יצחק קשת השתתף ב'וועידת השלטון המקומי לחדשנות' בפאנל שבחן את חלקן של הרשויות המקומיות בעיצוב תחבורה ציבורית בישראל. "השלטון המקומי יודע טוב יותר מכולם את צרכי התושבים" הוא ציין, "אך בסופו של יום, אנו תלויים בשלטון המרכזי כדי להוציא זאת לפועל". שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', נעדר מן הדיון
במסגרת ועידת השלטון המקומי לחדשנות MUNI EXPO 2020 בגני התערוכה בתל אביב, התקיים אתמול פאנל "ההגה עובר לידיים של הרשויות", בהשתתפותו של יצחק קשת, ראש העיר.
הפאנל בחן את השאלה מה חלקן של הרשויות המקומיות בעיצוב תחבורה ציבורית בישראל, והשתתפו בו גם מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, אושרת גני גונן, ראש מועצה האזורית דרום השרון, יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון '15 דקות' הפועל לקיצור זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית, ועמיר קינן, מנהל אגף תחבורה ציבורית ב'אגד'. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שהיה אמור לשאת את דברי הפתיחה בפאנל, נעדר ממנו.
דוברי הפאנל, ציינו כל אחד בתורו, את הקשיים עימם מתמודדת רשות מקומית בתכנון תחבורה ואת הקושי הקיים בחלוקה הקיימת בישראל לפיה ניהול התחבורה הציבורית מצוי בידי המשרד לתחבורה אולם ניהול התשתיות בידיהן של הרשויות.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב התייחסה בדבריה לחוסר הסמכות של העירייה בניהול נושא התחבורה וציינה: "הוכחנו מול ממשלה לא מתפקדת שהשלטון המקומי הוא זה שמתפקד זאת למרות שמרבית הסמכויות מצויות בידי השלטון המרכזי ולא בידינו. אני חושבת שהגיע הזמן לתת לשלטון המקומי יותר סמכויות".
קשת: המדינה צריכה להתעשת
יצחק קשת היטיב לבטא את הקושי של הרשות המקומית לקדם מהלכים תחבורתיים באופן עצמאי ללא סיועו של השלטון המרכזי: "השלטון המקומי יודע טוב יותר מכולם את צרכי התושבים, יותר מן השלטון המרכזי. אנחנו מבינים ויודעים שצריך לעשות חיבור ברמה של תחבורה ציבורית, אך בסופו של יום, אנו תלויים בשלטון המרכזי כדי להוציא זאת לפועל". עוד ציין קשת כי על המדינה להתעשת ולהבין כי נגמר העידן של מכוניות פרטיות. "מדינה שלא תשכיל להבין זאת תמצא את עצמה בפיגור של עשרות שנים מה שישפיע על כל המערכות והתשתיות שלה".
קשת גם הזכיר את העובדה שחריש מרושתת בתשתיות עתידיות לנתיב תחבורה ציבורית ייעודי בלב העיר יחד עם מערכת מוכנה לציר רכבת קלה שאמורה להיכנס אל העיר – אך אלו תשתיות שטרם ניתן לעשות בהן שימוש. "זה לא עוזר לי שהמערכות הללו קיימות מבלי שמשרד התחבורה ידאג שהדברים האלה ייכנסו ויפעלו בעיר. רוצים לאכלס עיר של עשרות אלפי תושבים? אם לא תהיה מערכת תחבורה חזקה, זה יהיה בלתי אפשרי".
הרשויות המקומיות מבקשות מנדט תחבורתי
"בחריש, כעיר חדשה בישראל, תושבים רבים משנים מקצה לקצה את אורחות חייהם. קיימת הזדמנות אמתית לגרום לאנשים להתרגל לתחבורה ציבורית אך עקב המחסור בשירותי תחב"צ יעילים, נאלצים התושבים לבחור בנסיעה במכוניות פרטיות" ציין קשת. "גם אם יש רצון לנסוע בתחבורה ציבורית אנשים צריכים להגיע למקום העבודה שלהם בזמן. פה מבחינתי מדובר בפספוס", הוא סיכם.
אושרת גני גונן הסכימה עם קשת והזכירה את הישוב צור יצחק, שבדומה לעיר חריש, הוא ישוב צעיר במיקום אסטרטגי אך מתמודד עם בעיות קישוריות קשות: "עשרות אלפי יחידות דיור נבנות במרחב הכפרי ללא מענה תחבורתי, שגורם להגדלת כלי הרכב בכבישים. רגע לפני הבנייה המאסיבית יש לחשוב על תכנון נכון של תחבורה ציבורית נאותה".