אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה תומך בהקמת תחנת רכבת בתוככי העיר חריש. על פי התחזיות האופטימיות הקמת תחנת רכבת תארך עשר שנים לפחות. ומה בינתיים? במפגש ציבור שערכה עיריית חריש לתושבי העיר היא הציגה את התכניות בתחום התחבורה, אך ניכר כי רבים מהמשתתפים לא יצאו מרוצים: "אין באמת פתרונות לשנים הקרובות"
ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה הודיע שהוא תומך בעמדת עיריית חריש ומצטרף לדרישה שמסילת מנשה תעבור דרך חריש ותוקם תחנה בתוך העיר. "די לראות את מצב העומס בכבישים בסביבה כדי להבין את הבעיה", ציין שדה בראיון עם 'חריש 24'. "כביש 574 ושאר כבישי האזור, נראים כיום כמו מגרשי חניה, כלי הרכב עומדים בהם ולא נוסעים. התנועה הזו כמובן רק תלך ותגבר עם גדילתה של חריש".
שדה הוסיף כי התפישה התחבורתית של העידן המודרני היא למקם תחנות רכבת בערים ולספק אמצעי הסעה המונים המצמצמים את השימוש ברכב פרטי. "כשברקע נושא האקלים שמעסיק את כולנו, אין שום סיבה שרכבת לא תכנס לחריש ותמנע זיהום אויר רב והפסד שעות עבודה. תחנה קרובה לבית, שניתן להגיע אליה ברגל, אופנים או בנסיעה של דקה, תגרום לתושבים להעדיף את הרכבת על כל אפשרות אחרת". שדה מציין כי למרות העלות הגבוהה של בחירה בחלופה קרובה לבית, המצריכה מינהור עדיפה כאין וכאפס על השלכות הבחירה בחלופה השנייה. "ההשקעה הראשונית תהיה גבוהה יותר אך התועלת שתהיה לחריש ולכל תושבי האזור – אין שנייה לה. כמובן, יש לוודא שהתוואי לא פוגע בבתים ובהתפתחות הכפר מייסר – וזה אפשרי".
כזכור, בזכות התערבותה של שרת הפנים איילת שקד נדחתה ההחלטה על תוואי מסילת הרכבת וזהות מיקום התחנה במרחב חריש, רגע לפני שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה עמדה להכריע ולבחור בתוואי הכולל תחנה המרוחקת מן העיר בסמוך למחלף מג"ב, חלופה לה התנגדה בתוקף העירייה.
דרושים: פתרונות תחבורה חדשים
עם זאת, הקמת תחנת רכבת במסגרת מסילת מנשה, בין אם תהיה צמודת דופן לעיר ובין אם תמוקם בצומת מג"ב, תארך על פי התחזיות האופטימיות ביותר עשר שנים לכל הפחות. בשנים הקרובות, כך נראה, תושבי חריש יצטרכו להמשיך ולהתמודד עם עומס התנועה שהולך ומחמיר ולעקוב אחר התכניות להרחבת הכבישים ולסלילת כבישים חדשים בסביבה.
ביקורת רבה הושמעה בשבועות האחרונים על העובדה שכביש הגישה הנוסף לעיר, כביש 611 על ששת נתיביו, צפוי להתנקז בסופו של דבר, לכביש 574 הצר והחד נתיבי. מבקרי התכנית טענו שכביש 611 לא יביא מזור למצוקת עומסי התנועה. קבוצת תושבים פעילים הקרויה 'מונעים אסון תחבורתי' אף קמה במטרה למצוא פתרונות תחבורה חדשים. הקבוצה הגדירה את התכנית הקיימת כ"קטסטרופה תחבורתית" ודרשה מקברניטי העיר לחשב מסלול מחדש ולבחון פתרון חלופי שיטיב עם תושבי העיר.
כביש 444: תכנון שיסתיים בקרוב או בעוד עשור?
ככל הנראה, תלונות התושבים והשיח הסוער בנושא עודדו את עיריית חריש לקיים אמש (שני) מפגש שיתוף ציבור בנושא תחבורה במעמד ראש העיר, מנכ"ל הרשות, מהנדסת העיר ונציגי מחלקת הנדסה. במפגש לקחו חלק כ-40 מתושבי העיר. "אחד הנושאים הבוערים במדינה בכלל ובחריש בפרט הוא נושא התחבורה. עולות המון שאלות ונשמעת לא מעט דיס-אינפורמציה וחוסר הבנה בנוגע לתהליכים שקורים. היה לנו חשוב לפזר את העננה סביב הנושא", ציין ראש העיר יצחק קשת בפתח דבריו.
