האם המחלף החדש יקצר לתושבי חריש את הנסיעה, מדוע הוצבו רמזורים וכיצד שיקום נחל עירון קשור לעבודות ההקמה? המהנדס רון ליפשיץ, מחברת נתיבי ישראל עונה על כל השאלות ומדגיש: "תושבי חריש יזכו לראות את האזור כולו משתנה ללא היכר בשנתיים הקרובות"
מזה שמונה חודשים, עת הגיע הצו המיוחל לתחילת עבודות הקמת מחלף 65/444, רואים תושבי חריש בכניסה לעיר וביציאה ממנה את העבודות המקדימות המתבצעות בשטח, להקמת המחלף החדש.
הקמת המחלף, המבוצעת בהשקעה תקציבית של 550 מיליון שקלים, תעניק לתושבי העיר גישה נוחה לכביש 65 ולכביש 6 מבלי להיעצר בצומת מג"ב. למעשה, המחלף החדש יבטל לחלוטין את כביש הגישה לחריש הקיים כיום (574) בין צומת מג"ב לצומת חריש, שרק חלקים ממנו ישמרו ככביש שירות וגישה לאנדרטת משמר הגבול בלבד.
אתמול (ד'), ערכו כתבי 'חריש 24' סיור בלעדי בשטח עם רון ליפשיץ, מנהל הפרויקטים של מחוז צפון בחטיבת הפיתוח של נתיבי ישראל. ליפשיץ, שאמון על עבודות הקמת המחלף החדש בכניסה לחריש, סיפק תמונת מצב עדכנית של התקדמות הפרויקט והציג את המורכבות הרבה בהוצאתו לפועל. כמו-כן, עדכן ליפשיץ לגבי התכניות העתידיות בתחום התחבורה לעיר.
הצצה לעבודות המתבצעות בשטח:
"מחלף 65/444 תוכנן כבר בשנת 2015 וכעת נמצא בתחילת שלב א' לביצוע הקמת המחלף. באוקטובר 2019, מיועד הקבלן שנבחר, סולל בונה, להתחיל בעבודת הקמת היסודות למחלף, הרמת הנציבים, הנחת פלטות הגשר וסלילת הכביש, כך שבעוד שנתיים וחצי המחלף צפוי להיות מוכן, בהתאם ללוח הזמנים שנקבע", מסביר ליפשיץ. "את צומת חריש יחליף כביש גישה מרומזר בדרך למחלף ותינתן עדיפות ליוצאים והנכנסים מן ואל חריש, על בסיס חיישני תנועה".
לא ניתן היה להסתדר ללא רמזורים בכניסה לחריש?
"קיבלנו פניה ממהנדס העיר חריש, יובל ברק, להקמת מחלפון נוסף במקום צומת חריש אך זה לא מתאפשר על בסיס התכנית הסטטוטורית שלפיה התחייבנו למועצה האזורית מנשה".
האם המחלף המתוכנן מותאם ברמת נפחי התנועה לתכנית העתידיות של חריש לצמוח ל-50,000 תושבים ויותר מכך בשנים הקרובות?
"חד משמעית כן, התכנון התחשב בצפי גידול האוכלוסיה וצפי גידול התנועה ונותן מענה 20 שנה קדימה, עד השנה 2040".
ליפשיץ הדגיש ואמר כי "העבודות להקמת המחלף מורכבות מאוד בעקבות ממצאים ארכיאולוגים בהיקפים חסרי תקדים שנחשפו במהלך עבודות התשתית. "אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם רשות העתיקות", הוא ציין.
"מורכבות נוספת נובעת מצינור המוביל הארצי שחוצה את השטח מצפון לדרום וגם עבורו נדרשנו לבצע מיגון בטון מיוחד להגנה על המים. במקביל מתבצעת הסטה זמנית של המוביל לטובת סיום עבודות הקמת המחלף".
עוד ציין ליפשיץ כי "במסגרת הפרויקט נאלצנו לעשות התאמות גם להסטת תוואי נחל עירון שעובר באיזור, והחיבורים לבסיס הצבאי וקיבוץ ברקאי".
שמירה על הטבע
אחת מנקודות הזכות שניתן לזקוף לתכנית להקמת המחלף, היא שמירה על נחל עירון. "בזכות פריצת הדרך וסלילת כביש 444, נחל עירון משוקם בהתאם לדרישות האקולוגיות. ביצענו הטיה של מסלול הנחל ויצרנו סדרת מפלונים ובריכות שיאפשרו לבעלי חיים, בקרבת הנחל ובתוכו, לשגשג. ממש לאחרונה עברה לכאן משפחת ברווזים".
בנוסף, מוקם מסלול הליכה חדש ומוסדר לאורך הנחל להנאת המטיילים. מסלול ההליכה הנוכחי הוא באורך 800 מטרים ובזמן הקרוב צפויה רשות הטבע והגנים להסדיר שביל הליכה נוסף באורך 600 מטרים שיאריך את הקיים.
אז מהו בעצם הערך האמיתי שהמחלף הזה יעניק לתושבי חריש?
"בראש וראשונה, שיפור הבטיחות של משתמשי הדרך. דרכי היציאה והכניסה לחריש אינן יכולות לעמוד, מבחינה בטיחותית בנפח התנועה של העיר המתפתחת".
האם זה יקצר את מסלול הנסיעה?
"אין לי את הנתונים, אך אני מעריך שכן. מנסיוני, משרד התחבורה מתקשה לתקצב פרויקטים שאין בהם בשורה של שיפור וקיצור זמני הנסיעה מבחינת התועלת למשק".
"חשוב שתושבי חריש ידעו שהם נמצאים בראש סדר העדיפות שלנו, הן מבחינת הבטיחות בכבישים והן ברמת שיפור השירות. אנו עושים הכל לפתוח את הכביש לתנועה בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי".
"תושבי חריש יזכו לראות את האיזור כולו משתנה ללא היכר בשנתיים הקרובות ואנו משקיעים בכך המון משאבים והמון מאמץ".
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שפשוט חייב להתפרסם בחריש 24? ספרו לנו!