'תכנית אב לתחבורה', שעתידה לחולל מהפכה תחבורתית בנגישות מחריש ואליה, מעוכבת בשל הקיפאון המדיני והעדר תקציב ממשלתי. מהי הבשורה עבור תושבי חריש שמתניידים באוטובוס מדי יום?
150,000 שקלים אושרו בישיבה האחרונה של הוועדה לתכנון ובנייה -חריש עבור הכנת תכנית אב לתחבורה ציבורית ולהתניידות בחריש. העלות הכוללת של התכנית מוערכת בכ- 1.2 מיליון שקלים והתקציב שאושר הוא הפעימה הראשונה בלבד לקראת קידומה.
"הוועדה המליצה להכין תכנית אב לתחבורה ציבורית, שתוכן בהסתמך על מהנדסת הוועדה, מומחים ויועצים במנהל התכנון ותחום התכנון והבינוי של משרד הבינוי והשיכון", מסרה דוברת הוועדה לתכנון ובנייה – חריש ופירטה: "מטרת תכנית האב היא התווית מדיניות וניידות כוללת לתושבי חריש, הרואה את כל מערכת התחבורה ואמצעי הניידות כמכלול אחד זאת לצד הגברת האטרקטיביות של העיר והגברת כח המשיכה של אוכלוסייה חדשה לישוב באמצעות שיפור מערכת התחבורה".
מטרת תכנית האב היא התווית מדיניות וניידות כוללת לתושבי חריש, הרואה את כל מערכת התחבורה ואמצעי הניידות כמכלול אחד
עוד נמסר מדוברות הוועדה כי "תכנית התחבורה בחריש תתממשק עם תכניות תחבורתיות נוספות שיש באזור (כביש 611, קידום מסילת הרכבת, כניסות נוספות לעיר, פיתוח קווי תחבורה ציבורית ותוכנית האב לתחבורה במרחב נתניה-חדרה). כאמור, עלות התכנית מוערכת ב- 1.2 מיליון שקל והיא תידון בשלבים בוועדה במטרה לאפשר לתושבי חריש ניידות זורמת".
קו פנימי, קווים מתואמי רכבת
מהי אותה תכנית אב רחבה ומה היא כוללת? בישיבה שהתקיימה בתאריך 21/11/19 הסבירה חגית נעלי יוסף, מנכ"לית חברת התכנון ViaPlan המספקת שירותים למועצה, כי אחת המטרות של התכנית היא שינוי הרגלי התנהגות, היפוך הפירמידה והצבת הולך הרגל במקום הראשון.
יצחק קשת, ראש העיר הרחיב גם הוא על תכנית האב בכתבה שפורסמה באתר חריש סיטי. קשת ציין כי "ברגע שתורכב ממשלה ישתחרר לנו תקציב ייעודי לתחבורה בחריש, שיחולל שינוי דרמטי בתחבורה הציבורית בעיר". לדבריו, עתידים לפעול בחריש קווי אוטובוס מוכווני רכבת, כלומר, קווי נסיעה המתואמים ללוח הזמנים של הרכבת. אוטובוסים אלה יגיעו לתחנה כעשר דקות לפני צאת הרכבת. בחזור לחריש, הם ימתינו לנוסעים שירדו בתחנת הרכבת על מנת להסיעם בחזרה לעיר. "אם הרכבת מאחרת, האוטובוס ממתין לנוסעים. קווים אלה יהיו משמעותיים מאוד לתושבי חריש ולנוחות הנסיעה שלהם למרכז".
עוד ציין קשת כי תכנית התחבורה כוללת הפעלת קו חדש פנימי שיעבור דרך כל השכונות בעיר, כולל שכונת הפרחים שכרגע אינה מחוברת כלל לתחבורה ציבורית, תגבור הקווים הקיימים מחריש לערים סמוכות והעלאת תדירות קווי האוטובוס לתל אביב וחיפה.
אין תקציב, יש עם מי לדבר?
כאמור, בהיעדר ממשלה ולאחר פיזור הכנסת הקצאת התקציבים לתחבורה הוקפאה. לפני מספר ימים הודיע החשב הכללי במשרד האוצר על עצירת התשלומים לכלל חברות האוטובוסים המפעילות שירותים, שחלקם ממומנים מסובסידיה ממשלתית.
בתגובה לדברים אלה פרסם ראש העיר פוסט ובו ציין : "לא אסכים שתושבי חריש ישלמו את מחיר כישלון התחבורה הציבורית בישראל. המשבר הוא בהיקף ארצי, בכל הרמות ובכל האזורים, ובחריש הבעיה חמורה אפילו יותר מאשר בערים אחרות". עוד עדכן קשת, כי במהלך הימים הקרובים יקיים סדרה של פגישות עבודה דחופות עם בכירים במשרד התחבורה והאוצר, אחת מהן עם מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר. "אבהיר לכל הגורמים הנוגעים בדבר שלא אשלים עם הזנחת התחבורה הציבורית בחריש". הוא סיכם.