ספיר בן דיין נאלצה לחזור לאוניברסיטה שלושה שבועות אחרי שילדה. חירות אימפלד למדה למבחן ממשלתי בספסלים ברחבי חריש. השילוב בין אימהות, תעסוקה והשכלה גבוהה בשנת הקורונה מעולם לא היה מאתגר יותר. מיוחד ליום האישה
שלושה שבועות אחרי שילדה את בנה הבכור, נאלצה ספיר בן דיין (25) לחזור לספסלי האוניברסיטה. ארבע שנים אחרי אותו מאורע, היא עדיין זוכרת את הקושי הגדול. "באוניברסיטת בר אילן דרשו מנשים לחזור ללימודים ולא הציעו פתרונות או עזרה. לא היה מעון או סידור שמירה על הילדים ונאסר עלינו להכניס את התינוק לשיעור. פניתי למזכירות החוג וקיבלתי בתשובה: "אין סבתא שתשמור עליו?"
ספיר, שילדה את בנה הבכור בהיותה בת 21, מצאה בסוף פתרון יקר. היא העסיקה נערה שהסתובבה עם בנה אוריה, כיום בן 4, במסדרונות האוניברסיטה בזמן שהיא ביקרה בהרצאות. "יצאתי לעיתים קרובות מהשיעור כדי לבדוק מה שלומו וכדי להניק אותו", היא נזכרת.
עיכובים באקדמיה
ספיר היא תושבת חריש ואם לשניים. בנה הצעיר, נהרי, הוא בן שנה. לחריש עברו בני הזוג לפני חצי שנה. הרבה שינויים חלו מאז נולד ילדה הראשון אבל דווקא עם הלימודים לא נרשמה התקדמות משמעותית. "אני רק בשנה השנייה ללימודי התואר שלי בעבודה סוציאלית כבר חלפו חמש שנים מאז שהתחלתי ללמוד, אבל אני לא מוותרת". שמירת היריון, נוכחות חסרה, קורסים שנפסלו – כל אלה גרמו לטלטלות בלימודים.
השילוב בין אמהות מוקדמת, לימודים ועבודה הוא מאתגר תמיד, במיוחד על רקע שנה לא שגרתית שחייבה התמודדות גם עם מגיפה עולמית. ספיר מקווה לסיים ביוני הקרוב את שנת הלימודים הנוכחית ולהמשיך בכוחות מחודשים לשנה האחרונה. "חשוב לי להגיע להגשמה עצמית לצד ההורות והזוגיות. אני רוצה לנצל את הכישורים שלי עבורי ועבור הילדים והעתיד המשפחתי שלנו. אני גם מאמינה שיש לי מה לתרום בתחום שבחרתי", היא מסבירה.
פתרונות מעשיים לסטודנטיות אימהות
את עיקר העזרה שלה שואבת בן דיין מקהילת הפייסבוק 'אמהות באקדמיה – חכמאמא', קהילה אינטרנטית שתומכת באימהות סטודנטיות וכאלה שבדרך. "הקהילה מהווה גורם תמיכה משמעותי. הנשים בקבוצה עוזרות במציאת מאמרים, סיכומים, עזרה בלימודים ובשעת צורך ניתן לקבל ליווי כמעט אישי. לי זה גם עוזר לדעת שאני לא לבד".
"דווקא על רקע המגפה העולמית וההתמודדות עם לימודים מקוונים, אני חושבת שראוי שהאקדמיה תבחן דרכים בהן ניתן לעזור לנשים שמתמודדות עם אימהות צעירה. זה אינטרס של כל החברה שנשים יתפתחו מבחינה מקצועית ואישית ויש להתמקד במציאת פתרונות מעשיים ומכבדים לסטודנטיות אימהות".
הזמן מצומצם, הקושי גדול
חירות אימפלד (32) נשואה ואם לכרמל בת שנתיים וחצי והלל בן שנה וקצת, חברה גם היא בקהילת חכמאמא. "סיימתי לימודי מדעי התזונה במכללת תל חי לפני שלוש שנים", היא מספרת. "הלימודים כוללים מבחן מסכם ממשלתי שהתקיים רק בנובמבר 2020. בתחילה דחיתי אותו בגלל החתונה ואחר כך הוא נדחה בגלל הקורונה. כשכבר הגעתי אליו הייתי אמא לשניים וכדי ללמוד נאלצתי למצוא פתרונות מאוד יצירתיים ולהתמודד עם זמן מצומצם וקושי גדול", מסבירה חירות.
חירות מתגוררת בחריש כבר שנה ויותר. ילדיה לא רשומים למסגרות, אלא שוהים בחברתה כל היום. "עברתי לחריש ולא הכרתי כאן אף אחד. בתקשורת הארצית היו סיפורי זוועה על מטפלות שמתעללות בילדים וחששתי לרשום את הילדים למסגרת כשאני לא מכירה אף אחד או סומכת עליו". גם העובדה שהם חדשים בעיר לא עזרה לחירות. "אין בני משפחה או חברות שאפשר להיעזר בהם".
לימודים על ספסל
כדי ללמוד נאלצה חירות לצאת מהבית לזמנים קצובים כדי לחפש שקט שיאפשר לה להתרכז, אבל הקורונה לא עזרה גם כאן. "בהתחלה למדתי בבתי קפה וכשהם נסגרו, עברתי ללמוד בספסלים ציבוריים. יצאתי עם שתייה וסנדוויצ'ים ולמדתי בחוץ. אנשים הסתכלו עלי במבט מוזר אבל לא היתה לי ברירה אחרת. מבחן הסטאז' הוא מבחן קשה של 4 שעות על כל החומר של ארבע שנות לימוד שנות הלימודים. קשה לעשות זאת עם זיכרון של אחרי לידה ועם זמן מוגבל".
חירות גם מודה שהשנה האחרונה העמידה בפניה קושי נוסף, החרדה מפני המגפה והמצב החדש שנכפה על כולנו. "קשה לתאר את העומס. הקורונה, תקופות הבידוד וההיסטריה סביב הנגיף הכניסו אותי לחרדה. לקח זמן עד שלמדתי לקבל את המצב ולהיכנס לפרופורציות", היא מסבירה. חירות, שעברה את בחינת הגמר בהצלחה, מתכננת לחפש עבודה בתחום. עבורה, השיעור המרכזי מהתקופה המאתגרת הוא "מעז יצא מתוק".
"גם מתקופה אינטנסיבית כמו השנה האחרונה אפשר ללמוד. ידעתי שאני צריכה למצות משלוש שעות למידה מה שאחרים עושים בשמונה שעות ויותר, אבל לא היתה לי ברירה. יום האשה הבינלאומי מחדד את העובדה שלנשים, יש המון כובעים אבל גם כוחות מטורפים לשלב בין הדברים, לעשות ולהצליח במה שאנחנו רוצות".
שלושה נתונים לרגל יום האישה הבינלאומי
- גילן הממוצע של נשים שילדו את ילדן הראשון עלה מ-25.7 בתחילת שנות ה-2000 ל-27.7 בשנת 2019.
- בשנת הלימודים תש"פ (2019-2020) 59.1% מכלל הסטודנטים בישראל הן נשים. לשם השוואה, בשנת תש"ל (1969/70) הנשים היו פחות ממחצית מכלל הסטודנטים (43.3%).
- בקרב בני זוג נשואים, מרבית עבודות הבית כגון כביסה, ניקיון ובישול, נעשות בעיקר על ידי הנשים.
מקור: הלשכה לסטטיסטיקה