היום: תחנת ניטור אוויר קבועה תוצב בעיר

המשרד להגנת הסביבה מציב היום תחנת ניטור אוויר בשכונת הפרחים. התחנה תבצע בתחילה ניטור כללי ובהמשך ובהתאם לממצאים, תכויל גם לבחינת תוצרי שריפה, תלונתם העיקרית של תושבי העיר. "התחנה תאפשר מעקב רציף על איכות האוויר שאנחנו נושמים"

לאחר דיונים, בדיקות ותהליך בחינה שארך כמעט שנה, ובאיחור של מספר חודשים ביחס למובטח, יחלו בשבועיים הקרובים למדוד את איכות האוויר בחריש. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר למערכת 'חריש 24', כי היום תוצב תחנת ניטור אוויר קבועה בשכונת הפרחים בחריש, בבית הספר הממלכתי ברחוב כלנית. אין מדובר, כמובן, במהלך שיביא מיידית לחיסול מפגעי זיהום האוויר בעיר אך הציפיה היא כי בזכות הניטור ניתן יהיה להצביע על מאפייני המפגעים, לסייע באיתור מקורם ולמצוא פתרונות לבעיה.

הצבת תחנת ניטור אויר בחריש 1 (1)
הצבת תחנת ניטור אוויר בחריש צילום: דוברות העיר חריש

בפברואר 2020 הגיעו לחריש נציגי המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון מקרוב תלונות תושבים שהתקבלו במוקד על ריחות שרופים, מטרדי ריח, צריבה בעיניים וזיהום אוויר. בסיכום פגישת עבודה עם הנהלת הרשות הוחלט על הצבת תחנת ניטור זמנית, שתכוייל ספציפית למדידה ולניטור של עדויות תוצרי שריפה של חומרים אורגניים באוויר ותוצב בעיר במרס 2020.

ריחות חריפים, צריבה בעיניים

גם בחודשים האחרונים במהלכם חל עיכוב בהצבת תחנת הניטור, תלונות תושבים על ריחות שריפה חזקים נשמעו כל העת. התלונות אינן ממוקדות לרחוב אחד או שכונה בעיר אלא מגיעות מתושבים המתגוררים ברחבי העיר. בחודש שעבר אף נערכה הפגנת בודדים כנגד איכות האוויר הירודה בחריש וכנגד זיהום האוויר.

הפגנה אנו נחנקים זיהום אוויר רחל שלו
הפגנה כנגד זיהום האוויר בחריש

המפגינים נשאו שלטים "הצילו, אנו נחנקים", וקראו לרשויות למצוא פיתרון מהיר לבעיית הריחות החריפים, הצריבה בעיניים והתקפי האסטמה מהם סובלים חלק מהמתלוננים.

למרות הבעייה הייחודית עליה מתריעים תושבי חריש מעדכן המשרד להגנת הסביבה כי "התחנה שתוקם ביום חמישי, 15 באוקטובר 2020, היא תחנה כללית, שמטרתה לנטר את כל מקורות הפליטה שבסביבה. התחנה תעובה בכלל המכשור הנצרך, לרבות תורן מטאורולוגי, כדוגמת תחנות נוספות במערך הארצי לניטור אוויר".

אתר פיראטי ברטעה
שריפת פסולת באתר אשפה פיראטי בברטעה. צילום: דוברות העיר חריש.

"תאפשר למשרד להגנת הסביבה לדעת מה המצב, בצורה אובייקטיבית"

המשמעות המעשית היא כי התחנה לא מכויילת לבעיות הספצפיות של חריש. גיל פישר, חבר המועצה ואחראי על תחום הסביבה מסביר: "היום תוקם פה תחנת ניטור, שאמורה תוך כשבועיים להתחבר למקור כח (חשמל) ותתחיל לפעול. מדובר על אותה תחנה שהייתה במצפה אילן והיא תנטר מספר סוגי חלקיקים".

גיל פישר
פישר:" מקוה שהניטור יוביל לפעולות שנחוש את תוצאותיהן במהרה" צילום: מור לאטי

"התחנה תאפשר מעקב רציף על איכות האוויר שאנחנו נושמים ותאפשר למשרד להגנת הסביבה לדעת מה המצב, בצורה אובייקטיבית, מבלי הצורך להסתמך רק על דיווחי התושבים".

פישר מתייחס גם לנושא הכיול הספציפי לחריש כפי שהובטח בעבר ולבחינה של תוצרי שריפה ומפרט: "הם מתחילים בניטור כללי כדי לבחון את המתרחש בסביבה, ובהמשך הם יכולים לכוון את המיכשור לבדיקת חלקיקים אחרים".

יניב בלייכר, מעמותת 'אזרחים למען אוויר נקי',  העוקבת אחר המתרחש בחריש וסביבתה, בירך על הצבת התחנה אך הוסיף סייג: "מנסיוננו, תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה מותאמות לניטור של זיהום אוויר מתחבורה והן לא יודעות לנטר את רוב המזהמים שנפלטים משריפות פסולת. הן אכן מנטרות חלקיקים (PM2.5) אבל לא את החומרים המסוכנים יותר, כולל דיוקסינים. כדי למדוד דיוקסינים צריך לבצע דיגומי אוויר – תהליך יקר שמבוצע במעבדות בחו"ל".

ויקטוריה ללוש
ויקטוריה ללוש

ויקטוריה ללוש, תושבת העיר שמלינה זה זמן רב על מפגעי הריח ועומדת בקשר רציף עם מוקד הגנת הסביבה סקפטית בעיקר בגלל הסברו של בלייכר: "החשש הוא שהתחנה תנטר חלקיקי אבק המצטברים באוויר בעקבות הבנייה במקום לזהות את מאפייני שריפות הפסולת באיזור שבגינן עולות התלונות. בנוסף, אני תוהה כיצד יטופלו ממצאי חריגה במידה ויאותרו כאלה?".

הרשויות ממתינות בשלב זה לממצאים שיתקבלו מהמדידות. טיפול בנושא יתבצע בהתאם לתוצאות שיעלו מהשטח. פישר מסכם: "אני מקוה שהניטור יוביל לפעולות שנחוש את תוצאותיהן במהרה".

עוד בנושא: הפגנה: "הצילו אנחנו נחנקים"

נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שחייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום! 

עוד כתבות

לכתבה הבאה

תגובות

אירועים בחריש

אין כתבות

הצעותעבודה

אין כתבות