תקציב הוא כלי רב עוצמה, שמשקף לצד הצרכים האמתיים גם חשיבה לעתיד וקביעת סדרי עדיפויות. לצערי, נראה כי בתקציב 2020 לא הושקעה חשיבה יצירתית והתאמה מירבית לצרכי השטח אלא בוצעה מעין פעולת 'העתק-הדבק', ששכפלה את הנתונים של שנה שעברה. חבל! נמרוד שגיב בטור דעה אישי
בסוף חודש ינואר אושר תקציב 2020 על ידי חברי המליאה. התקציב בסך 191 מיליון שקלים משקף גידול של כ-50% לעומת השנה הקודמת בשל הצמיחה הנוכחית והעתידית של העיר. כמו כל תקציב, תקציב חריש לשנת 2020 מציג הכנסות צפויות לעומת הוצאות צפויות, אך מעבר לכך הוא גם משקף קביעת סדרי עדיפויות ומעלה שאלות חשובות שראויות לדיון ציבורי.
- מעיון בתקציב החדש נראה שלא הושקעה מחשבה מרובה על העתיד ועל שיפור איכות החיים של התושבים, אלא להפך, התקציב נבנה בצורה מכוונת לשימור המצב הקיים והתאמתו לגידול באוכלוסייה.
- ברוב סעיפי התקציב ניכר גידול אוטומטי בלבד של 45-50% ביחס לתקציב שנה שעברה.
- מעיון בתקציב עולות גם סתירות לא מובנות. ישנם סעיפים הדורשים חישוב נוסחה פשוטה בהם המספרים אינם מתיישבים עם הנתונים עליהם מצהירה המועצה. לדוגמה, חישוב מענק האיזון.
מענק איזון
המדינה מעניקה לרשויות שמפסידות כסף מענק איזון שמטרתו לעזור לרשות למלא את תפקידה ולהעניק לתושבים שירותים חיוניים כאשר תשלום הארנונה אינו מכסה את ההוצאות הנדרשות. בשנה החולפת חריש קיבלה מענק בסך 10 מיליון שקלים. עם הצמיחה הצפויה של מספר התושבים בעיר, הגיוני שמענק האיזון יגדל בהתאמה, במיוחד בשל העובדה שהגרעון עליו מדווחת מועצת חריש גדל, אך בתקציב 2020 מענק האיזון נותר כפי שהיה 10 מיליון שקלים בלבד – מדוע?
עם הצמיחה הצפויה של מספר התושבים בעיר, הגיוני שמענק האיזון יגדל בהתאמה
האם מישהו לא חישב את מענק האיזון הצפוי להתקבל? האם מענק האיזון קוצץ בשל העובדה שאין בישראל ממשלה מכהנת? ראוי לציין שבבדיקה השוואתית עם תקציב כפר יונה, עיר בסדר גודל של חריש, מענק האיזון בתקציב 2020 שלהם גדל לעומת השנה החולפת.
הכנסות ממפעל המים
בשנה החולפת 7% מהכנסות העירייה הגיעו ממפעל המים והביוב. בעירייה שאין לה שטחים מסחריים והכנסות מרובות, מדובר בסכום לא מבוטל. חשוב לציין כי על פי חוק תאגידי מים, רווחים ממשק המים חייבים להיות מנוצלים לשדרוג תשתיות וכדומה, אולם לא כך הוא במקרה בו המועצה מתפעלת את משק המים.
בשנה החולפת 7% מהכנסות העירייה הגיעו ממפעל המים והביוב. בעירייה שאין לה שטחים מסחריים והכנסות מרובות, מדובר בסכום לא מבוטל
על פי תקציב 2020 ההכנסות ממשק המים יגדלו פי 1.5 (בהתאם לגידול האוכלוסיה) אך ההוצאות על משק המים יגדלו פי שניים ולכן לא יהיו לעירייה הכנסות.
האם זה הגיוני? האם בטווח של מספר חודשים מפעל המים עובר להפסד? ואם כן, האם הגיוני שתאגיד מי חדרה, שהוא עסק שמטרתו להרוויח כסף, יצליח להרוויח כספים במקום בו העירייה כשלה?
נכון, חריש חייבת על פי חוק להשתייך לתאגיד מים אולם רשויות נוספות שנמצאות בסטטוס זה לדוגמה, באר יעקב ובנימינה-גבעת עדה, דוחות את ההחלטה ובינתיים נהנות מהרווחים, המשמעותיים לתקציב העיר. הנתונים שמופיעים בתקציב משק המים תמוהים ומחזקים את אלה המצדדים במסירת משק המים המרוויח של חריש לידיהם של התאגידים.
