אז מה באמת יש לחסידי 'תולדות אהרן' לחפש פה בסופי שבוע? נגמרו מקומות הנופש? האם זה מזג האוויר המיוחד של חריש או אווירת הקהילה הייחודית ששובים את ליבם? ולמה הרב אשר זיגדון ואנשי 'לעבדך באמת' ממהרים לחבק ולארח אותם? האם הם פותחים עסק של צימרים בחריש? אני חושב שהתשובה מעט שונה. חמי בר אור בטור אישי
רב הנסתר על הגלוי בכל מה שקשור ביוזמה להביא את חסידות תולדות אהרן לחריש. שמועות רבות נפוצות, בעיקר בגלל פחד ולפעמים גם בגלל בורות. בנוסף לכל אלו יש גם דיסאינפורמציה רבה ופייק ניוז מכוון שמסתובבים לאחרונה וקשה להבין מי מושך ובאילו חוטים. מעורבים פה אינטרסים רבים, עסקנים שונים ברמה המקומית, עסקנים מטעם החסידות ואולי אפילו אינטרסים של שחקנים מהרמה הלאומית.
אז למה הם בעצם באים לפה בשבתות?
אני מאמין שהביקורים של חסידי תולדות אהרן בימי שישי הם הפקת יח"צ מאורגנת היטב, המכוונת לא אלינו תושבי חריש, אלא בעיקר כלפי החסידויות השונות. מגיע בשישי אוטובוס שכור, פורק כמה אברכים וכמה משפחות עם מיטות מתקפלות, המשתכנים בדירות שהוכנו עבורם מראש בפרויקט של 'לעבדך באמת', ניגשים לבית הכנסת הסמוך של הרב אשר זיגדון, (שוב, קהילת 'לעבדך באמת'), במהלך שאף הוא נראה מתואם מראש. כלומר, מישהו טרח ליצור מעטפת, בתיאום עם גורמים מקומיים פה בשטח, כדי לאפשר לדבר הזה להתקיים. אל מי המהלך הזה מכוון?
אני חושב שתושבי חריש הם בכלל לא קהל היעד. זהו מהלך שמטרתו לייצר עוד כותרות והלך רוח ברחוב החרדי וליצור מראית עין של קביעת עובדות בשטח, בתקווה לעודד חסידים לרכוש דירות ואולי גם להפעיל לחץ (שהצליח בחלקו) על תושבי חריש. לא קל להניע אנשי חסידות כמו תולדות אהרן להגיע לחריש. כמו שאמר לי פעם רב חרדי אחד: "חריש היא עיר שאין בה קדושה, מה יש לנו לחפש פה?". אז כן, יש מצוקת דיור ברחוב החרדי, אבל חריש היא לא האופציה היחידה על השולחן, וספק אם היא האטרקטיבית שבהן. מישהו טורח רבות כדי לשכנע את הציבור החרדי, שחריש הופכת לעיר התורה, כדי לנסות לשכנע אותם לקנות כאן דירות וסביר להניח שהוא עושה זאת בשביל להרוויח כסף. ולא, זה לא כל כך פשוט. רבים מאמינים שקל לגייס את החרדים, 'מספיק שהרב אומר וכולם מתייצבים'. כמי שעבד בעבר מול המגזר החרדי, אני יכול להעיד שהמצב אינו כזה. אנשים מפעילים שיקול דעת, בוודאי במהלכים מרחיקי לכת כמו רכישת דירה. מהלך שיש לו משמעות לטווח ארוך, ודורש משאבים רבים מזוג צעיר והוריהם, לא נעשה בקלות דעת. למרות כל הגמ"חים והערבות ההדדית בקהילות החרדיות, אף אחד לא מחלק דירות בחינם. אני מהמר שמי שעומד מאחורי כל ההפקה הזאת בשבתות הם עסקנים המנסים לקדם עסקאות מכר כאלה או אחרות, ומנסים לשכנע את אנשי החסידויות השונות שאנשי תולדות אהרן כבר כאן, על ידי יצירת מצג שווא.
