משרד התחבורה הודיע שהוא לא יקדם בשלב זה את הקמת תחנת אחיטוב במסילה המזרחית. הסיבה: "נשקלת העתקת מיקום התחנה למיקום סמוך לישובים חריש-באקה אל גרביה-ג'ת שבו תוכל לשרת גם את המסילה המזרחית וגם את מסילת מנשה"
לאחרונה עדכן משרד התחבורה כי תחנת "אחיטוב-עמק חפר" במסילה המזרחית לא תקודם בשלב זה. כעת מסתבר שסירוב משרד התחבורה לקידום התחנה באחיטוב קשור לתכניות להקמת תחנת הרכבת בחריש.
במענה לשאילתה בכנסת שעסקה בנושא, פירט לאחרונה, אורי מקלב, סגן שרת התחבורה, מהי הסיבה לעצירת תחנת אחיטוב: "נשקל מחדש מיקומה של התחנה בשל הקרבה שלה למסילת מנשה המתוכננת. רוצים להעביר אותה ליישוב חריש, כך שהיא תהיה קרובה למסילת מנשה".
מורכבות, תקציב וצפי נוסעים
פרויקט הרכבת המזרחית נועד לחבר בין צפון הארץ לדרומה דרך שפלת החוף מבלי לעבור דרך גוש דן. העבודות על המסילה יצאו לדרך לפני שנה. אורך המסילה יהיה 64 ק"מ ומתוכננות בו תשע תחנות נוסעים (אחיטוב אחת מהן) ו-47 גשרים.
פרויקט מסילת מנשה יחבר בין המסילה המזרחית לבין מסילת העמק, ותחנת חריש מתוכננת להיות חלק ממסילת מנשה.
בעקבות החלטת הממשלה לדחות את הקמת התחנה באחיטוב חברו יחד ראשי המועצות האזוריות עמק חפר, השומרון ומנשה ויצאו למאבק משותף לשנות את ההחלטה.
"לצערנו, נודע לנו שמסיבות כלכליות אין בכוונת הרכבת להקים ולפתח את תחנת אחיטוב, כשהקרקעות הללו כבר הופקעו מתושבי יישובי המועצה. לא ניתן לנושא הזה לעבור כך ונאבק שהתחנה אכן תקום", ציין אילן שדה, ראש מועצה איזורית מנשה.
למרות המאבק בנושא עדכן מקלב, סגן שרת התחבורה, כי שיקולים נוספים שנלקחו בחשבון בקבלת ההחלטה הם מורכבות הקמת התחנה מבחינה הנדסית בשל תנאי השטח הטופוגרפיים ומספר הנוסעים שצפוי להשתמש בתחנה. על פי הערכות תחנת אחיטוב שממוקמת באיזור כפרי צפויה לשרת מספר נוסעים נמוך יותר מאשר תחנת חריש.
משרד התחבורה מתעדף תחנות
האם הקמת תחנת חריש תבוא בהכרח על חשבון הקמת תחנת אחיטוב ומדוע לא ניתן להקים את שתי התחנות? מסתבר כי הקמה של שתי התחנות, אחיטוב וחריש גם יחד, היא בעייתית דווקא בשל קרבתן היחסית. "רכבת זקוקה לקילומטר של האצה ביציאה מתחנה וקילומטר של בלימה לפני כניסה לתחנה. אפשר לבנות את שתיהן אך יהיה זה מהלך לא יעיל", נמסר מלשכת סגן השר מקלב.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל'חריש 24': "המשרד ביצע בחינה מעמיקה לכלל תחנות הרכבת של המסילה המזרחית. במסגרת מודל התיעדוף של תחנות הרכבת, נבחן מיקומה הנוכחי של תחנת אחיטוב לאור הביקושים הצפויים ולאור קרבתה למסילת מנשה המתכוננת. במסגרת זו, נשקלת העתקת מיקום התחנה למיקום סמוך לישובים חריש-באקה אל גרביה-ג'ת שבו תוכל לשרת גם את המסילה המזרחית וגם את מסילת מנשה".
ראוי לציין כי מיקומה המדויק של תחנת חריש עדיין לא פורסם. האם תהיה התחנה צמודת דופן לעיר או שמא תמוקם בסמוך אליה? בפברואר השנה הצהיר שר התחבורה דאז, בצלאל סמוטריץ', כי ההחלטה הראשונה שקיבל במסגרת תפקידו לגבי המסילה המזרחית ומסדרון חריש היתה להכניס את הרכבת אל העיר חריש. מאז הספיקו שתי ממשלות להתפרק ותקציב כידוע אין.