"מכתב הקהילות" שנשלח ליצחק קשת על ידי תושבי חריש שומרי שבת הפציר בו לשמור על צביונה היהודי של חריש ולמנוע פתיחת עסקים בשבת. התגובה החילונית הסתכמה בפוסט בפייסבוק שהציע לשמור על אופיה הדמוקרטי והליברלי של חריש. האם יפתחו עסקים בשבת בחריש? חברי הקואליציה: "הדרך היחידה לפתרון תהיה פשרה מתוך אחריות ציבורית"
הקניון בכניסה לחריש טרם נפתח, אולם סוגיית הפעלתו כבר מעוררת מאבקים על צביון העיר חריש. מאבקים אלה אינם ייחודיים לחריש, וניתן לראות ולקרוא על אירועים רבים ברחבי הארץ שמסעירים את הציבור ושליבתם היא עיצוב דמותה של המדינה.
נדמה, שדווקא בגלל המצב העדין בו נמצאת חריש המתהווה, שטרם נוצר בה סטטוס קוו – המאבקים על דמותה של העיר מסעירים יותר ותגובות התושבים חריפות יותר.
ב-11.6.19 חשפה נילי תלמי, תושבת העיר, מכתב המתהדר בכותרת: "קריאה דחופה לשמירת צביונה היהודי של חריש". במכתב שמוען ליצחק קשת, ראש העיר נכתב:
"בימים האחרונים מתפרסם ברשתות החברתיות כי בקניון העתיד להיפתח בכניסה לעיר, תפעל חנות גלידה שתפתח את שעריה גם בשבתות ובמועדי ישראל.
אם אכן כך יהיה, חלילה, הרי שמדובר במדרון חלקלק, שאחריתו מי ישורנו וישפיע באופן שלילי על העיר חריש. על אף השוני בין הקהילות בעיר, סוגיית השבת היא הגורם המאחד שכולנו מסכימים לו ושותפים בהבנת חשיבותו. שמירת השבת במרחב הציבורי היא מהיסודות המקיימים את המדינה היהודית.
הדברים מקבלים משנה חשיבות בעיר חריש ההולכת ונבנית ובשנים אלה מתעצבת דמותה וצביונה. אנו חברי קהילות בחריש, מבקשים להיוועד איתך לפגישה דחופה שבה נדון בדרכי הפעולה בכדי לשמר ולבנות את צביונה של חריש כראוי לעיר ואם בישראל".
43 מתושבי חריש חתומים על המכתב שזכה לשם "מכתב הקהילות", ביניהם חברים בקהילות לב חריש, כוכבי אור, חסדי אבות, סבא ישראל, נטעי חריש, לעבדך באמת, דרכי אבות, משכן דניאל, ביתא ישראל, חב"ד, ניגון חדש, ראשית תבואתו, מכון לשבתך ואהבת חיים.
מרחב ציבורי של מדינה יהודית
מוטי וייס, אחד מחותמי המכתב וחבר בקהילת 'ראשית תבואתו', מסביר: "המרחב הציבורי צריך להיות מרחב ציבורי של מדינה יהודית בו השבת נשמרת ולא מהווה עוד יום חול כמו במדינות אחרות.
הדיבר החמישי בתורה הוא 'שמור את יום השבת לקדשו' וחז"ל אומרים שמי ששומר על השבת, שבת שומרת עליו. השבת שומרת על חריש כבר שנים רבות וחשוב שכך זה יימשך".
וייס מוסיף ואומר: "אני בשיח עם תושבים בחריש ומודע מקרוב למתח והרגשות שהנושא הזה מעורר, אך אדם מאמין לא יכול לראות עסק נפתח בשבת ולא לבכות על כך. בכל מקרה, מלחמת אחים לא תהיה בחריש על אף נושא ויש קווים אדומים ברורים לכל מחלוקת, מבחינתי".
איציק ביטון, חבר קהילת 'מכון לשבתך', גם הוא אחד מחותמי המכתב מפרט: "חשוב לנו דבר אחד, שחנויות בחריש לא יהיו פתוחות בשבת. אין כאן כפייה, מדובר בכבוד מינימלי. כשם שהעבודה באתרי הבנייה בעיר נעצרת, כך צריך להיות גם בשאר המישורים וכן, גם במרכז הקניות".
אתה מודע לעובדה שבמצב כזה ציבור שלם אינו מקבל מענה לצרכיו?