ומה חלקו של הרב אשר זיגדון בכל הסיפור הזה?
אכן , מעורבותו של הרב אשר זיגדון בסיפור נראית עמוקה מאוד, עם זאת, לראות עיני, מכאן ועד הקביעה שהרב זיגדון עומד מאחורי הגעת חסידות תולדות אהרן לחריש – הדרך ארוכה. אני מאמין שהרב זיגדון הוא טרמפיסט שמנסה לרכב על נושא תולדות אהרן, כדי לקדם אג'נדות אותן ביטא לא פעם בעבר, למען אותן מטרות בדיוק שעסקני תולדות אהרן מנסים לקדם – הרצון להציג את חריש לציבור החרדי כעיר חרדית בכדי למשוך אוכלוסיה חרדית לגור פה.
מבצעי השיווק בעבר של 'לעבדך באמת' נקטו לא פעם בדיוק אותה אסטרטגיה שבהם נוקטים עסקני החסידויות היום – ניסיון מניפולטיבי להסתיר ולטשטש את העובדה שהרוב המוחלט של תושבי הישוב אינם חרדים, ושהציבור הגדול ביותר בעיר הוא חילוני. ההתנהלות הכושלת של הפרויקטים השונים של 'לעבדך באמת' הביאה לדחייה אדירה בלוחות הזמנים שלהם, חלק מאוכלוסית הרוכשים שלהם התחלפה ברבות השנים ואינה חרדית כלל, חלקם דתים לאומים, וחלקם אפילו, רחמנא ליצלן, משקיעים חילונים. יתר על כן, במתחמים של 'לעבדך באמת', כמו גם במתחמים אחרים בחריש, בעלי דירות לא ממהרים להיכנס לגור בנכס, אלא מציעים אותו להשכרה. ומי יהיו השוכרים? אין איש יודע. האם הם יהיו 'אנשי שלומנו' שומרי תורה ומצוות או שמא כלל ישראל?
ההשערה שלי היא שהרב זיגדון צריך להתמודד עם סיטואציה בה המתחמים אותם ייעד לבני התורה של קהילתו לא מתאכלסים כל כך בקלות וכל כך מהר, והפרובוקציה שייצרו עסקני עסקת תולדות אהרן נופלת לחיקו כפרי בשל כדי להחיות את הרטוריקה הישנה שנקט בה בעבר. זו הסיבה שהוא מתחבר חזרה לשיח המנסה לצייר את חריש כעיר חרדית, ומתבטא בצורה זו בכלי תקשורת חרדיים כפי ששמענו בשבוע שעבר.
זה האינטרס האמיתי שלו, למלא את הפרויקטים שלו באוכלוסיה חרדית. זכותו. אבל מבחינתו כל האמצעים כשרים כנראה. גם אם זה דורש להציג תעמולה המציגה את חריש באופן שקרי, גם לציבור הכללי ובעיקר לציבור החרדי. מה אכפת לו אם מתחמים של 'לעבדך באמת' מופיעים בגוגל מפות תחת כותרת של קריה חרדית, ומעלימים את העובדה שהפרויקטים האלו מעורבים לחלוטין בפרויקטים של כלל הציבור? אותו זה משרת. התגובה בה נקטו פעילים חילונים בשינוי מפות גוגל של נקודות ציון מבית כנסת לבית בושת או מעדניה לא כשרה – אכן מכוערת, אבל אי אפשר לומר שזיגדון, או מי מאנשיו לא היה זה שהצית את האש הוירטואלית הזאת.
אם התדמית של חריש תתחזק בתקשורת כעיר מתחרדת הסובלת ממלחמות שבת וכדומה (מה שרחוק מאוד מהמציאות), מי מרוויח ומי מפסיד? עסקני 'תולדות אהרן' ועסקנים כדוגמת זיגדון ירוויחו – אלו מהלכים שיכולים לדחוף ציבור חרדי להתעניין בחריש ובהחלט לייצר כותרות ברחוב החרדי. מנגד, זה ירתיע ציבור כללי מלהתעניין בעיר. גם פעילים חילונים, שמיהרו השבוע לחבק את זיגדון כדי ליצור מראית עין של אחדות, שאין מאחוריה שותפות אינטרסים אמתית, מיהרו לרתום את העגלה לפני הסוסים.