מענק התרי בנייה
כזכור, בדוח מבקר הרשות לשנת 2018 הוזכר כי מועצת חריש הפסידה בשנת 2016 מענק התרי בנייה בסך 6.5 מיליון שקלים. בשנת 2017 התקבל מענק. בשנת 2018 הוגשה בקשה לקבלת מענק אך לא התקבלה מכיוון שיחס הגידול לעומת שנים קודמות היה נמוך. מדוע מענק התרי בנייה לא מופיע כלל בתקציב 2020? האם לא חל גידול מספק בכמות התרי הבנייה ביחס לשנה הקודמת?
מדוע מענק התרי בנייה לא מופיע כלל בתקציב 2020?
האם הוגשה בקשה למענק התרי בנייה? האם מענק התרי בנייה מופיע בתקציב 2020 כתקציב פיתוח? לנו אין אפשרות לבדוק אולם מן הראוי לקבל הבהרה מהמועצה בנושא זה.
מענק לסגירת גרעון
בסעיף ההכנסות מופיע בתקציב מענק בסך 25 מיליון שקלים לסגירת גרעון. על פי החלטת הממשלה משנת 2016 המענק לסגירת הגרעון בחריש מתוקצב עד לשנת 2019 בלבד, ולא ימשך ב-2020, ולכן תמוה בעיני, במיוחד בתקופה בה אין ממשלה נבחרת או מתפקדת, להכניס לתקציב העיר מענק בסך 25 מיליון שקלים. האם זה משקף אופטימיות יתרה מצד מקבלי ההחלטות בעיר או חמור מכך, הולכת שולל של הציבור?
בסעיף ההכנסות מופיע בתקציב מענק בסך 25 מיליון שקלים לסגירת גרעון. האם זה משקף אופטימיות יתרה מצד מקבלי ההחלטות בעיר או חמור מכך, הולכת שולל של הציבור?
כמו כן, לפי תכנית הייצוב הרב שנתית של הממשלה, המועצה עשויה הייתה לקבל עד 33 מיליון שקלים בשנת 2019, לפי הגרעון החזוי. בפועל, חריש קיבלה רק 19 מיליון שקלים. הירידה נבעה מהורדת הגרעון בפועל מול התקציב, על ידי הקטנת הוצאה. המצב האופטימלי היה, שהמועצה תשקיע יותר כסף השנה בפיתוח העיר, כדי לקבל כמה שיותר מתוך המענק לסגירת הגרעון שתוקצבה על פיו, על חשבון השקעות שאמורות להתבצע בשנה הבאה.
שכר ראש העיר
ב-2019 שכר ראש העיר עמד על 715 אלף ובפועל ההוצאה היתה 1.05 מיליון שקלים. התקציב ל-2020 הוא 856 אלף (800 אלף שקלים לאחר קיזוז הוצאות רכב שנכנסו לתקציב זה).
רק לשם השוואה, שכר שנתי של ראש ממשלת ישראל עומד על כ- 840 אלף שקלים ושכר חברי כנסת ושרים עומד על כ-750 אלף שקלים לשנה. מדוע השכר כל כך גבוה? האם הוא כולל הוצאות אישיות? לימודים? עוזרים ויועצים? לא! עיון בתקציב מגלה כי לכל אלה יש סעיפי תקציב נפרדים.
שכרו השנתי של ראש עיריית חריש המוערך ב-800 אלף שקלים, גבוה משמעותית משכרו של ראש עיריית כפר יונה למשל, המסתכם ב-650 אלף שקלים
שכרו השנתי של ראש עיריית חריש המוערך ב-800 אלף שקלים, גבוה משמעותית משכרו של ראש עיריית כפר יונה למשל, המסתכם ב-650 אלף שקלים ומראשי רשויות אחרים ומן הראוי, שיינתן לציבור בחריש הסבר פרטני על כך כמו גם על הפער הגדול בין תקציב 2019 לביצוע בפועל, חריגה שעומדת על 30 אחוזים.
מן הראוי, שיינתן לציבור בחריש הסבר פרטני על הפער הגדול בין תקציב 2019 לביצוע בפועל, חריגה שעומדת על 30 אחוזים
שכר עובדי המועצה
בדיקת נתוני מספר העובדים ומצבת השכר בתקציב 2020 מצביעה לטעמי על חריגות בוטות שניתן לסכם אותן ב'ניפוח תקנים'.
