רב העיר הבא? המועמדים הטבעיים לתפקיד מדברים על תפישת עולמם

הרב חיים זמיר, הרב הממונה בחריש, הרב דוד ברנד, רב קהילת ברסלב 'כוכבי האור' והרב אשר זיגדון, רב קהילת 'לעבדך באמת' הם דמויות מוכרות ומוערכות בחריש ומהווים מועמדים טבעיים כמעט לתפקיד 'רב העיר'. מהי מהות התפקיד בעיניהם ומהם הדגשים שהם יישמו במסגרתו – אם ייבחרו? ראיון ראשון

התהליך לבחירת רב ראשי לחריש עושה בימים אלו את צעדיו הראשונים. כאמור, מדובר בהליך ארוך מאוד שבמהלכו רשימת המועמדים תתארך, תשתנה ותכלול רבנים שיעברו להתגורר מקרוב בעיר וגם אחרים, שאינם בהכרח תושבי חריש.

מועמדים לתפקיד חייבים לעמוד בתנאי סף: רב עיר חייב להיות בעל תעודת זכאות לכושר לרב עיר (סיים בהצלחה לימודים ממושכים ו- 11 בחינות חובה ובחינה בעל פה בפני וועדה וזכה בתעודת הניתנת בכפוף לאישור מועצת הרבנות הראשית). נקודות זכות נוספות ניתנות להכרות מעמיקה עם האוכלוסייה ועם צרכיה.

כתבה באתר חריש 24 - המצדדים והמתנגדים לבחירת רב עיר לחריש
לחצו לקריאת הכתבה הקודמת בנושא

כיום ישנם בחריש שלושה מועמדים ידועים: הרב חיים זמיר, הרב הממונה בחריש, הרב דוד ברנד, רב קהילת ברסלב 'כוכבי האור' והרב אשר זיגדון, רב קהילת 'לעבדך באמת'. שלושתם מכירים את חריש היטב, מעורים בנעשה בה וגם מעוניינים בתפקיד. מהו תפקידו של רב עיר בעיניהם ואיזו תפישת עולם הם מציגים? יצאנו לשאול.

"רב עיר צריך שהלב שלו יהיה פתוח לכולם באופן שווה"

הרב חיים זמיר, תושב בורגתה. הרב הממונה בחריש

הרב חיים זמיר

ביולי 2017, מונה הרב חיים זמיר (38) על ידי מועצת הרבנות הראשית לישראל, לשמש כרב הממונה על נושאי הדת בחריש. הרב זמיר אינו מתגורר בחריש אולם ההכרות שלו עם העיר החלה אף לפני מינויו לתפקיד, בעת שביקר כאן בחגיגות יום העצמאות ומאז שמר על קשר עם תושבים והתעדכן בנעשה כאן. "התוודעתי עם הזמן לפסיפס האנושי המדהים שממנו מורכבת העיר חריש, החל מקהילות החרדים, וכן קהילת הדתיים-לאומיים, המסורתיים, ואלו שאינם. כולם אהובים. נוכחתי לדעת שרובם ככולם, רוצים לחיות פה את חייהם בשלווה, ברוגע, ולבנות חיי קהילה משותפים ומתחשבים האחד בשני", מציין הרב זמיר ומוסיף: "יש בחריש התארגנות חברתית מעוררת התפעלות, אירגוני חסד ועזרה הדדית. אני זוכה ללוות מקרוב את המתנדבות והמתנדבים חדורי הנתינה, זה הסיפוק הכי גדול שאפשר לקבל בסוף יום עבודה מתיש".

האם אתה מתכוון להגיש מועמדות לרב עיר?

"עדיין מוקדם מכדי לדעת איך יתגלגלו הדברים, אבל כבר קיבלתי פניות לא מועטות, שהפצירו בי להגיש מועמדות לתפקיד. הפניות הגיעו מחברי המועצה, מתושבי העיר בכלל, ומבעלי העסקים בפרט, שמפרגנים על הגישה הנעימה, המכילה והמתחשבת בהליך של קבלת הכשרות לעסק, מה שלא תמיד קיים לצערי, במקומות אחרים בארץ".

במידה ובעזרת השם ייבחר רב, שיידע לחבר את כל חלקי האוכלוסייה, ללא קיטלוג ודעות קדומות, אזי העיר תפרח ותשגשג

מהו הערך המוסף של המהלך וכיצד ישפיע על העיר?

"תושבי חריש צריכים לדעת שרב עיר הוא תפקיד מפתח שעשוי להשפיע מאוד על חיי הקהילה בעיר, בהמון סיטואציות ונושאים. במידה ובעזרת השם ייבחר רב, שיידע לחבר את כל חלקי האוכלוסייה, ללא קיטלוג ודעות קדומות, אזי העיר תפרח ותשגשג בכל המובנים. אם חלילה, ייבחר רב עם אג'נדה כתובה מראש, כזה שינסה להתאים את העיר להשקפות חייו, כולם יסבלו מכך, מלבד כמובן הקהילה הספציפית אליה הוא משתייך. בטוחני, כי קברניטי העיר ידאגו כי ההחלטה שתתקבל תהיה לטובת כלל תושבי חריש, זאת על אף לחצים פוליטיים שאני מניח שיופעלו – מבית ומחוץ".

