חודשיים בלבד לאחר הודעת העירייה על הקמת מסוף תחבורה זמני בשכונת הפרחים ומאבק אזרחי של תושבי השכונה נגד הקמתו, הודיע היום ראש העיר על ביטול התכנית. תושבי השכונה מרוצים: "המאבק הצליח". מהן ההשלכות ארוכות הטווח של השינוי?
היום (א') הודיע יצחק קשת, ראש העיר, על ביטול התכנית להקמת מסוף תחבורה זמני בשכונת בפרחים. לדבריו, הסיבה לשינוי היא אי הסכמת משרד התחבורה להקמת מסוף זמני לתקופה של שלוש עד חמש שנים בלבד. "משרד התחבורה הבהיר שהעלות הכספית להקמת מסוף למשך תקופת זמן של פחות משמונה שנים אינה מצדיקה את ההשקעה", בישר קשת. "לא ויתרתי על קיום ההתחייבות שלי לתושבים, וכתוצאה מכך הודיע משרד התחבורה בימים אלה שהוא נסוג מהסכמתו להציב מסוף זמני בפרחים".
"המאבק הצליח"
הרעיון להקמת המסוף הוזכר לראשונה במהלך חודש מאי 2020, בשיחת זום שקיימה העירייה עם תושבי השכונה. העירייה הסבירה כי יזמה מהלך "שמכריח" את קווי האוטובוס לעבור בשכונת הפרחים, באמצעות הקמת מסוף תחבורה ציבורית זמני.
ההתנגדות לרעיון לא איחרה להגיע. תושבי שכונת הפרחים הביעו מחאה נגד הקמת חניון הלילה / מסוף התחבורה ושיא המחאה בא לידי ביטוי לפני שלושה שבועות, עת עשרות כלי רכב יצאו למחות נגד הקמתו. כאמור, שלושה שבועות אחרי המחאה הגדולה, התקבלה ההחלטה לבטל את הקמת המסוף.
החלטה זו התקבלה בשביעות רצון: "המאבק הצליח לטובת כלל תושבי השכונה", מציין גיא נבון, ממובילי קבוצת המאבק בהקמת המסוף הזמני. "אלמלא המאבק שלנו, יכול להיות שהמועצה היתה נעתרת לבקשת משרד התחבורה לאשר מסוף תחבורה ליותר משמונה שנים והמציאות של התושבים היתה נראית אחרת". עם זאת נבון מדגיש כי למאבק צדדים חיוביים נוספים גם במישורים אחרים: "ערוץ ההידברות הפתוח שנוצר מול העירייה הוא בהחלט הגורם המרכזי לעצירת תהליך הקמת המסוף בשכונת הפרחים. ערוץ זה עשוי לתרום לקידום המחלוקות האחרות שעדיין פתוחות".
התחייבות בכתב למסוף זמני
קבוצת תושבים נוספת שפעלה בערוץ הידברות מול העירייה, היתה 'שגרירי שכונת הפרחים'. הדר מידן, חברת הקבוצה, עדכנה כי תהליך הבדיקה, שבסופה הוחלט לסגת מהקמת המסוף, התנהל כל העת, ולא בהכרח התקבל בהשפעת ההפגנות והלחץ שהפעילו תושבי הפרחים.
"בפגישתנו עם גורמים בעירייה, ביקשנו התחייבות בכתב שהמסוף לא יפעל בשכונה יותר מחמש שנים. את ההתחייבות הזו ביקשה העירייה לקבל ממשרד התחבורה, שם הובהר לה שלא יוענק תקצוב להקמת מסוף לתקופה כה קצרה וכי בכוונת משרד התחבורה להקמת מסוף, שיהיה הלכה למעשה, קבוע. משם הדרך לביטול התכנית היתה קצרה", הסבירה מידן.
קשת התייחס לנושא בהודעתו: "לאורך כל הדרך חזרתי ואמרתי לתושבי השכונה שהסכמתי להקמת המסוף הזמני בפרחים מותנית בכך שהוא יתפנה ממקומו בתוך שלוש עד חמש שנים".
עיכוב של שנה לפחות
לנסיגת משרד התחבורה מהקמת המסוף בפרחים יהיו השלכות על פעילות התחב"צ בשכונת הפרחים וככל הנראה, גם על עיבוי מערך קווי התחבורה בחריש כולה. מידן מעריכה כי בעקבות ההחלטה החדשה יחול עיכוב של כשנה לפחות בהנגשת תחבורה ציבורית לשכונה. כיום שכונת הפרחים אינה מחוברת כלל למערך תחבורה ציבורית ותושביה מתקשים להתנייד ללא רכב פרטי. חלק מתושבי השכונה הביעו תרעומת גלויה: "המאבק 'הצליח' ואנחנו נשארנו בלי תחבורה ציבורית", כתב אחד מתושבי השכונה. עוד הוסיף תושב אחר כי המגורים בשכונה המתאכלסת אינם קלים והיעדר תחבורה ציבורית משפיע משמעותית על איכות חייהם. למרות זאת, מידן מאמינה כי התועלת עולה על הנזק: "אני סבורה כי עדיף לפגוע במעט תושבים לטווח קצר, אם לטווח הארוך יוטב מצבם של רבים".
נבון מצידו מסכם את המהלך בצורה קצת שונה: "אם עושים דברים יש לפעול לפי תכנית מסודרת בראייה קדימה. אם היתה כזו, לא הינו מגיעים למצב הזה. מראש היו צריכים להקים את המסוף במקום שיועד לו מלכתחילה", הוא אומר.
ביטול התכנית להקמת המסוף בשכונת הפרחים מעביר את כובד המשקל להקמתם המתוכננת של שני מסופי תחבורה קבועים, האחד, בשכונת מעו"ף והאחר, בסמוך לקניון More. על פי התכניות החדשות יוקם בשכונת מעו"ף מסוף זמני, שיוסב עם הזמן למסוף קבע. טרם נמסר לוח זמנים להקמת המסופים.