שקיפות שלטונית משמעה חיזוק הדמוקרטיה, מנהל תקין ומלחמה בשחיתות. טרם הבחירות המקומיות התחייב יצחק קשת, ראש העיר, לאמץ 10 צעדי שקיפות החיוניים לניהולה התקין של חריש. מהי תמונת המצב לאחר חמישה חודשי שלטון?
טרם הבחירות המקומיות האחרונות פניתי לשלושת המועמדים, שהתמודדו על ראשות מועצת חריש, יצחק קשת, אריק מויאל וגבי קדוש וקידמתי את המודעות והחשיבות לנושא השקיפות בממשל המקומי.
מטרת הגברת השקיפות היא שנבחרי ציבור יאמצו הליכי עבודה ויגדרו את עצמם, את חברי המועצה ובעלי תפקידים חשובים בה, בצעדים שימנעו ניגודי אינטרסים העלולים לפגוע בציבור. שקיפות שלטונית משמעה חיזוק הדמוקרטיה, מנהל תקין ומלחמה בשחיתות.
שלושת המועמדים בבחירות המקומיות התחייבו לאמץ 10 צעדי שקיפות, שמקדמת 'עמותת שקוף -100 ימים של שקיפות" ולפרסם אותם באתר המועצה.
צעדי השקיפות כוללים פרסום:
- הצהרות ניגודי עניינים של ראש המועצה וחברי המועצה (אלו שבוועדות הדורשות זאת);
- הצהרות ניגודי עניינים של המנכ"ל, הגזבר והיועץ המשפטי במועצה;
- רשימת נכסים של החברים בועדת תכנון ובנייה (חברי מועצה שחברים בה);
- טבלת התקשרויות המועצה הכוללת את שמות הספקים וההוצאות הרבעוניות;
- יומן המועצה של כלל הוועדות על מנת שהציבור יוכל לקחת חלק בפגישות הוועדות;
- חומר רקע למליאות המועצה וועדות המשנה, לקראת כל מליאה;
- פרוטוקולים, תמלול או הקלטת וידאו של ישיבות המועצה;
- דו"חות כספיים;
- דו"חות מבקר העירייה;
- יומן ראש הרשות;
חמישה חודשים אחרי: סיכום ביניים
כאמור, יצחק קשת, ראש המועצה הנבחר, התחייב לקיים את עשרת הצעדים. בחלוף חמישה חודשים מאז הבחירות, בדקתי אלו צעדים אכן בוצעו, אלו עדיין חסרים ומה עתיד לקרות.
נכון לכתיבת שורות אלו, באתר העירייה קיים דף "שקיפות" (שלא היה קיים קודם לכן) בו ניתן למצוא רק חלק מהמסמכים המבוקשים.
נעבור יחד על צעדי השקיפות השונים:
הצהרות ניגוד עניינים של ראש המועצה וחברי המועצה
הצהרות ניגודי עניינים של המנכ"ל, הגזבר והיועץ המשפטי במועצה;
רשימת נכסים של החברים בועדת תכנון ובנייה (חברי מועצה שחברים בה);
לצערי, עד לכתיבת שורות אלו לא פורסמו הצהרות ניגוד עניינים של אף אחד מהגורמים הרלוונטיים: ראש המועצה, חברי המועצה (הנמצאים בוועדות הדורשות הצהרה זו כגון וועדת תכנון ובנייה), המנכ"ל והגזבר. ההצהרה מחייבת את החתום עליה שלא לעסוק בנושאים בהם יש לו ניגוד עניינים ומכאן חשיבותה. לדוגמא, חבר בוועדת תכנון ובנייה לא יעסוק בשינויי תב"ע בנכס שברשותו.
רשימת נכסים של שני גרינברג ושלמה קליין, חברי המועצה החברים בוועדת תכנון ובנייה טרם פורסמה. שני גרינברג העבירה לידי המועצה את רשימת נכסיה, ושלמה קליין העביר את רשימת נכסיו כבר בקדנציה הקודמת אולם הרשומות טרם פורסמו. ראוי לציין, כי רשימת הנכסים עברה לידי 'הוועדה לתכנון ולבנייה – חריש' ופרסומה אינה תלויה במועצה.
טבלת התקשרויות המועצה הכוללת את שמות הספקים וההוצאות הרבעוניות;
לא פורסמה. חשוב לציין כי פרסום טבלה זו לא דורש מאמץ. זו טבלה קיימת בכל עירייה ומועצה, המרכזת את סך ההוצאות השוטפות ואת שמות הספקים עימם המועצה עובדת.
יומן המועצה של כלל הוועדות על מנת שהציבור יוכל לקחת חלק בפגישות הוועדות;
לא פורסם יומן כי אין בנמצא יומן כזה. בחריש כיום, כל ראש וועדה קובע את הפגישות בהתאם לזמינות שלו ושל חברי הוועדה ואין פרסום מראש של הפגישות המתוכננות. חבל, הציבור בחריש הוא בעל מודעות אזרחית גבוהה וישמח לקחת חלק בפגישות הוועדות השונות. עם זאת ניתן לפנות למועצה לקבלת המידע המבוקש.