בעיני, חובה היא שרב עיר יהיה הדמות הלבבית, המחברת והמכילה, ללא שום השתייכות פוליטית או קהילתית מסוימת

איך צריך לתפקד רב עיר בראות עינייך? במה לעסוק ובאיזו גישה לפעול?

"כשמשה רבינו ביקש מאלוקים, מנהיג שיירש אותו לאחר מותו, הוא ביקש "איש אשר רוח בו", מנהיג שיודע ללכת לפי רוחו של כל אחד ואחד, כי כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות. בעיני, חובה היא שרב עיר יהיה הדמות הלבבית, המחברת והמכילה, ללא שום השתייכות פוליטית או קהילתית מסוימת. רב עיר צריך שהלב שלו יהיה פתוח לכולם באופן שווה. כך הוא יצעיד את העיר ביד רמה בנושאי הדת, ובכל נושא שיידרש, במאור פנים, בשיח משותף ומועיל, לדתיים ולאלו שאינם".

"רב עיר לא צריך להתערב בסוגיות של מתחים בין מגזרים בנוגע לצביון העיר"

הרב דוד ברנד, רב קהילת ברסלב 'כוכבי האור'

הרב דוד ברנד
הרב דוד ברנד

הרב ברנד (56) מתגורר בחריש כ-13 שנים. הקהילה שבגלגולה הקודם נקראה 'ממעמקים' הורכבה אז ברובה מחסידי ברסלב ואליה השתייך בראשית דרכו גם ראש העיר יצחק קשת.

מעבר לפעילות הפנים-קהילתית מוכר הרב ברנד בזכות פועלו בתחום הטהרה וההשגחה על המקוואות וכן בפיקוח על נושא העירוב בעיר, אך התחום לו הוא מקדיש את עיקר מרצו הוא לדבריו, הזמינות וקיום קשר אישי רציף עם התושבים: "אני מקיים שיחות ופגישות סביב השעון עם התושבים בנוגע לשאלות הלכתיות, נושאי שלום בית, חינוך ילדים וגם ייעוץ הכוונה ועצה טובה".

האם אתה מתכוון להגיש מועמדות לתפקיד רב העיר?

"ברגע שההליך יבשיל ככל הנראה אגיש מועמדותי לתפקיד. יש לי ניסיון רב בתחומים הללו ורצון גדול לתרום. אני מעריך את כלל הציבורים בחריש. יש כאן אנשים נפלאים מכל גווני הקשת. יש הרבה קהילות בעיר וצריך לאחד את כולם. בד בבד, כל אחד צריך לקבל את הביטוי שלו. גם הקהילה החילונית והמסורתית ראויה לקבל את השירות הטוב ביותר שניתן לקבל בכל שאלה ובקשה".

אני מאמין שרב עיר צריך להיות זמין לציבור 24 שעות ביממה לכל שאלה ומצוקה

איך צריך לתפקד רב עיר בראות עינייך? במה לעסוק ובאיזו גישה לפעול?

"בעבר הרחוק, ויש אנשים שעדיין מקובעים בהשקפה הזו, הרב היה מנהיג ומושל העיר, היום זה כבר לא כך. הנהגת המדינה היא בידי הממשלה והנהגת העיר היא בידי העירייה. תפקיד הרב כיום הוא להעניק שירותים בנושאים הלכתיים: שאלות הלכה, כשרות, נישואין, חינוך וטהרה. בנוסף עליו לדאוג שתחומי ההלכה מתנהלים כראוי. בנוסף, אני מאמין שרב עיר צריך להיות זמין לציבור 24 שעות ביממה לכל שאלה ומצוקה. עם זאת, לתפישתי, רב עיר לא צריך להתערב בסוגיות של מתחים בין מגזרים בנוגע לצביון העיר. רב עיר מתוקף תפקידו לא צריך לגעת בעניינים מנהליים וציבורים אלא להיות נייטרלי ולשמש כרב של כולם. הוא נציג הציבור ואיננו אדם פרטי".

לתפישתי, רב עיר לא צריך להתערב בסוגיות של מתחים בין מגזרים בנוגע לצביון העיר

הרב ברנד אופטימי מאוד בנוגע לרגישות המתמדת בין המגזרים בעיר החדשה: "אני בטוח שהזמן ירפא את כל והכל יבוא למקומו בשלום וכל הצדדים יבינו כי ניתן לחיות כאן יחד בשלום ובאחווה. אף אחד לא צריך לשנות את רעהו, אדרבא, כל אחד יכול לתרום לשני".