עדיף לו לרב זיגדון שירחק מעסקנות ושיעשה נאמנה את תפקידו של רב – ירבה את אהבת התורה ואהבת ישראל ולא יזרע פחד, מחלוקת ושנאת חינם.
אז קצת פרופורציה
בחודשים האחרונים, עד חודש יולי (לא כולל) עברו לחריש למעלה מאלף איש. בשנתיים האחרונות עברו לחריש אלפי משפחות. לאחרונה פורסמו נתונים על גידול של 70% בנרשמים לחינוך הממלכתי בחריש. ביולי-אוגוסט-ספטמבר יעברו לחריש עוד מאות משפחות חדשות. אלו משפחות שקבעו כאן את חייהן באמת ובתמים, ולא ירדו במסגרת אירוע יח"צ מאוטובוס עם מיטות מתקפלות ביום שישי ונעלמו כלעומת שבאו במוצאי שבת, תוך שהם משאירים מספר אברכים בדירה אחת או שתיים כדי להפגין נוכחות בעיר. הרוב המוחלט של הציבור בחריש, חילונים ודתים כאחד, מאוחדים כנגד ההצהרות אותן מפזרים עסקני תולדות אהרן והטרמפיסטים השונים המלווים אותם, ורואים את חריש כעיר פתוחה המשרתת את כלל תושביה, באשר הם.
לפני כמעט עשור נוהל כבר מאבק על דמותה של חריש והפיכתה מעיר חרדית לעיר פתוחה לכולם. המאבק התנהל במשך כמה שנים והיה אחד המאבקים האזרחיים היותר מורכבים שנוהלו בישראל בשנים האחרונות. רבים האמינו שמאבק זה חסר סיכוי. נפלה בחלקי הזכות להוביל את המאבק הזה, ולשמחתי הצלחנו בו. השתמשנו בכלים פוליטיים, משפטיים, אזרחיים, ובכלים של יזמות עסקית כדי להפוך את חריש לעיר פתוחה לכלל הציבור בישראל. זו הסיבה שרבים מתושבי חריש, על כל גווניהם, גרים היום בעיר המתפתחת והנפלאה הזאת.
חריש אינה עיר חילונית, היא אינה עיר דתית, והיא גם אינה עיר מעורבת. צריך להסיר מחריש את כל התיוגים האלו שעושים לה רק רע – חריש היא עיר ככל הערים בדיוק כמו רעננה, רחובות או אשדוד בהן גרים יחד ציבור חילוני, דתי וחרדי. אף אחד לא מדבר על העיר המעורבת רעננה או העיר המעורבת פתח תקווה. כך צריך להיות גם בחריש – עיר פתוחה לכלל הציבור, המשרתת את כלל הציבור. עיר שמציעה שירותים מתקדמים, מיקום טוב, דרכי תחבורה ואזורי תעסוקה מפותחים. אלו הם הגורמים שסביבם צריך להתעצב הדימוי של חריש בעיני הציבור, ולא סביב פרובוקציות זוטות של עסקנים המנסים לצבוע את חריש בצבעים המתאימים להם, ולהסתיר מהציבור את הצבע האמתי של חריש. תושבי חריש, אל תתפתו לכך, ואל תשתפו עם זה פעולה. עתיד גדול עוד נכון לעיר הזאת על כל תושביה ועל כל גווניה.
חמי בר אור, תושב חריש מעל ל-12 שנה. לפני עשור ניהל בהצלחה את מטה המאבק על הפיכת חריש מעיר חרדית לעיר פתוחה לכלל הציבור
* טורי הדעה משקפים את דעתם והשקפותיהם של הכותבים בלבד ואינם מהווים המלצה או דעה של מערכת 'חריש 24'