בשנה הקרובה צפויים להגיע ארצה עשרות כלי רכב חשמליים במחירים אטרקטיביים מתמיד ולשנות את הרגלי הצריכה של הנהג הישראלי. במקביל, הרשויות צריכות להיערך כדי לספק את התשתיות הנדרשות למהפכה הירוקה בכביש. עידן גולצמן מאמין כי המכרז, שתוציא בקרוב עיריית חריש להקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים, הוא "צעד קטן אך חשוב" והוא מפרט מה צריך עוד להיעשות, ומהר
טור אישי
השנה החולפת מסתמנת כתחילתה של מהפכה ענקית בשוק הרכב הישראלי. מצד אחד, גורמים רגולטוריים בישראל, כמו משרד האנרגיה ומשרד התחבורה, הודיעו זה מכבר כי רכבי בנזין פרטיים ימכרו בארץ לכל המאוחר עד שנת 2035, ומי שירצה לרכוש רכב לאחר מכן – יוכל לרכוש רכב חשמלי בלבד. מנגד, מספר רב של דגמים חשמליים חדשים הושקו בישראל בשנה האחרונה, ובשנת 2022 צפויים להגיע ארצה עשרות דגמים חשמליים נוספים, במחירים אטרקטיביים מתמיד, עם טווח נסיעה חשמלי טוב יותר מבעבר, ופוטנציאל חסכון ענק בכסף ובזיהום אוויר.
עקב האכילס של תחום הרכב החשמלי הוא נושא הטעינה. רכב חשמלי עושה שימוש בעמדות טעינה על מנת "לתדלק", ומי שרוכש רכב חשמלי נדרש להתקין עמדות טעינה בחניית ביתו. בבתים משותפים – הדיירים נתקלים לעיתים קרובות בקשיים אל מול וועד הבית, אשר אישורו נדרש לצורך ההתקנה של עמדת הטעינה.
הקושי מול וועד הבית הוא אחת הסיבות שבגינן רוכשים פוטנציאליים רבים מוותרים לבסוף על רכישת רכב חשמלי ובוחרים באלטרנטיבות מזהמות יותר. אי קבלת אישור להתקנת עמדה חשמלית בבניין משותף מערים קשיים על בעל הרכב החשמלי, שנאלץ לנדוד למחוזות מרוחקים על מנת להטעינו. כך גם נאלצו לפעול מתי המעט של בעלי הרכב החשמלי שמתגוררים בעיר, והיות ועד כה, למרבה הצער, לא היו עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים בעיר חריש.
ללא צריכה של דלקים מזהמים
מצב זה עומד בפני שינוי משמעותי: בקרוב, כך נראה, יצא המכרז להקמת שתי עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי בעיר. את המהלך מוביל חבר מועצת העיר גיל פישר, הממונה על נושא איכות הסביבה. הקמתן של עמדות טעינה ציבוריות צפויה להקל על בעלי רכב חשמלי בעיר, שיזכו לפתרון מקומי לטעינת הרכב גם בהעדר עמדה בחנייה הפרטית. אני מקווה שהתקנת עמדות ההטענה גם תעודד תושבים רבים לבצע את המעבר מרכב בנזין לחשמלי בקלות יתרה וללא הסתמכות על עמדות טעינה מרוחקות או אישור מוועד הבית. למעשה, עמדות טעינה ציבוריות יתירו את אחד החסמים העיקריים אשר עוצרים רוכשים פוטנציאליים מלבצע את הרכישה בפועל, ויאפשרו אוויר נקי יותר ושימוש חופשי בכלי רכב ללא צריכה של דלקים מזהמים, אשר כלל תהליך הפקתם ושריפתם גורמים לנזקים רבים לסביבה.
בשלב זה, טרם הוחלט לגבי סוג העמדה שתותקן בחריש: עמדת טעינה רגילה (אשר טוענת רכב חשמלי במלואו בתוך מספר שעות) או עמדת טעינה מהירה (אשר באפשרותה לטעון רכב חשמלי בפרקי זמן קצרים יחסית של כ-40 דקות עד שעה). טרם התקבלה החלטה גם לגבי מיקום עמדות הטעינה, אם כי ברור שהיא לא תותקן על דרך ארץ, שם ממילא ישנה מצוקת חנייה, וכי מיקומה יהיה נגיש לציבור המשתמשים. בעירייה גם מבטיחים כי העמדות יתומררו כך שהחנייה והשימוש בהן יאושרו אך ורק לרכב חשמלי בזמן טעינה, על מנת למנוע את "תפיסתן" לצרכי חנייה על ידי רכבי בנזין שאינם עושים בהן שימוש.
להנחות את וועדי הבתים להקל על הקמת עמדות
הצעד של עיריית חריש הוא צעד קטן אך חשוב להקלת השימוש בכלי רכב חשמליים לתושבי העיר ולבאים בשעריה. כתושב העיר וכמי שחווה קשיים ניכרים עם וועד הבית בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, אני מאמין שההתקדמות של העירייה בנושא היא צעד נכון, חשוב ומשמעותי בכיוון "הירוק" הנדרש.
עם זאת, חשוב שבעירייה לא ישקטו על השמרים וימשיכו לפעול במרץ על מנת לקדם את תחום הרכב החשמלי בעיר באמצעות פריסה של רשת עמדות טעינה עם עמדות מהירות, אשר חשובות אף יותר לקידום התחום. בנוסף, טוב תעשה העירייה אם תורה על על הקלות רגולטיביות כנהוג בערים גדולות אחרות, ביניהן: מקומות חנייה ייעודיים לכלי רכב חשמליים והנחיית וועדי בתים בעיר להקל על תושבים המעוניינים להתקין עמדת טעינה פרטיות בחניית הבית. כולי תקווה שהתהליך ימשיך ויצבור תאוצה, ואולי אף יהפוך את חריש לאמת מידה כלל ארצית בתחום קידום הרכבים החשמליים.
תגובת חבר המועצה גיל פישר: "בימים אלו אנו נמצאים בסיומה של הבדיקה המקדמית לגבי התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בעיר, ובקרוב נצא במכרז רשמי בנושא. העירייה מעוניינת לספק לתושבים אשר מחזיקים רכב חשמלי מענה נוסף מעבר להתקנה של עמדה ביתית, ובשלב הראשון מתוכננות זוג עמדות טעינה בעיר".
הכותב הוא תושב העיר, עורך ראשי של מגזין הרכב החשמלי "פלאג מג" ומנהל קבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"
* טורי הדעה משקפים את דעתם והשקפותיהם של הכותבים בלבד ואינם מהווים המלצה או דעה של מערכת 'חריש 24'