שבועיים בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים גילו הורים באקראי שמערך ההסעות לבתי הספר בעיר בוטל. מדוע התקבלה ההחלטה על ביטול ההסעות, מי תמך בה ומהם השיקולים שהובילו לשינוי? ראש האופוזיציה: "הסעות אינן מותרות בעיר כמו חריש"
"השנה הרשות לא תפעיל מערך הסעות לבתי הספר בתוך חריש. מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי חברי המליאה", זו התשובה הלקונית והמפתיעה שקיבל תושב העיר א' ממוקד השירות לתושב בעת שניסה לברר מדוע טרם החלה ההרשמה להסעות למוסדות הלימוד.
"אף אחד לא טרח להודיע לנו הורים, פרסם הודעה רשמית או שיגר הודעות. אני ואשתי היינו בטוחים שיהיו הסעות. ההורים בהלם. אני עובד ברמת גן ואשתי בפרדס חנה, אין לנו סידור לכל ימות השבוע", אומר א'.
מבדיקת מערכת 'חריש 24 עולה כי בשבוע שעבר התקיימה ישיבת "זום" בנושא ביטול ההסעות בהשתתפות חברי הקואליציה. בישיבה הציגו הצוותים המקצועיים נתונים על הסעות התלמידים בחריש והמליצו לבטל אותן כבר משנת הלימודים הנוכחית.
"אם לא היה קו פנימי בכלל לא היינו חושבים על זה"
חבר המועצה גיל פישר תמך בהחלטה והוא מסביר את השיקולים: "תחילה התנגדתי לביטול ההסעות כי חשבתי שילדים בכיתות א' וב' עדיין קטנים מידי להסעות עירוניות. לאחר קבלת המספרים ראיתי שהילדים בגילים האלה כמעט ואינם משתמשים בהסעות כי בבקרים ההורים מביאים אותם לבית הספר, הם נשארים לצהרון וב-16:00 או 17:00 אחד מההורים אוסף אותם. בנוסף, מבדיקה שביצעתי בערים אחרות גיליתי שאין הסעות באף עיר אחרת". פישר מעיד שערך בדיקה השוואתית בנושא בערים כמו כפר סבא, קריות וחיפה. "על פי הנתונים שהציגו הצוותים המקצועיים, בשנת הלימודים האחרונה חלה ירידה של 30% בביקוש להסעות. ההשקעה בהסעות היא גדולה וגוזלת כוח אדם שיכול להיות מושקע בפדגוגיה. היות ויש תחבורה ציבורית, לא נראה שההסעות הן הדבר הכי חיוני", מסכם פישר ומוסיף כי "ביטול ההסעות והפעלת קו פנימי עוזר לנו גם עם השעה 13:30 (השעה הנוספת) שהייתה בעייתית בשנה שעברה ולא הייתה בה הסעה בשעה זו".
עם זאת, פישר מודה כי העיתוי, שבועיים בלבד לפני תחילת שנת הלימודים, הוא מעט בעייתי ומסביר מדוע ההחלטה בנושא התעכבה: "היינו צריכים להיות בטוחים שיתחיל לפעול קו עירוני. אם לא היה קו פנימי בכלל לא היינו חושבים על זה", הוא מבהיר ומציין: "ביקשתי שקווים יתגברו את הקו הפנימי בשעות 8:00 ו-12:30 כדי שהאוטובוסים לא יהיו מלאים בשעות השיא ויהיה מקום לכולם".
סגנית ראש העיר שני גרינברג תמכה גם היא בהחלטה: "נערך דיון על כך עם חברי ההנהלה, על רקע הכנסת שירות קו פנימי לעיר. אני הייתי בעמדה שככל שיש פתרון תחבורתי לתלמידים, יש לנתב את כספי החינוך לפדגוגיה ולא להסעות".