"יש להם את כל שאר ימות השבוע. אם הם בוחרים לנסוע בשבת ישנם מקומות אחרים, מחוץ לחריש, שניתן לבלות בהם. אם יקום בעתיד אזור תעשיה שאין בו מבני מגורים, לא תהיה לי בעיה שיפעלו בו עסקים בשבת".
הקניון ממוקם בפאתי העיר
"הקניון נמצא ממש מול פרויקט מגורים. אנשים גרים שם".
חשוב לציין כי מכתב הקהילות הוא רק חלק ממסכת מאמצים שמשקיעים אנשי תורה במניעת פתיחת חנויות בשבת. בראיון שפורסם ב-22.5.19 בעיתון הארץ סיפר מועאד כבהא, הבעלים של חנות 'אלקטרו סם' בשדרת דרך ארץ כי לאחרונה הוא מצא את עצמו בלב מלחמות היהודים וכי לקוחות חרדים פנו אליו כדי לעצור את חילול השבת בקניון היושב על אדמות המשפחה. "אמרו לי, מועאד, תלחץ על המשפחה. אבל אני לא מסכים. חשוב שתהיה הבנה בין כולם. מאוד חשוב שלום בית". הוא סיפר.
גם רשת 'גלידה גולדה', שהזכיין שלה הודיע על פתיחת החנות בשבת זכתה לפניות, בקשות ואיומים בחרם צרכני אם תבחר לפתוח את החנות בשבת כמו גם לתמיכה מצד תושביה החילוניים של חריש.
התגובה החילונית: פוסט בפייסבוק
הלחצים הסמויים נעלמו מעיני רוב החילונים תושבי העיר אולם מכתב הקהילות עורר תגובה חריפה. אחד הפוסטים שפורסם בקבוצת הפייסבוק, קהילת חריש, זכה לאהדה ול- 400 תגובות וחיזוקים.
י.ק, תושב חילוני בחריש כתב פוסט עם הכותרת: 'קריאה דחופה לשמירה על אופייה הדמוקרטי של חריש' וגם הוא מיען אותו ליצחק קשת, ראש העיר. בנוסח הפוסט נכתב:
"אם אכן תשמע לעצתם הרי מדובר במדרון חלקלק, שתחילתו כפיה וסופו מי ישורנו ושישפיע באופן שלילי על העיר. הדברים מקבלים משנה חשיבות בעיר חריש ההולכת ונבנית בשנים אלה ומתעצבת דמותה וצביונה הדמוקרטי. אני בשם רבים מתושבי חריש הדמוקרטיים והליברלים מבקשים ממך לבחון איך להמשיך ולפתח את העיר חריש כעיר מתקדמת ושפויה. בברכת חיה ותן לחיות. על החתום י.ק – ללא קהילה כלשהי, סתם אזרח".
הדמיון הרב למכתב הקהילות אינו מקרי. "במקור, כתבתי את המכתב באופן ציני לחלוטין", משתף י.ק "בעיקר בגלל הכעס שהמכתב המקורי יצר בי. עם זאת, כמובן שאני עומד מאחורי כל מה שרשמתי".
כאמור, הפוסט זכה לתהודה נרחבת. מעל 400 תושבי חריש ואחרים חתמו ותמכו בזכויות הציבור החילוני לקיים אורח חיים על פי תפישת עולמם בחריש. אולם יש מי שלא מסתפק בכך.
פארה פלדמן-גורדון תושבת חריש ופעילה פוליטית קראה לציבור החילוני להתעורר ולצאת מגבולות הרשת החברתית ולפעול כדי להשפיע על העשייה הציבורית בחריש.
פארה, הציבור החילוני בחריש לא אקטיבי מספיק לטעמך?
"אני מאמינה שמציאות נקבעת בשטח. יש בחריש ציבור גדול של אנשים, למעשה רוב העיר, שצמא לפעילות תרבותית בשבת, דברים פשוטים כמו שבתרבות, הצגת ילדים, קונצרט בפארק וכדומה. דרישותיי אינן אקט של התרסה אלא קריאה אמתית לסיפוק צרכים תרבותיים בחריש", היא מציינת.
"מעבר לכך, אני סבורה שזכינו ובחריש יש קהילה מגוונת שמכילה את מרבית גווניה. אני שמחה לראות שעל המכתב חתומות רק דמויות מהקצוות היותר קיצוניים בחריש, שאינן מייצגות את הלך הרוח הפלורליסטי של חריש".
