הכרעה חשובה אחת כבר התקבלה: חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחרו עבור תת המקטע הדרומי בחלופה שכוללת הקמת תחנת רכבת בבאקה אל גרבייה וג'ת. ההחלטה על תוואי הרכבת במרחב חריש נדחתה. מ"מ ראש העיר: "אנחנו רוצים בדיקה מעמיקה יותר של החלופה שאנחנו מעדיפים"
ביום שלישי ה-21 בדצמבר קיימה המועצה הארצית לתכנון ובנייה ישיבה במסגרתה עלה לדיון התוואי במקטע הדרומי של מסילת מנשה.
תכנית מסילת מנשה מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית המוקמת בימים אלו למסילת העמק ונועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה עצמאית המקבילה לשדרת החוף.
המקטע הדרומי של מסילת מנשה נחלק אף הוא לשני תת מקטעים: חלקו הצפוני כולל את תחנת הרכבת העתידית שתשרת את חריש ויישובי הסביבה וקיימות בו שתי חלופות (2/4). בחלקו הדרומי עלו לדיון גם כן שתי חלופות בעלות תוואי שונה (A/Bׂ).
חריש נאבקת על תחנה צמודת דופן
כזכור, במסגרת תת המקטע הצפוני טרם הוחלט היכן תמוקם תחנת הרכבת ביחס לעיר חריש כאשר שתי חלופות ‘מתמודדות על ליבה’ של מועצת התכנון הארצית.
חלופה מספר 2, החלופה המערבית, כוללת תחנת נוסעים אחת בסמוך למחלף משמר הגבול החדש, בשטח בו מתוכנן לקום בעתיד אזור תעשיה עירון במרחק של 2.5 קילומטרים מחריש.
חלופה מספר 4, החלופה המזרחית, כוללת תוואי של כ- 3 ק”מ במינהור מתחת לעיר חריש ושתי תחנות נוסעים, אחת מהן צמודת דופן לעיר בשטח המיוער מדרום לעיר והשנייה, צפונית לחריש בסמוך לציר כביש 65.
החלופה המזרחית היא המועדפת על עיריית חריש אך ניצבת בנחיתות ברורה ביחס לחלופה המערבית. בהיבטים סטטוטוריים והיבטי איכות אוויר הוגדרה חלופה 4 כ’אי מותאמת’. בהיבטים הנדסיים תפעוליים, היבטי רעש, חזות נופית ואקולוגיה היא ‘זכתה’ לציון ‘בלתי מספיק’ ולפיכך המליצה הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית על המשך בחינת חלופה 2 המרוחקת מהעיר. מסקנות אלו הקטינו את הסיכויים להקמתה של תחנת רכבת צמודה לעיר.
ההחלטה בנושא היתה אמורה להתקבל כבר בחודש אוקטובר האחרון אך בהתערבותה של שרת הפנים איילת שקד, הוחלט להוריד מסדר היום של המועצה הארצית את הפסיקה בנושא תוואי המסילה, זאת על רקע התנגדותה של עיריית חריש לתוואי המסתמן. כעת, כעבור חודשיים נוספים עלה הנושא לדיון מחודש אך הפעם היה זה משרד התחבורה, שהציע דחייה נוספת בבחירת החלופה.
משרד התחבורה ביקש לדון רק בתת המקטע הדרומי
"שרת התחבורה ביקשה עוד זמן כדי ללמוד את הנושא הזה, בעיקר בהקשר המיקום של תחנת חריש, מהן ההשלכות מבחינת החומרים המסוכנים בתת הקרקע ואיך היא משתלבת עם התכנית האסטרטגית הכוללת במרחב נתניה-חדרה, שעוסקת גם במערכת הסעת המונים", הסביר שי קדם, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה. "הבקשה שלנו היא לפצל את התכנית ולדון אך ורק בתת המקטע הדרומי במקטע הדרומי", הוסיף קדם והסביר כי "לא משנה איזו חלופה תיבחר. כל אחת מהן תשתלב באופן מוצלח עם כל אחת מהחלופות המוצעות בחלק הצפוני. מנגד, יש בשלות ודחיפות גבוהה לחלק הדרומי".
ראש העיר חריש יצחק קשת תמך בהצעה לפצל את הדיון ולהחליט בשלב זה רק על בחירת החלופה בחלק הדרומי שעוברת בשטחי עמק חפר. בפיצול התכנית תמכו גם אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, ופראס בדחי, יו"ר מועצה מקומית כפר קרע. נציגי כפר מייסר התנגדו לפיצול ואף ביקשו להוריד מהדיון לחלוטין את חלופה 4 שכוללת פתח מנהור הסמוך לכפר.
ההחלטה: תחנת רכבת באזור התעשייה של באקה-ג'ת
חברי המועצה הארצית קיימו דיון פנימי ובסיומו החליטו לקבל את הצעת משרד התחבורה, לפצל את התכניות ולדחות את ההחלטה בנוגע לבחירת החלופה בתת המקטע הצפוני.
בדיון שנערך על תת המקטע הדרומי חברי המועצה הארצית בחרו בחלופה B – זו קובעת כי המסילה באורך 12 ק"מ תעבור בצמוד לכביש 6 ותקום תחנה באזור התעשייה העתידי של באקה אל גרבייה וג'ת. חלופה זו זכתה בציונים טובים במרבית ההיבטים שנבחנו ביניהם, היבטים סטטוריים, איכות אוויר, אקוסטיקה, אקולוגיה שמירה על נוף ועוד.
בדיון המשך שיתקיים בעתיד יצטרכו חברי המועצה הארצית לחרוץ את גורלו של תוואי הרכבת הסמוך לחריש (תת המקטע הצפוני) ולהכריע אם תחנת הרכבת תהיה צמודת דופן לחריש או מרוחקת ממנה.
הדחייה הנוספת בהכרעה חשובה זו מעניקה לעיריית חריש מרחב פעולה נוסף כדי להטות את הכף לכיוון החלופה המועדפת עליה. מ"מ ראש העיר שלמה קליין ויו"ר ועדת התחבורה בחריש בירך על הפיצול בין שני תת המקטעים ואמר שהוא משרת את העיר חריש: "ההחלטה שהתקבלה על הפיצול נעשתה בתיאום איתנו. היא נכונה לנו. אנחנו רוצים בדיקה מעמיקה יותר של החלופה שאנחנו מעדיפים", הוא סיכם.
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שחייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!