"היינו צריכים להשאיר שירות הסעות חלקי"
אולם לא כולם מסכימים עם חברי המועצה שתמכו בביטול ההסעות: "ילד בכיתה א' או ב' צריך לנסוע באוטובוס פנימי? ומה קורה שהאוטובוס עמוס ולא יעצור בתחנה, או אם הילד יפספס את התחנה?", תהתה אחת האמהות.
גם חברת המועצה פרח קוזחי מסכימה עם חלק מההסתייגויות והצביעה נגד ההחלטה: "נערך דיון על כך עם חברי ההנהלה, היו לי הסתייגויות בנוגע לביטחון הילדים בכיתות הצעירות, והייתי בדעת מיעוט כשחשבתי שלא צריך לבטל את ההסעות השנה ולבחון זאת שוב בשנה הבאה", היא מסבירה.
המשנה לראש העיר עידית ינטוב לא השתתפה בדיון מסיבות אישיות ולא הצביעה, אולם גם היא סבורה כי הביטול הגורף של ההסעות אינו נכון לעיר: "אני חושבת שלמען תושבי מעו"ף שאין להם בית ספר בשכונה ועבור הציבור הדתי- לאומי שמתגורר בשכונת הפרחים וגם לו אין בית ספר מותאם שכונתי, היינו צריכים להשאיר שירות הסעות חלקי", היא מסכמת.
"הסעות אינן מותרות"
ביקורת חריפה על ההחלטה משמיע ראש האופוזיציה יוחאי פרג'י שלא השתתף בדיון ולא ידע על ההחלטה: "ראש העיר מצטלם ליד עוד בית ספר ועוד מבנה גנים, אך בפועל ילדים שלפני רגע וחצי סיימו לשחק בגן החובה ורק עלו לכיתה א' וב' צריכים ללכת לבדם לתחנת האוטובוס ולעלות על אוטובוס ציבורי בשובם מבית הספר הביתה. זה בלתי מתקבל על הדעת. לא רק שאין אזורי תעסוקה בחריש והתושבים מעבירים שעות בפקקים כדי לצאת לעבוד מחוץ לעיר, אין גם מערך הסעות שיסייע להורים בפיזור הילדים ויקנה שקט להורים שנמצאים הרחק בעבודה", אומר פרג'י.
עוד הוא מוסיף: "אנחנו חייבים לסייע להורים, לדאוג להסעות לתלמידים ואף לפתוח את גני הילדים בשעה 7:00. נכון, הדבר ידרוש מאיתנו לתגמל סייעות תורנויות אך יאפשר להורים להגיע בזמן לעבודה ואף יביא לתנועת רכבים יותר מאוזנת ויפחית את הפקקים האימתניים מ-7:30 בבוקר. אנשי הישוב צריכים לעבוד ולפרנס, ובשביל זה צריך לקדם פתרונות לילדים בבקרים ובצוהריים. הסעות ופתיחת שערים מוקדמת אינן מותרות בעיר כמו חריש. הגיע הזמן לפעול באמת לטובת התושבים ולרווחתם", הוא מסכם.
התארגנויות עצמאיות של הורים
ומה מתכנן לעשות א' שמתגורר בשכונת אבני חן וילדיו לומדים בשכונת החורש? לדבריו, מפאת המרחק הגדול, הליכה רגלית אינה על הפרק. הוא מודה שעל מסגרת הצהרון ויתרה המשפחה השנה בגלל הזינוק בעלות החודשית ומקווה למצוא פיתרון שיעזור לו להתמודד עם המציאות החדשה: "כרגע ההורים מנסים להתארגן באופן עצמאי ובוחנים שתי חלופות: שכירה עצמאית של שירותי הסעות או התארגנוית של הורים שיתחלקו ביניהם במשימה ויבצעו תורנות הסעות", הוא משתף. ורק ענין אחד נותר פתוח מבחינתו: מדוע טרם עודכנו ההורים רשמית על ביטול ההסעות. מעיריית חריש לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.