מחר יחלו העבודות להחלפת כיכר חריש בצומת מרומזר וימשכו ארבעה חודשים. בסיום העבודות יחובר צומת חריש למחלף משמר הגבול. בתקופה הקרובה צפויים עומסי תנועה כבדים עד מאוד. עם פתיחת המחלף תירשם הקלה זמנית בלבד בפקקים. הסיבה: המשך צמיחת העיר
במסגרת הקמת מחלף משמר הגבול תחל מחר, (שני), חברת נתיבי ישראל, באמצעות קבלן הביצוע, חברת 'שיכון ובינוי', בעבודות לביטול הכיכר המחברת את כביש 547 עם ציר הגישה לעיר. העבודות ימשכו כ-4 חודשים.
לאחר שהשלב המרכזי, בניית המחלף וסלילת הכבישים הושלם, מתפנים כעת גורמי הביצוע לשלב הבא: פירוק כיכר חריש והחלפתה בצומת מרומזר, שיתחבר בעוד מספר חודשים לרשת הכבישים ולמחלף החדש.
בשלב הראשון, החל ממחר, יחלו עבודות מקומיות בכביש 574 בקטע שבין כיכר חריש לצומת מועצה אזורית מנשה, אשר יכללו הצרת נתיבי נסיעה.
נתיבי ישראל: "הרעה זמנית בזרימת התנועה"
במהלך תקופת העבודות, צפויים עומסי תנועה חריגים באזור, העשויים להשפיע דרמטית על משך הנסיעה בכביש הגישה היחידי לעיר ועל שגרת יומם של אלפי התושבים החולפים בו בדרכם למקום העבודה בשעות הבוקר.
ראוי להזכיר כי בראשית חודש יוני החל לפעול רמזור חדש בצומת ה-'T' המחבר את כביש 574 עם כביש הגישה למועצה האזורית מנשה ובתי הספר האזוריים של המועצה. פעילות הרמזור והתזמון של מופעי האור הירוק, יצרו עומסים חריגים בעקבותיהם פנה ראש העיר אל שרת התחבורה ומנכ"ל משרד התחבורה וביקש את התערבותם בשינוי הרמזור לטובת תושבי חריש. מאמציו של ראש העיר נשאו פרי והתאמות שבוצעו ברמזור הביאו עד מהרה לצמצום בעומסי התנועה.
במקרה הנוכחי, ניכר לא ניתן הרבה לסייע לתושבי חריש ולציבור הנהגים צפויה תקופה מאתגרת במיוחד עד לסיום העבודות בכביש. מנתיבי ישראל נמסר כי בחברה ישתדלו לפרסם מראש את השינויים הצפויים בתנועה וביקשו את שיתוף הפעולה של הציבור, בנהיגה זהירה ובמעקב אחר הוראות התנועה: "אנו מבינים כי צפויה הרעה זמנית בזרימת התנועה ומתנצלים מראש על אי הנעימות אך היא מחויבת ובסופה צפויה הקלה ושיפור משמעותיים", מסרו בנת"י.
פקקים למרות "הגל הירוק"
עד כמה אכן יחושו תושבי חריש הקלה בפקקים עם החיבור למחלף החדש? עוד בטרם החלו עבודות פירוק הכיכר וחיבור המחלף החדש, כבר נשמעת בקרב התושבים ביקורת על היום שאחרי ועל תכנית התנועה החדשה המחליפה רמזור קיים, בצומת מג"ב, ברמזור חדש בדרך למחלף ובדרכם של הנהגים אל עבר צירי התנועה המרכזיים.
"רמזור עדיף עשרות מונים לנפחי תנועה גדולים בהשוואה לכיכר", הסביר ראש העיר יצחק קשת לפני מספר שבועות, והוסיף כי הרמזור המתוכנן יתעדף את תושבי חריש ויעניק לציבור הנהגים גל ירוק ויאפשר לנפחי תנועה גדולים לעבור ללא עומס.
אבל יש שהעלו תהיות גם על הסבר זה. "התנועה צריכה לזרום החוצה ולא להיעצר ע"י רמזורים. גם אם יהיה "גל ירוק" ברגע שהרמזור יתחלף לאדום, יהיה בשנייה פקק ענק", ציין אחד מתושבי העיר. תושב אחר תהה מדוע לא נבנה צומת עם הפרדה מפלסית שיאפשר זרימה מלאה ורציפה של התנועה. "במה אני שונה מתושב פרדס חנה שקיבל מחלף ללא רמזור?", הוא ציין בהתייחס למחלף החדש שנחנך בחודשים האחרונים בצומת חנה.
קצב איטי בקידום כביש היציאה הדרומית
התהיות לגבי יעילות מחלף משמר הגבול החדש אינן מנת חלקן של תושבים בלבד. בדו"ח אתגרי התחבורה שהכינה המועצה עבור משרד הבינוי והשיכון, נכתב באופן מפורש את מה שלרוב לא נאמר בפרהסיה – חריש מצויה ב"כשל תחבורתי חריף שילך ויחריף ככל שיתקדם האכלוס". עוד ציינה המועצה בדו"ח כי מחלף משמר הגבול אינו צפוי להפחית את עומס התנועה בצורה מהותית: "כבר היום צומת 6353 עם כביש 574, כיכר היציאה מן העיר, מצוי בכשל תחבורתי שילך ויתעצם גם לאחר רימזור", מציין הדו"ח העירוני.
על פי עיריית חריש צפוי המחלף החדש שיושק לקראת סוף השנה הנוכחית להקל חלקית על העומס הקיים, אולם צמיחתה הצפויה של העיר וקליטתם של אלפי תושבים חדשים בקיץ הקרוב ועשרות אלפי תושבים בשנים הקרובות, תעמיס על התשתיות הקיימות ועל המחלף החדש.
הפיתרון, כך על פי דו"ח התחבורה של עיריית חריש הוא קידום סלילת כביש 611 והיציאה הדרומית של חריש, אולם קצב התקדמות פרויקט כביש הכניסה הנוסף לעיר הוא איטי. על פי הערכות צפוי הכביש להיפתח לכל המוקדם רק ב-2025. בארבע השנים הקרובות צפויה אוכלוסיית חריש לגדול פי שניים ויותר. אז כמה זמן יבלו הנהגים בפקקים? מהערכות העירייה שפורסמו בדו"ח עולה כי אם בשנת 2020 אורך הפקק עמד על כ- 1.9 ק"מ וגזל מזמנם של היוצאים מהעיר כ-20 דקות, צפויה ב-2025 הזחילה בתנועה להתפרש על מקטע של 4.5 ק"מ והזמן המוערך בפקק יעלה לכ- 40 דקות.
לקריאה נוספת: דו"ח אתגרי התחבורה קובע: חריש מצויה ב"כשל תחבורתי חריף"