לשם השוואה, בבדיקה מול תקציב 2020 של עיריית כפר יונה (23 אלף תושבים) נמצא כי מחלקת מינהל כללי ומינהל כספי של המועצה מעסיקה 60% מכמות המועסקים בעיריית חריש: במינהל הכללי של כפר יונה עובדים 10 עובדים (לעומת 25 עובדים בחריש) בגזברות של כפר יונה עובדים 4 עובדים (לעומת 8 עובדים בחריש). האם ניתן להצביע על הפער במספר העובדים בשל העובדה שחריש היא עיר בבנייה? לא ממש!
סביר לחפש עובדים נוספים במחלקות כמו הנדסה, פיקוח עירוני רישוי עסקים – מחלקות העוסקות ישירות בפיתוח העיר ובבנייתה, ופחות עובדים במחלקות כמו גזברות, או משאבי אנוש, אולם בחריש המצב הוא הפוך לגמרי, לדוגמה, במחלקת ההנדסה של חריש, ישנם תקנים לתשעה עובדים, לעומת זאת, במחלקת ההנדסה בכפר יונה ( עיר ללא צפי לבנייה נרחבת או גידול ותכנון שטחים חדשים) מתוקצבים 11 עובדים.
אין תקציב להקמת הפארק המרכזי
תקציב תחזוקת הגנים והפארקים גדל פי שניים לעומת השנה הקודמת והוא מתייחס לתחזוקת שוטפת של גנים קיימים. לא נמצא תקציב ייעודי להקמת הפארק המרכזי – האם גם השנה מתכננת עיריית חריש לעכב את הקמת הריאה הירוקה של חריש?
אין תקציב לתחבורה ציבורית
נכון, תחבורה ציבורית מתוקצבת על ידי משרד התחבורה אולם במציאות בה אין ממשלה וגם לא תהיה עד למחצית השנה הנוכחית, הגיוני היה שבנושא חשוב כזה, עיריית חריש תקצה תקציב מסוים לסייע לתושבי השכונות החדשות בעזרת הסעות, שאטלים או פתרונות זמניים אחרים.
הגיוני היה שעיריית חריש תקצה תקציב מסוים לסייע לתושבי השכונות החדשות בעזרת הסעות, שאטלים או פתרונות זמניים אחרים
שכונת הפרחים המאוכלסת אינה מחוברת לתחבורה ציבורית ואילו שכונות מעו"ף ובצוותא אמורות להתאכלס עוד השנה וגם בהן לא קיימת תחבורה ציבורית.
אין תקציב לצהרונים
הצורך בצהרונים עבור הורים תושבי חריש העובדים מחוץ לעיר הוא ברור. חריש אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על שירות צהרון שנמשך עד השעה 17:00 מדובר בשירות חיוני ולא ייחודי, הוא קיים בערים רבות ברחבי הארץ. כיצד ניתן לסבסד צהרון עד השעה 17:00? גם במקרה הזה תכנון נכון של תקציב ישקף סדרי עדיפויות. טוב תעשה הנהגת העיר אם תשכיל ותבין כי תושבים חדשים לא יגיעו לחריש בזכות שלט חדש ואטרקטיבי או קמפיין פרסומי בלבד. תושבים חדשים יגיעו אם התושבים הנוכחיים יהיו מרוצים ויספרו על זה ברשתות החברתיות. תקציב עבור תחב"צ או צהרונים יתרום לאין שיעור מכל פרסומת או עיתון שדוברות העיר תפיק.
תקציב עבור תחב"צ או צהרונים יתרום לאין שיעור מכל פרסומת או עיתון שדוברות העיר תפיק
בשורה התחתונה
לצערי, לא ניכרת חשיבה מעמיקה בתכנון תקציב 2020. נראה כי אין מעוף בתקציב, אין תכנון וחשיבה לעתיד, התקציב רק מגיב לשינויים בגודל האוכלוסייה, ולא מטפל בסוגיות הבעייתיות והמהותיות של חריש: תחבורה, מקומות עבודה ואיכות חיים.
חבל! תקציב שמשקף את הצרכים האמתיים יחד עם חשיבה לעתיד וקביעת סדרי עדיפויות הוא כלי רב עוצמה וטוב יעשה הדרג התכנוני יחד עם חברי המועצה אם יבדקו אפשרויות להסב סעיפי תקציב מיותרים או מנופחים למקומות שנדרשים בהם כספים.