על פי הידוע לכל, פרויקט סלילת והקמת המקטע הראשון של כביש 611, כביש הכניסה הנוסף לעיר, צפוי להסתיים לכל המוקדם בשנת 2025. חיבור חריש לכביש 6, הוא עדיין בגדר הבטחה פוליטית בלבד, וכאמור, הקמת תחנת הרכבת תארך שנים ארוכות.
מנכ"ל העיריה שלומי צדרבוים סיפק הסבר על עתיד הרחבתו של כביש 444 העתידי (574 כיום) אליו צפויה להתנקז התנועה שתצא מן העיר בכביש הגישה הדרומי העתידי, כביש 611.
בניגוד לטענות שהשמיעו פעילים חברתיים לפיהן לוחות הזמנים להרחבת כביש 444 העתידי עלול לארוך 10 שנים ויותר, אמר צדרבוים כי "משרד התחבורה קושר את ציר 444 יחד עם תכנון הרכבת. התכנון הרשמי של תוואי הכביש יהיה רק אחרי ההחלטה על תוואי הרכבת". צדרבוים הדגיש: "טועים אלה שמקשרים בין טווח הזמן שייקח לסיום ביצוע הכביש ובין סיום הנחת המסילה. התכנון הסטטוטורי של 444 יכול להסתיים תוך שנה וחצי ומשם לצאת לביצוע והוא לא יארך 10-15 שנים כפי שנטען".
"הקו הפנימי הוא קו רפאים"
ומה בינתיים? בטווח הביניים, בחמש השנים הקרובות, עומסי התנועה אל ומחוץ לחריש צפויים להתגבר משמעותית. תחזיות האכלוס מנבאות כי בעוד שנתיים-שלוש, כ-50 אלף תושבים יתגוררו בחריש.
בהתאם, משתתפי המפגש דרשו מהנהלת העיר הרחבה משמעותית של שירותי התחבורה הציבורית הבין-עירונית וקווים ישירים ליעדים סמוכים כמו פרדס חנה או נתניה.
דרישה נוספת עסקה בהעלאת תדירות הקווים הקיימים לתל אביב וחיפה: "אין קווים למוקדי תעסוקה ולערים הגדולות, הקווים הקיימים לא יעילים וזה מוביל אותנו בלית ברירה להשתמש ברכבים פרטיים", ציין תושב העיר.
ביקורת הופנתה גם לתכנון קו התחב"צ הפנימי, קו 22 שהושק לאחרונה: "הקו הפנימי הוא קו רפאים", ציין אחד הנוכחים ושאל: "האם הוא אכן משיג את היעדים במתכונתו הנוכחית"? עוד הוא הוסיף: "לסלול כביש לוקח המון שנים, אני יכול להבין, אך הגברת תדירות של תחבורה ציבורית ושיפור המענה שהיא מספקת היא פתרון פשוט שניתן ליישמו באופן מהיר יותר".
"אין באמת פתרונות לשנים הקרובות"
מהנדסת העיר שרון פישמן השיבה לדברים ואמרה כי "בכוונתנו להגביר את תדירות הקווים הקיימים ולתת מענה טוב יותר. מסוף התחבורה המערבי שעבודותיו יחלו ב-2022 וימשכו כשנה יאפשר כיסוי נרחב יותר של תחבורה". פישמן גם הבטיחה לבחון את ההצעה להאריך את מסלול הקו הפנימי עד לצומת ברקאי וצומת מג"ב כדי לחברו עם תחנות לקווים בינעירוניים.
מעוז לואנץ מקבוצת 'מונעים אסון תחבורתי' הגיב לדברים שעלו במפגש השיתוף ואמר: "אחרי כל המאמצים שנעשים אנחנו בדרך לקטסטרופה. תודה לכל אנשי המקצוע במועצה שעושים המון למען העיר ומחפשים פתרונות אבל אחרי כל העבודה המאומצת אין באמת פתרונות לשנים הקרובות".
יניב הכהן, מקבוצת 'נחלצים מהפקקים': "האמת? קצת התאכזבתי. השקפים ישנים, לא היתה שום הדמיה איכותית של הכבישים והמסוף. לא קיבלנו מידע על הקו העתידי או מידע על תדירות ושדרוג הקווים הפועלים. לא התייחסו לסקר תושבים אמתי שצריך לקיים, למרות שהנושא עלה לפחות פעמיים במהלך הערב ולא היתה חשיבה משותפת. היה דיווח לקוני ושחרור קיטור של התושבים ותו לא. לצערי, במועצה עדיין חושבים שהתושבים לא צריכים להיות חלק מהחשיבה וקבלת ההחלטות".
לקריאה נוספת: יו"ר קיבוץ מענית על כביש 611: "זה יהיה הגיהינום שלכם הכביש הזה"
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שפשוט חייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!