עשרות רבות השתתפו בצעדה שארגנה קבוצת המחאה "מצילים את החורש" מחריש ליער תל זאבים. מארגני הצעדה דורשים לשנות את תוואי כביש 611 המתוכנן כדי למזער את הפגיעה ביער, באיכות החיים של תושבי העיר ולמנוע בעיה ביטחונית. "עדיף לעדכן את המסלול המתוכנן, מאשר לסלול כביש שתוכנן לפני 10 שנים, ולא ייתן מענה אמיתי"
ברבעון הראשון של שנת 2023 צפוי לצאת לדרך, הביצוע של כביש 611 – הכניסה הנוספת לחריש מדרום. הכביש, שתוקצב על ידי משרד התחבורה בכ-300 מיליון שקלים, ויתחבר לרובע חריש דרום העתידי, יכלול צומת חדש עם כביש 574, מעבר אקולוגי, גשר מעל כביש 6, גשר מעל נחל נרבתא וחיבור באמצעות כיכר לעיר חריש.
לצד הצורך הברור והמיידי בסלילת כביש גישה נוסף לעיר, עולות התנגדויות לתוכנית. יש הרואים בתוכנית המאושרת אסון לחריש וקוראים לשנותה. קבוצת הפעילים 'להציל את החורש' התאגדה לפני כשנה וחצי לאחר שלתושבים נודע על התכנון המפורט של כביש הגישה הדרומי לעיר. החברים בקבוצת המחאה, רובם תושבי רחוב אורן בשכונת החורש ותושבי שכונת הפרחים, קוראים לחשיבה מחודשת של תכנון כביש 611. לטענתם, התוכנית לוקה בחסר בראייה תחבורתית, פוגעת פגיעה חמורה בסביבה ועלולה להביא לסכנה ביטחונית בעיר.
לטובת העלאת המודעות וגיוס תמיכה רחבה יותר בקרב הציבור, יזמה קבוצת 'להציל את החורש' צעדה חגיגית שיצאה מכיכר צאלון/תמר אל עבר יער תל זאבים, שם התקיימו פעולות הסברה ופעילויות משפחתיות.
"לעדכן את המסלול המתוכנן של 611"
"יש לנו מטרה משותפת: להציל את החורש. הבנו שאיכות החיים, הביטחון, והיער שלנו בסכנה", מספר אלי בריף, תושב רחוב אורן ומחברי קבוצת המחאה. "במישור הסביבתי, התוכנית לסלול כביש מהיר בעל שישה מסלולים, כוללת כריתה של אלפי עצים. אם היא תצא לפועל, נשאר עם מעט מהיער שאנחנו מכירים, ובמקומו נקבל מפגעי רעש, וזיהום אוויר בכביש שחולף מאה מטר בלבד מבתי המגורים", הוסיף בריף.
הסיכום החדש, שהושג במסגרת החלטת הממשלה וכלל את הרחבת הכבישים 574 ו-581 אליהם יתנקז כביש 611 העתידי, אינו מספק את בריף והוא סובר כי התוכנית הקיימת לא תיתן מענה תחבורתי אמיתי. "אנחנו בהחלט מסכימים שחריש חייבת עוד כביש כניסה מדרום, אך מאמינים כי התוואי המוצע לא ייתן מענה לפקקים עתידיים. הוא מתוכנן לחבר את חריש לכביש 574 באזור מענית, וצומת שער מנשה, כביש פקוק מאוד. מה המטרה? נהרוס את כל היער ובסוף נעמוד באותו פקק?! יציאה דרומית צריכה להוביל כמה שיותר דרומה ולחבר אותנו קרוב ככל שניתן לכביש 9. עדיף לעדכן את המסלול המתוכנן, מאשר לסלול כביש שתוכנן לפני 10 שנים, ולא ייתן מענה אמיתי".
"לא להכניס לחריש אוטוסטרדה של שישה מסלולים"
בריף מתייחס גם לבעיה הביטחונית שעלולה לצוץ בעקבות סלילת כביש 611: "תוואי הכביש המתוכנן צפוי להוות קיצור דרך משמעותי לתושבי ואדי ערה או צפון השומרון, שיעדיפו לעבור בחריש במקום לעמוד בפקקים של מחלף עירון או של כביש 65. כך שגם מבחינה ביטחונית התוואי הנוכחי של הכביש הוא אסון. יש לסלול כביש עוקף ולא להכניס את התנועה הזו בדרך המלך אל תוככי העיר".
"אנחנו קוראים לעיריית חריש ולמשרד התחבורה לעדכן את תוואי הכביש המתוכנן. לסלול כביש עוקף, שיעבור מזרחית ודרומית לחריש. בנוסף, אני קוראים למקבלי ההחלטות לא לבצע את סלילת הכביש בשלבים, אלא להקים כביש המשלים מעקף מלא של חריש מדרום, עם חיבור יעיל יותר לצירי התנועה במרחב. בנוסף, אנו דורשים להעניק ליער 'תל זאבים' מעמד של שמורת טבע או יער קהילתי. הגדרה סטטוטורית זו תאפשר לשמר את היער, את איכות החיים, ואת הביטחון של תושבי חריש".
"כל אחד ואחת שהגיעו לצעדה הם קול חשוב שקורא לשמור על היער של חריש שאנחנו כל כך אוהבים. הצועדים מצטרפים לקריאה המשותפת שדורשת לא להכניס לחריש אוטוסטרדה של שישה מסלולים. צריך עוד כניסה לחריש אבל היא צריכה להיות עוקפת ורחוקה ולא צמודה לבתים", סיכם בריף.