הנהגת העיר מחפשת פיתרון מקובל על כולם
בשבועיים שחלפו מאז התפרסם המכתב לראשונה, פנתה מערכת 'חריש 24' לשני גרינברג, יו"ר מפלגת הליברלים במועצה וליוחאי פרג'י, יו"ר מפלגת הבית היהודי, שתי המפלגות הגדולות במועצה, כדי לקבל את תגובתם למתרחש. השניים עדכנו שהם מנסחים הודעה משותפת.
בסופו של דבר, התגובה שנשלחה למערכת 'חריש 24' היא תגובה שמשותפת לכלל חברי הקואליציה, כולל יצחק קשת שהדגיש ואמר: "החלטנו לצאת בתגובה משותפת לכולנו כי בנושא הזה אני לא פועל לבדי, אני רק אחד מתוך תשעה. כל חברי המליאה פועלים בקואליציה אחת וההחלטה שתתקבל תהיה מקובלת על כולנו.
חריש היא עיר מגוונת המכילה את כל גווני האוכלוסיה. רוב הנושאים שחברי המליאה הנבחרים ואני מקדמים הם נושאים שנוגעים לטובת הכלל ולאו דווקא לציבור כזה או אחר. לעיתים, מגיע לפתחנו נושא שיוצר התנגשות ערכים בין האוכלוסיות, כמו נושא פתיחת העסקים בשבת.
בשל רגישות הנושא הוחלט כי הדרך הנכונה לקבלת ההחלטה הנכונה היא לשבת סביב שולחן כל חברי המליאה יחד עם מגשר ולדון על הנושא. הדרך היחידה לפתרון תהיה פשרה מתוך אחריות ציבורית, אנו נצא עם פתרון משותף שיהיה מקובל על כל חברי המועצה. אף צד לא יצא מפסיד אך העיר בוודאי תצא המנצחת הגדולה. לכל אחד מחברי המועצה כולל אנוכי יהיה קול שווה בתהליך הגישור", סיכם קשת.
נוסח התגובה המשותפת של חברי הקואליציה הוא: "שאלת אופי השבת במרחב הציבורי בחריש, מביאים אותנו לרגע שבו נעמוד למבחן אמיתי בתור קואליציה. רגע שבו ננסה להוכיח שאפשר את חילוקי הדעות בין חילונים לדתיים להכריע לא באמצעות הצבעה אלא באמצעות הסכמה אמיתית.
בשבועות הקרובים המליאה תתחיל הליך גישור שבו ישתתפו רק חברי המליאה שהם נבחרי הציבור, סופם של הדיונים אמור להיות ביצירת חוק עזר עירוני תואם הסכמות.
לכולנו במליאה יש את תפיסת העולם שלנו, זו שמייצגת את הציבור שלנו, שסביר שהצד השני יכנה "קיצונית". נאמנים לפוליטיקה שכולנו מכירים, כולנו שמרנו לעצמנו את הזכות להתנגד להחלטות בענייני דת, מבלי שהדבר יהווה הפרה קואליציונית. אך ברור שאם כולנו ננצל את הזכות הזו הרי שלא תובא הכרעה. היעדר הכרעה שהמליאה עומדת מאחוריה, היא הגורם העיקרי ל"מלחמות השבת", ואלו אינן טובות לתושבים, הזקוקים לוודאות ולביטחון שיש להם ולתפיסת עולמם מקום בעיר שלנו.
כחברי מליאה המייצגים את כלל תושבי חריש, אנחנו בוחרים לקחת אחריות משותפת, לוותר על הפוליטיקה המפלגת ולנסות לאחד. אנחנו מתחייבים לעשות הכל כדי להגיע להסכמה בעניין אופי השבת בחריש, תוך הקשבה, הבנה והכלה הדדית".
ויצחק קשת סיים ואמר: "לחברי המליאה ולי יש אחריות כלפיכם, תושבי חריש, וכלפי העיר שלנו. תנו לנו את אמונכם שנעשה את הכל על מנת להיטיב אתכם וליצור כאן עיר אחת לכולם".
הבחירה של חברי הקואליציה להיכנס להליך גישור משמעה שהחלטות חשובות לא יתקבלו בקרוב. גישור, מעצם טיבו ואופיו הוא הליך ממושך ואין לו תאריך יעד. האם יפתחו חנויות בכניסה לעיר? כיצד יבחר המגשר? מהם יחסי הכוחות בקואליציה הקיימת וכיצד זה ישפיע על ההחלטות שיתקבלו ויעצבו את חריש? ימים יגידו.
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שפשוט חייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!