חוק 'העמדת רכב וחנייתו' שמועצת העיר אישרה לפני כשנה טרם נכנס לתוקף והוא עדיין ממתין לאישור משרד הפנים. בינתיים, חניית כלי רכב כבדים ברחובות העיר מתבצעת ללא אכיפה. התושבים סובלים וגם הנהגים
ניבה בן שבת המתגוררת בפינת הרחובות גפן ותאנה אינה זקוקה לשעון מעורר. מפרצי החנייה מול חלון חדר השינה שלה, הפכו בשנה האחרונה לחנית הקבע של ארבעה-חמישה כלי רכב כבדים. כל יום בין השעות 4:30 לפנות בוקר ל-7:00 בבוקר מתניעים הנהגים את המנועים ונוסעים לעבודתם. בדרך, הם מעירים שכנים רבים באזור.
"מדובר במצב בלתי נסבל. אני לא מבינה איך מרשה העירייה שלנו למשאיות רבות להתקבץ בצורה כזו לאורך כביש פנימי בשכונת מגורים. זהו איננו מקום ראוי לחניית כלים כאלה. אי אפשר לחיות ככה, רחוב שלם הפך לחנייה ציבורית למשאיות", מתלוננת בן שבת.
"פניתי פעמים רבות למוקד העירוני בבקשה לטפל במפגע הזה אך הנציגים הפנו אותי למשטרה", היא מוסיפה. "במוקד 100 השיבו לי שאין כרגע מה לעשות בגלל שאין חוק עזר ובגלל שהמקום הזה לא מוגדר כעיר. זה לא מעניין אותם", היא פוסקת ותוהה: "את מי זה כן צריך לעניין? הם כאן כדי לשרת אותנו, אנחנו משלמים מיסים אז לפחות שיעשו משהו, שינסו לפתור את המצב".
איכות חייה של בן שבת נפגעת מהיעדר חקיקה והסדרה מפורשת בדבר העמדת וחניית כלי רכב כבדים בעיר. היא לא היחידה, תושבים ברחובות נוספים מתלוננים על תופעה דומה. למרכז השירות ו/או המשטרה אין 'ארגז כלים' לסייע בפניות הללו כל עוד חקיקה לא הוסדרה בתחום.
גם נהגי המשאיות שטרם קיבלו מקום מוסדר לחנייה סובלים מהמצב. לפני כשבועיים שיתף תושב העיר בקבוצת הפייסבוק המקומית, כי קיבל דו"ח מהפקח העירוני בגובה 250 שקלים, לאחר שבוץ שהצטבר על גלגלי המשאית בה נהג, השאיר שובל על הכביש. "חניתי בחניית עפר כדי לא לתפוס מקומות חנייה לדיירי הרחוב", הסביר הנהג המתוסכל וציין כי קיבל בתגובה פניות מתושבים נוספים שחוו מקרה דומה עם כלי הרכב הכבדים שבבעלותם.
משרד התחבורה אישר, משרד הפנים טרם
בפברואר אשתקד אישרה מליאת המועצה את חוק 'העמדת רכב וחנייתו' שאמור, בין היתר לשרטט את קווי מדיניות המועצה בנושא. בהודעה שפרסמה העירייה לפני שנה היא ציינה כי: "חוק העזר יסדיר את סמכותה של העירייה לאכוף באופן יעיל יותר איסורי חנייה שונים ולטפל במפגעים במרחב הציבורי. כך, למשל, יסמיך החוק את העירייה לרשום דוחות על חנייה על מדרכות ועל חנייה בחניות כפולות, לטפל בפינוי גרוטאות רכב, לאסור על חניית רכב כבד באזורי מגורים ולאכוף זאת על ידי קנסות".
מאז חלפה שנה והחוק עדיין ממתין לאישורו של משרד הפנים. "לפני עשרה ימים אישר משרד התחבורה את חוק העזר וכעת אנו מצפים לחתימתו במשרד הפנים", עדכנה חברת המועצה עידית ינטוב בתשובה לפניית 'חריש 24'. ינטוב היא יושבת ראש ועדת חוקי העזר במועצה. "התהליך אורך בדרך כלל כשנה וחצי כך שאנחנו עדיין בטווח סביר ממועד אישורו במליאה".
האם אישור החוק יסדיר בקרוב את חניית כלי הרכב הכבדים בעיר? עוד חזון למועד. "לאחר שחוק העזר יאושר סופית, תתכנס ועדת התמרור העירונית, לנסח את הפרקטיקה, לקבוע אזורים מותרים ואסורים ולהחליט על אופן האכיפה. החוק לדוגמה, לא מסדיר היכן יסומנו בעיר מדרכות בכחול-לבן או היכן יוקצו שטחים לחניית משאיות. גם מדיניות הקנסות נידונה במישור המשפטי בסיוע יועצים וגורמי מקצוע. אך כל זה יתקדם רק אחרי שהחוק יאושר", סיכמה ינטוב. בזמן הקרוב, כך נראה, תמשיך בן שבת להתעורר לפנות בוקר ולנסות לחזור ולהירדם, על אף הרעש.
תגובת עיריית חריש: "עיריית חריש קידמה את חקיקת חוק עזר עירוני (העמדת רכב וחנייתו) ואישרה אותו במליאת המועצה. החוק ממתין כעת לקבלת אישור ממשרד הפנים ולפרסומו ברשומות. לאחר שהחוק ייכנס לתוקף תוכל העירייה לאכוף אותו, ובכלל זאת לבצע אכיפה על כלי רכב כבדים שחונים ברחוב. אין קשר בין אכיפה מסוג זה לפעולות אכיפה למניעת מפגעי לכלוך, המתבצעות מכוח חוק העזר לשמירת איכות הסביבה ומניעת מפגעים".