חומר רקע למליאות המועצה וועדות המשנה, לקראת כל מליאה;
מועדי ישיבות המועצה מפורסמים בקבוצות הפייסבוק הרלוונטיות, צעד מבורך. חומר רקע לישיבות המועצה איננו מפורסם, פניתי בבקשה לפרסם לכל הפחות את החומר שקיים בפורמט דיגיטלי, אך טרם נעניתי. לאחרונה, פורסם הרכב הוועדות באתר המועצה וניתן למצוא אותו בעמוד שקיפות/וועדות וכך ניתן ליצור קשר עם העומד בראש הוועדה.
פרוטוקולים, תמלול או הקלטת וידאו של ישיבות המועצה;
בניגוד לשנה הקודמת המועצה הקפידה לפרסם באופן סדיר פרוטוקולים ואף תמלולים של כל ישיבות המועצה. המועצה אף הגדילה לעשות ומספר ישיבות מועצה הועברו בשידור ישיר בפייסבוק, לצערי, לא הועלו ההקלטות לאתר. ראוי לציין כי יצחק קשת דאג, מעבר לנדרש, לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים של סיעתו עם כלל סיעות המועצה.
דו"חות כספיים;
המועצה פרסמה את התקציב לשנת 2019 כפי שמחייב החוק, ופרסמה את הדוחות הכספיים לשנת 2018.
דוחות מבקר המועצה;
דו"חות מבקר המועצה עד לשנת 2017 פורסמו באתר תחת סעיף מינהל תקין. (דו"ח מבקר המועצה 2018 טרם פורסם על ידי המבקר).
יומן ראש הרשות;
בכל הנוגע לשקיפות סדר יום ראש המועצה, ראש המועצה התחייב כי ימצא המנגנון לפרסם את יומנו, לצערי עד לכתיבת שורות אלו לא קיבלתי התייחסות עניינית להבטחה זו. יצויין כי שלחתי לעוזר ראש המועצה, רשימה של 11 רשויות אחרות בהן ראש המועצה מפרסם את יומנו בכדי שיוכלו למצוא מודל שיתאים לחריש (גם לכך לא התקבלה התייחסות עד למועד פרסום הטור).
מדוע אנו רוצים יומנים שקופים? על פי עמותת 'שקוף', היומנים מאפשרים ביקורת מעמיקה על הנציגים שלנו ועל העבודה שלהם. זה מייצר סטנדרט של עבודה לראש הרשות. נבחרי הציבור צריכים לעשות מה שהם חושבים לנכון – אך בשקיפות. הפירסום מסייע לנבחרי הציבור להראות שהם עובדים בשביל הציבור שהצביע להם ובמקביל שומר על נבחר הציבור מפני לחצים של בעלי עניין.
עד כה פעילות העמותה הביאה לכך שכ-30 חברי כנסת ו-11 ראשי רשויות חושפים לציבור את הלו"ז שלהם.
לסיכום: מתוך 10 סעיפים, שלושה סעיפים בוצעו באופן מלא, שלושה סעיפים באופן חלקי והשאר לא בוצע כלל. נראה שיפור ביחס לשנים הקודמות, אך מעט מדי לטעמי, בוודאי לאור ההבטחות מלפני הבחירות. עם זאת מתקיים בימים אלה תהליך מבורך במועצה בניסיון להגביר את השקיפות ואני תקווה כי המועצה תפרסם בזמן הקרוב חומרים נוספים ותעמוד ביעדים של ארבעה סעיפי שקיפות נוספים, החסרים בנקודת זמן זו.
אני מאמין כי שקיפות תורמת למינהל תקין ומבססת יחסי אמון עם ציבור הבוחרים ולכן אמשיך ואעקוב אחר הנושא ואעדכן אם חומרים נוספים יפורסמו בהתאם להתחייבויות. בכתבה הבאה אתמקד בנושאי שקיפות נוספים החיוניים לניהול החיים הציבוריים בחריש כמו פירסום קריטריונים לקבלת שירותים ומימון מהמועצה.
תגובת מועצת חריש: "עיריית חריש שמה לה למטרה להנגיש את המידע הציבורי, המופק ונאסף ביחידות העירוניות השונות, לשימוש הציבור. ראש העירייה, יצחק קשת, רואה בשקיפות חלק בלתי נפרד מההתנהלות השוטפת ברשות, מתוך רצון לשקף את העבודה הרבה והמקצועית שנעשת ברשות מידי יום. עיריית חריש מחויבת לערכי השקיפות וחופש המידע ותמשיך לפעול לקידום הנושא".