"אני רוצה להיות רב של כולם"

הרב אשר זיגדון, רב קהילת 'לעבדך באמת'

הרב אשר זיגדון
הרב אשר זיגדון

אל חריש הגיע הרב זיגדון (48) לפני חמש שנים, אך הוא מעורב בנעשה בעיר כבר למעלה מעשור. הרב זיגדון עמד בראש קבוצת רוכשים המונה מאות משפחות, קבוצת 'לעבדך באמת', שחוותה בתהליכי הבנייה לא מעט טלטלות ובנתה בחמישה מתחמים שונים בחריש פרויקטים למגורים. הדירות יועדו בעיקר לציבור החרדי-ספרדי והרב זיגדון ציין לא פעם, כי הוא עודד מאות משפחות להגיע לעיר "עוד מהתקופה שהיו כאן רק חולות מסביב ואף אחד לא האמין בחריש", לדבריו.

בשנה שעברה עורר סערה בדברים שאמר בראיון לרדיו 'קול ברמה' לפיהם בחריש יש רוב חרדי, ושחריש תהיה מעוז החברה החרדית. בניסיון להרגיע את הרוחות התראיין זיגדון ל'חריש 24' והבהיר: "בתחילת הדרך ודאי שרציתי שחריש תהיה חרדית, אבל עם הזמן הבנתי שזה איננו רצון ההשגחה אלא ה' רוצה שכולם יחיו פה".

האם אתה מתכוון להגיש מועמדות לתפקיד רב העיר?

"בהחלט כן. ישנו רצון להמשיך בעשיה הרבה בעיר ודרך תפקיד רב העיר אוכל להמשיך ולמצות זאת. בתחומים רבים אני עוסק כבר היום בהתנדבות ובאופן לא רשמי, אם בקיום בריתות, סידור נישואין, שאלות שלום בית וטהרה או בדבר סיוע בסוגיות סכסוכים. תפקיד רב העיר יאפשר לי לפעול באופן סמכותי ורשמי ולסייע לכלל. יש מי שקוראים לי כבר שנים 'רבה של חריש', אבל זה כמובן לא רשמי".

הרב זיגדון חזר בתשובה לפני 25 שנה ולהגדרתו לא משתייך לשום זרם: "מי שמכיר את הקהילה שלנו יודע שהיא פתוחה לכולם. בתור בעל תשובה וכמי שמכיר את כלל החברה אני מכבד את כולם, אוהב את כולם ומרגיש חלק מכולם. אני מוכן להנגיש את היהדות לכל מי שחפץ בכך מבלי לכפות את עצמי או את היהדות עליו".

עדיף למנות רב עיר מוקדם ככל הניתן כל עוד ההחלטה נמצאת בידי המועצה ולא בידי משרד הדתות שעשוי להנחית כאן רב חיצוני

כיצד מהלך של מינוי רב עיר יכול לסייע לחריש?

"כיום נושא הדת נתון להחלטת המועצה. הדת מתערבבת וזה גורר חוסר שביעות רצון ויוצר מלחמות. ברגע שתהיה הפרדה ויהיו רב עיר עצמאי ומועצה דתית זה יאפשר לציבור הדתי בעיר לקבל את צרכיו. וזה לחלוטין לא יהיה חלק מקביעת הצביון בעיר".

"עדיף למנות רב עיר מוקדם ככל הניתן כל עוד ההחלטה נמצאת בידי המועצה ולא בידי משרד הדתות שעשוי להנחית כאן רב חיצוני, במינוי כפוי שלא מכיר את מערכת הכוחות בעיר. אני יודע שניסו לבצע מהלך כזה בחריש ואני מקווה שזה לא יקרה באופן הזה".

רב עיר צריך לדאוג בעיר אך רק לנושאי יהדות ודת ולסייע לכל מי שדורש שירותי דת. אין להתערב בשום נושא אחר

איך צריך לתפקד רב עיר בראות עינייך? במה לעסוק ובאיזו גישה לפעול?

"רב עיר צריך לדאוג בעיר אך רק לנושאי יהדות ודת ולסייע לכל מי שדורש שירותי דת. אין להתערב בשום נושא אחר. בין אם זה יהיה אני שייבחר או רב אחר רצוי שיהיה זה מישהו שמעורה בעיר, מתגורר בה, בקיא במתרחש ומכיר את המגזרים והקהילות הרבות והשונות. אני רוצה להיות רב של כולם, עבור ה'רחוקים' ממני כמו גם ה'קרובים' אלי".

עוד בנושא: מינוי לכל החיים: המצדדים והמתנגדים לבחירת רב עיר לחריש

נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שחייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום! 

עוד כתבות

לכתבה הבאה

תגובות

אירועים בחריש

אין כתבות

הצעותעבודה

אין כתבות