בפנים גלויות ובקור רוח פועלות חוליות גנבים מקצועיות ברחבי העיר וגורמות לנזק ועוגמת נפש. 38 כלי רכב נגנבו בשנה החולפת, 14 מתוכם ברבעון האחרון. משטרת ישראל: "קרבתה של העיר לקו התפר ותוואי השטח מקשים על פעילות המשטרה בנושא ולמרות זאת נוחלת המשטרה הצלחות"
מחקר שערכה חברת איתוראן בנושא מכת גניבות הרכב חושף כי בשנת 2021 היתה עלייה משמעותית של 43% בגניבות רכב לעומת שנת 2020, עם צפי להמשך המגמה בשנת 2022. המחקר הארצי שכלל כ-650 אלף כלי רכב, מלמד כי רכבי הקרוסאובר, הג'יפים והג'יפונים היו המבוקשים ביותר בקרב גנבי הרכב והם מהווים 40% מכלל הגניבות. את הסיבה לזינוק החד בגניבות הרכב נעצו עורכי המחקר במשבר הקורונה העולמי, שגרם למחסור משמעותי בחלקי חילוף בשוק.
ניכר כי המגמה הארצית העגומה אינה פוסחת על חריש. מנתוני משטרת ישראל עולה כי בשנת 2021 דווחו בחריש 38 אירועים של גניבת רכב, 14 מתוכם אירעו ברבעון האחרון של השנה. השוואה לנתוני שנת 2020 מראה כי חל גידול של כ- 20% בגניבות כלי הרכב בעיר (32 מקרים).
"מזנון חופשי" לגנבי רכב
"חריש הפכה ליעד מבוקש בקרב "חוליות" עבודה של גנבים". כך מאמינים חברי "משמר השכונות" שהוקם לפני כשנתיים כדי להתמודד עם תופעת הפריצות והגניבות בעיר. "חריש סובלת מתופעה של גניבות רכב שהולכת ומתגברת ככל שהעיר גדלה. בגדול, ניתן להגדיר את העיר כ"מזנון חופשי" והמון חוליות ואנשי מקצוע בתחום הפריצות לרכב מגיעים לעיר כדי לחפש כאן את "פרנסתם", מציין נתן בן יוסף, חבר המשמר.
תושבת מעו"ף נטלי, חשה זאת על בשרה. הקטנוע שבבעלותה נגנב באור יום מחניון הבניין לפני כחודש, גנבי הקטנוע העמיסו אותו בזריזות על מסחרית ונסעו לדרכם. בדיקה במערכת האיתוראן שהותקנה בקטנוע איכנה את הכלי בג'נין אך לדברי נטלי, המידע אינו עוזר למשטרה להשיב את הקטנוע הגנוב שהוברח לשטחים. "השוטר שאל אותי אם יש לי ביטוח, עניתי שכן והוא השיב לי "בסדר, אז אם יש ביטוח אין לך מה לדאוג", ובזה למעשה הסתכם הסיוע של המשטרה. לא יצרו איתי קשר מאז. זה נורא לדעת היכן הקטנוע אך ללא שום דרך להחזיר אותו".
עם פנים גלויות ולאור יום
גם בשבת האחרונה נגנבו מחניון בשכונת מעו"ף טרקטורון ואופנוע. בדומה לגניבת הקטנוע של נטלי, גם במקרה הזה ניכרת תעוזה בהתנהגות הגנבים ודמיון נמצא גם באופן הפעולה: בשני המקרים המעשה מבוצע לאור יום ולעיני מצלמות האבטחה, כשהעבריינים בפנים גלויות מעמיסים את הדו גלגלי לרכב מסחרי גדול ותוך דקות ספורות עוזבים את המקום בקור רוח. "מסתבר שאין שעות ופחד לגנבים", כתבה תושבת העיר ששיתפה וסיפרה כי גם רכבה של אמה נגנב בצוהרי היום.
"אין מה לעשות עם זה"
ואם בשכונת מעו"ף נגנבים כלים ממונעים, בשכונת הפרחים 'נקטפים' רכבים פרטיים בקצב גבוה. "ברחוב יקינתון אני מכיר לפחות שישה-שבעה אירועים של גניבת רכב בתקופה האחרונה", מספר ליאוניד וולקוב, תושב הרחוב ש"זכה" בשבוע שעבר להצטרף לסטטיסטיקה.
"חלון הרכב נופץ בלילה ותוך מספר דקות הפורצים הסתלקו עם הרכב", מספר וולקוב ומשתף כי לתחושתו, כוחות השיטור והאכיפה אינם מספקים את ההגנה הנדרשת: "מפקד התחנה אמר לי: "נגנב הרכב בלילה – תשכח ממנו, אין לנו מה לעשות עם זה". כשאתה שומע דברים כאלה מהאנשים שאמורים להגן עליך, זו תחושה, איך נאמר, לא נעימה. הגשתי תלונה במשטרה אבל זה היה בעיקר לטובת הליך התביעה מול חברת הביטוח שלי", הוסיף וולקוב.
