ניהול משק המים המקומי ומערך הגבייה שאמורים היו לעבור מעיריית חריש לתאגיד 'מי חדרה', נדחה זמנית. יש מי שמציע לבחון את ההחלטה שהתקבלה מחדש ולהשאיר את משק המים בידי העירייה. "אני קורא לבצע חשיבה מחודשת, ובמידה ולא מאוחר, לסגת מן המהלך"
ב-30 לדצמבר 2019, אישרו חברי מליאת העיר את הצטרפות חריש לתאגיד המים 'מי חדרה'. משמעות ההחלטה היא העברת האחריות על אספקת המים לתושבים ועל מערך הגבייה, ממחלקת ההנדסה המקומית לתאגיד.
"התהליך יקרה בצורה מדורגת ויארך בין שלושה לארבעה חודשים ולא יאוחר מחודש מאי 2020", ציין בישיבה מנכ"ל המועצה, יעקב נתניהו. עוד הבטיחה המועצה באותה ישיבה כי תעריפי המים לא יתייקרו בשל השינוי המתוכנן.
בחודשים שחלפו חל עיכוב בקידום התהליך. עיריית חריש עדכנה בתשובה לפניית 'חריש 24' כי: "חל עיכוב בשל גורמים שונים, ובהם גם משבר הקורונה ותחילת פעולתה של ממשלה קבועה (ולא זמנית) רק לאחרונה. העירייה תעדכן בעניין זה בהמשך".
הסיבות שציינה עיריית חריש הגיוניות ומניחות את הדעת. האדמה 'לא רעדה' בחריש בעקבות עיכוב תהליך התאגוד, והמים עדיין זורמים בברזים בעיר.
"ניהול משק המים והביוב גובה מאגף הנדסה תשומות רבות"
על פי מערך השיקולים שהוצג בדצמבר טרום קבלת ההחלטה, ניכר כי התאגוד הוא צורך מהותי עבור הרשות המקומית: "ניהול משק המים והביוב באופן עצמאי גובה מאגף הנדסה תשומות רבות. כך שאנחנו רוצים לקדם את המהלך הזה ושותפים לו", ציין יניב מרכנתי, מ"מ מהנדס בישיבה.
גם נתניהו, מנכ"ל המועצה סיפק הסברים ונימוקים על נחיצות 'העברת המקל' לתאגיד מים: "אנחנו צריכים לפנות את אגף הנדסה לנושאים שהוא צריך להתעסק בהם ואני מדבר בעיקר על בינוי מוסדות החינוך. 30 גנים ושלושה בתי ספר חדשים צריכים להיות מוכנים עבור תשפ"א", פירט נתניהו והוסיף כי המהלך הנכון עבור תושבי העיר ועבור המועצה הוא 'לשחרר' את אגף ההנדסה מאחריות זו ולהתקשר עם תאגיד בנושא המים והביוב.
ראוי לציין כי מחלקת ההנדסה בעירייה פועלת ללא מהנדס עיר מזה מספר חודשים. מכרז חדש למשרת מהנדס הרשות נסגר אתמול, אולם טרם ברור אם ימצא מועמד מתאים מבין משתתפי המכרז. כמו-כן, הליך קליטת המהנדס שייבחר ברשות עשוי גם הוא להימשך מספר שבועות או חודשים.
לנהל את המשק המים בצורה מיטבית
איציק לב, תושב העיר, חבר מועצת פרדס חנה-כרכור לשעבר ובעל חברה ליעוץ מוניציפאלי סבור כי יש לשקול מחדש את התהליך ורואה בהצטרפות לתאגיד מים טעות חמורה: "כל הרשויות האחרות מנסות 'לברוח' מהתאגידים ובמועצת חריש מחפשים להתאגד", הוא אומר. לב מזכיר את דו"ח מבקר המדינה משנת 2017 שקבע כי חלק מתאגידי המים מנוהלים 'ברשלנות עד כדי הפקרות' ומזכיר את עמדתו של חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו”ר מרכז השלטון המקומי הקורא זו תקופה ארוכה, ומעל לכל במה, לבטל את תאגידי המים.
"תאגידי המים התהדרו בשלל הבטחות בדבר ניהול תקין של משק המים, שיפור בשירות והתייעלות אך בפועל סירבלו את הניהול, לא הובילו להוזלת מחירי המים, פגעו באיכות השירות לתושבים והיו בבחינת מנגנון לא יעיל", הסביר ביבס בטור דעה שכתב בנושא.
לתפישתו של ביבס, יש לבצע שינוי חקיקה ולבטל את כלל התאגידים: "יש ליישם מעבר ניהול המים ברשויות למשק מים סגור ברגולציה מלאה וביטול המע”מ, מה שבהכרח יוביל להפחתה במחירי המים לצרכן לתושבי מדינת ישראל וחזרה להתנהלות תקינה וישירה עם התושב. כפי שאנחנו יודעים לנהל בעבור התושבים שלנו את כלל השירותים מחינוך, תשתיות, רווחה, תרבות ושירותים רבים נוספים, נדע גם לנהל את משק המים בצורה מיטבית ובאופן שיוזיל את עלויות המים לכל תושב".
לא לוותר על משק המים המקומי
לב מחזיק בדעה דומה לזו שהציג ביבס: "ניהול מוניציפאלי מקצועי ונכון לא מחייב לוותר על עוגנים של הרשות לטובת תאגידים שלא בשליטתו, ניהול מקצועי בונה אלטרנטיבות לתפעול תשתיות המים והביוב בייחוד בתקופת הבנייה והצמיחה של העיר. הקמה ייעודית של רשות מים בתוך הרשות המקומית כפי שנעשה בפרדס חנה-כרכור יכולה לתת פתרון מצוין ולשמור על רמת השירות ותפעול משק המים וביוב".
גם נמרוד שגיב, כלכלן המתמחה בבקרה תקציבית ובניית תקציבים, טען בהסתמך על ניתוח תקציב הרשות לשנת 2020, והכנסות 2019, כי מדובר במהלך שגוי הכולל וויתור הכנסות לתקציב העירייה: "נכון, חריש חייבת על פי חוק להשתייך לתאגיד מים אולם רשויות נוספות שנמצאות בסטטוס דומה כדוגמת באר יעקב ובנימינה-גבעת עדה, דוחות את ההחלטה ובינתיים נהנות מהרווחים, המשמעותיים לתקציב העיר", ציין שגיב בטור דעה שהתפרסם בפברואר השנה.
לב מסכם: "במצב הנתון כיום וכשהעתיד עדיין לא ידוע בכל הנוגע לתאגידים, אני קורא לבצע חשיבה מחודשת, ובמידה ולא מאוחר, לסגת מן המהלך".
מעיריית חריש נמסר: "החוק מחייב את הרשויות המקומיות להתאגד בתאגיד מים ולא מתיר להן כל שיקול דעת בעניין זה, ולכן לא ברורות לנו כלל וכלל הטענות בעניין זה. נוסיף עוד כי משק המים הינו משק סגור, ובמקרה שבו לרשות המקומית ישנו רווח ממשק המים היא לא אמורה להשתמש בו לצרכים שוטפים אלא אך ורק עבור שדרוג תשתיות. בחריש, בגלל הבנייה המאסיבית, פחת המים גדול ואין כמעט רווח".