במשך שלושה חודשים עמלו תלמידים מברטעה יחד עם תלמידי חטיבת 'אתגרי העתיד' למצוא פתרון לבעיית השימושים של קליפות פרי ההדר. פעילות החקר במסגרת פרויקט 'צומחים ביחד' התקיימה בחממת עין שמר, שמפגישה תלמידים מרקע תרבותי שונה. אריאל עפרוני, תלמיד החטיבה מסכם: "אפשר להתחבר, אין כל כך שוני בינינו"
ב-1.4.19 התקיים בחממת עין שמר, מפגש סיכום בין תלמידי חטיבת הביניים 'אתגרי העתיד' ותלמידי חטיבת ביניים מברטעה, במסגרת הפרויקט 'צומחים ביחד'.
התלמידים עבדו יחד על מציאת פיתרון משותף לאחת הבעיות הקשות העומדות בפני תעשיות מיצי פרי הדר בעולם בכלל ובארץ בפרט, בעיית קליפות הפרי המזיקות לסביבה, בשל הכמויות הגדולות והפירוק האיטי שלהן. בפני התלמידים הוצב האתגר למצוא ולפתח שימושים אפשריים לקליפות התפוזים ולסייע בפתרון לבעיה זו. מובן, ששיתוף הפעולה כלל אתגרים נוספים כמו היכולת לתקשר בשתי שפות שונות.
חיבור לא מובן מאליו
"תכנית 'צומחים יחד' היא תכנית ייחודית בה לוקחים חלק זו השנה החמישית תלמידים מבתי ספר יהודים וערבים החוקרים יחד אתגרי מדע וסביבה", מסבירה ד"ר אילנה עירון, יוזמת ומנהלת הפרויקט. "התלמידים עוסקים בלמידת חקר, מבוססת פרויקט, המסייעת בפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית", היא מספרת.
נועם גבע, מנהל החממה, מוסיף: "החממה מהווה בית ללומדים מכל קשת החברה הישראלית, יהודים, ערבים, חילונים ודתיים. לאורך השנה, לומדים וחוקרים בחממה כ-800 תלמידים בכיתות ה'-יב', מעשרים בתי ספר באזורנו, מנשה, באקה אל גרביה, פרדס חנה, ואדי ערה והסביבה. בתערוכת הפרויקטים השנתית, שהתקיימה בתחילת אפריל, ניתן היה לראות כי החממה מלאה בבני נוער והורים מקהילות שונות, הנפגשים סביב חדשנות חקלאית וסביבתית".
ד"ר גל דישון, מנהל המחקר בחממה ותושב חריש מוסיף: "התכנית שמה לה למטרה להפגיש בין תלמידים מרקע תרבותי שונה מתוך אמונה כי הכרות עם האחר מתוך למידה ויצירה משותפת מאפשרת צמיחה משותפת. מאז הוקם, לפני חמש שנים, לקחו חלק בפרויקט למעלה מ-300 תלמידים יהודים וערבים מכיתות ו' עד ט'".
חריש וברטעה משתפות פעולה
חריש הצטרפה זו השנה הראשונה לפרויקט. 12 תלמידי כיתה ז' בחטיבת הביניים אתגרי העתיד לקחו חלק בפרויקט. ליאור לוויתן, מנהל חטיבת הביניים חריש: "לא מובן מאליו שתלמידים יהודים וערבים ילמדו יחד. אנחנו רגילים להיות עם אנשים הדומים לנו. הפייסבוק והווטסאפ מחזקים זאת. התכנית העבירה לנו המבוגרים מסר חשוב, מסר של מפגש".
ראאד כבהא, מנהל בית הספר בברטעה הוסיף: "אני שמח מאוד על קיום התכנית בשיתוף עם חריש, עיר שכנה לברטעה ואום אל קוטוף. בחרנו השנה לשתף פעולה עם חריש בראש וראשונה כדי להכיר. אני מאמין כי "המכיר אדם אחר לומד ממנו".
כאמור, במסגרת הפרויקט נחשפו התלמידים לבעיית קליפות פרי ההדר המשמשות כיום לרוב להזנת חיות משק. בפני הילדים הוצב האתגר למצוא ולפתח שימושים אפשריים נוספים לקליפות התפוזים. במשך שלושה חודשים, בתמיכת מפעל "גן שמואל מזון", למדו התלמידים על תכונות הקליפות ביצעו ניסויים והפיקו תוצרים. לדוגמה, חומר דמוי פלסטלינה ופיגמנט לציור מפסולת קליפות (בעזרת האומנית לירון חוגג), הכנת חומר ניקוי, ועוד. את התוצרים והרעיונות הציגו התלמידים במפגש סיום חגיגי.
"בואו תתחברו, אין כל כך שוני בינינו"
ומה חשבו התלמידים? אריאל עפרוני, תלמיד כיתה ז' מביה"ס לאתגרי העתיד משתף מדוע היה חשוב לו להשתתף בתכנית: "אמרו לנו שנפגוש תלמידים ערבים. חשבתי לעצמי למה לא? היה לי פעם חבר ערבי, כשגרתי בניר עציון. שכנעתי חבר לבוא איתי למפגש, חברים נוספים שלמדו ב'גשר על הואדי' (בית הספר הדו לשוני בכפר קרע. ל.ש) גם הצטרפו. כשגיליתי שזה בחממה התלהבתי עוד יותר".
ספר על דבר חדש שלמדת בתכנית?
"למדתי על הלימונן, המעכב את פירוק הקליפות, הוא דליק ומשמש כחומר ניקוי וחיטוי ומרחיק יתושים".
איך היה שיתוף הפעולה עם התלמידים מברטעה?
"בקבוצה שלנו זה עבד אבל לא בכל הקבוצות זה היה קל. שיתוף הפעולה היה קצת קשה, הם לא הבינו אותנו ואנחנו לא הבנו אותם, בגלל השפה. אבל יש את מהדי שאנחנו חברים ויצא לנו לשחק כדורגל והיה כיף".
איך התגברתם על הקושי?
"חשבנו ואמרנו 'שנייה, בואו נשלב בין הרעיונות שלנו ושלכם'. חיברנו את הרעיונות שלנו וככה יצרנו פרויקטים משותפים".
יש לך מסר לתלמידים האחרים?
"כן… אפשר להתחבר, אין כל כך שוני בינינו".