וולקוב ושכניו לבניין מרגישים פגיעים. הם מתגוררים בקו הראשון בשכונה שפונה לחורש, ובבניין טרם הותקנו אמצעי אבטחה בסיסיים כמו מחסום לחניה ומצלמות. אלה, אינם ערובה למניעת גניבות, כפי שמעידים מקרים רבים אחרים, אך מסייעים בהגברת ההרתעה ובפיענוח הפשע.
לדברי וולקוב הבניין אינו מאובזר באמצעי הרתעה היות ומרבית הדירות בבניין מושכרות לטווח ארוך על ידי היזם דונה, והוא מסרב להשתתף בהוצאות הכרוכות במהלך. כך נותרות העלויות הגבוהות מנת חלקן של מספר מועט של דיירים שמתקשים לשאת בנטל לבדם. "מבחינה חוקית מסתמן שהיזם לא עושה משהו לא תקין, אך מאידך זה לא הוגן במיוחד", מציין וולקוב.
עבירות פשיעה בירידה
כל אירוע גניבה שלא מאותר או מסוכל בזמן, מעלה לדיון ברשתות החברתיות את יעילותו של מערך הסיור העירוני וגובה אגרת השמירה הנגבית מתושבי העיר: "אנחנו משלמים על שמירה כל חודש, אז לאן הולך הכסף?" שאלה אחת מתושבות העיר לאחר עדכון נוסף על רכב שנגנב.
בניגוד לטענות אלו, בן יוסף מציג תמונה אופטימית: "עבירות הפשיעה העבריינית בשנת 2021 היו נמוכות יותר משנת 2020, תופעה שקשה להסביר אותה לאור הגידול העצום במספר התושבים בעיר בפרק זמן קצר זה. אחת הסיבות לירידה בהיקף הפשיעה העבריינית בחריש בשנת 2021 נובעת מפעילות נרחבת של משמר השכונות בחריש, שמפעיל כ-70 מתנדבים לאורך שעות היום והלילה, והמתנדבים שלו מסיירים גם בגשם ובקור".
עוד ציינו במשמר השכונות את שיתוף הפעולה ההדוק עם נקודת המשטרה בחריש, תחנת עירון ואגף הביטחון העירוני. "כלל כוחות הביטחון הפועלים בחריש עובדים ללא הפסק על מנת להביא לפתרון של בעיית גניבות רכב, במגוון רחב של אמצעים ושיטות שלא ניתן לפרט אותם כאן והתוצאות ממשיכות להגיע".
הקושי: הקרבה לקו התפר ותוואי השטח
בשנת 2020 הציבה העירייה עשרה מחסומים קבועים על מספר צירים ביער הגובל בשכונות הפרחים והחורש שמטרתם להקשות על בריחת גנבי רכב, אך ניכר כי הגנבים אינם מתקשים להגיע למחוז חפצם גם בכבישים הסלולים והמוכרים.
הקרבה של חריש לקו התפר מקשה על לכידת חוליות הגנבים ועל כך מעידה גם המשטרה: "משטרת ישראל בכלל ותחנת עירון בפרט פועלות כל העת במישור הגלוי והסמוי נגד עבירות רכוש בכלל וגניבות קטנועים בפרט ומבצעות באופן תדיר אכיפה משותפת עם כלל הגורמים הרלוונטיים נגד עבריינים העוסקים בגניבות כלי רכב. יודגש כי קרבתה של העיר לקו התפר ותוואי השטח מקשים על פעילות המשטרה בנושא ולמרות זאת נוחלת המשטרה הצלחות כמו בתפיסת החוליה מפתח תקווה שלשום", מסרה משטרת ישראל בתגובה לפניית 'חריש 24'.
המשטרה התייחסה בתגובתה גם לטענות שעלו כנגדה בכתבה: "בניגוד לנטען בפנייתך, מפקד התחנה מעולם לא טען ו/ או התייחס בפני אזרחים למקרה כזה או אחר של גניבת קטנוע או רכב מחריש".
עוד ביקשה המשטרה להזכיר לתושבי העיר כי "בחניון תת קרקעי מכשירי האיתור אינם עובדים בדרך כלל", והמליצה שלא להחזיק את שלט החניון ביחד עם מפתחות הרכב או הכלי הדו-גלגלי.
מחברת הבנייה דונה נמסר בתגובה: "החברה לא מנהלת דיונים עם הדיירים דרך התקשורת".
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שחייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!