נמרוד שגיב הוא תושב חריש, כלכלן ומנהל מחלקת תקציב ב'שפיר תעשיות'. שגיב מתמחה בבקרה תקציבית ובנייה תקציבים.
תגובת עיריית חריש: תקציב עיריית חריש לשנת 2020 עומד בסימן "עולים קומה" ומשקף את היערכותה הנרחבת ועבודת העומק שנעשתה לעליית קומה בכל תחומי הפעילות. אנשי המקצוע בעיריית חריש עמלו על הכנת תקציב 2020 במשך חודשים ארוכים. בהכנת התקציב הושקעה מחשבה רבה והוא נבנה כמעט מהבסיס עקב ייחודיותה של חריש כעיר בהקמה שבה אין שנה דומה לקודמתה כמעט בשום פרמטר. הטענות על פעולות "העתק-הדבק", כביכול, ועל שכפול נתוני תקציב 2019 חסרות כל שחר. גם הטענות על "סתירות לא מובנות" תמוהות מאוד. נדגיש שהכותב הוזמן להיפגש עם אנשי המקצוע בעירייה כדי לקבל הסברים מלאים לכל שאלה.
לגופם של דברים: לרוב הרשויות המקומיות המקבלות מענק איזון קוצץ השנה המענק באופן משמעותי עקב העובדה שאין ממשלה. בניגוד להן, מענק האיזון לחריש נשאר באותו סכום שהיה בשנה שעברה.
החוק מחייב את הרשויות המקומיות להתאגד בתאגיד מים ולא מתיר להן כל שיקול דעת בעניין זה, ולכן לא ברורות לנו כלל וכלל הטענות בעניין זה. נוסיף עוד כי משק המים הינו משק סגור, ובמקרה שבו לרשות המקומית ישנו רווח ממשק המים היא לא אמורה להשתמש בו לצרכים שוטפים אלא אך ורק עבור שדרוג תשתיות. בחריש, בגלל הבנייה המאסיבית, פחת המים גדול ואין כמעט רווח.
בעניין המענק לסגירת הגירעון יודגש שהעירייה מתנהלת באחריות ואינה מוציאה תקציבים שלא לצורך! העירייה הגיעה להסכמות עם משרד הפנים כי תקציבים שייחסכו 6 הייצוב שבהחלטת הממשלה יישמרו לחריש. התנהלות אחראית זו הביאה לכך שאכן יש כסף לכיסוי הפער התקציבי גם בשנת 2020 למרות שאין ממשלה.
בעניין שכר ראש העיר יודגש כי אין הבדל בין תנאיו של ראש עיריית חריש לתנאיהם של נבחרים אחרים ברשויות בדירוג חריש. יתירה מזו, למרות שחריש גדלה והתפתחה, שכרו של ראש עיריית חריש נותר בדרגה אחת לפני הנמוכה ביותר במדרג שכר ראשי הרשויות (דרגה זו מתאימה לרשות מקומית ביישוב שמונה עד 10,000 תושבים בלבד). בשנת 2019 קיבל ראש העיר תנאים המגיעים לו על פי כללי משרד הפנים לאחר תום קדנציה, וב-2020 נכלל בתקציב השכר גם סעיף אחזקת רכב של ראש העיר. ביקורות שכר נערכות כל הזמן על ידי מבקר הרשות ועל ידי משרד הפנים ואין כל חריגה.
גם הטענות על בזבזנות וחריגה מהנדרש בשכר עובדי המועצה אינן נכונות. כל תקן בעיריית חריש נבחן ואושר על ידי משרד הפנים. לא ערכנו בדיקה השוואתית מול עיריית כפר יונה, אך על פי בדיקה השוואתית שערכה העירייה מול עיריית יקנעם לדוגמה נמצא כי עיריית חריש נמצאת בחוסר של תקנים ולא בעודף. יתירה מזו, אחוז ההוצאה על השכר מסך התקציב נמוך בהשוואה לממוצע הארצי. מכל מקום, חריש מתמודדת עם אתגרים שאין כדוגמתם בשום עיר בארץ, וכידוע חריש נבנית ל-60 אלף תושבים ולא ל-23 אלף תושבים כמו בכפר יונה.
בניגוד לטענת הכותב, בשנת הלימודים הבאה תפעיל העירייה צהרונים עד השעה 17:00 בגני ילדים ייעודיים. בעניין תקציב צהרונים יודגש כי אין כמעט רשויות מקומיות הגובות תשלום נמוך כל כך מההורים עבור צהרונים. תקציב תכנית ניצנים גדל בשנת 2020 בכ-6 מיליון שקלים.