בקרוב יוחלפו מעברי החצייה בחריש במטרה לאפשר לתכנית משמרות הזה"ב – זהירות בדרכים – לפעול החל משנת הלימודים הבאה. המשמעות: כ-100 מעברי חצייה המצויים כיום בתצורה הסופית שתוכננה, יפורקו וצבע המרצפות יוחלף. העלות המשוערת לתכנית טרם ידועה
בשנת הלימודים הבאה תשפ"ב תחל לפעול לראשונה בחריש תכנית משמרות הזה"ב (משמרות הזהירות בדרכים) במסגרתה, תלמידי כיתות ו' מסייעים להולכי רגל, בעיקר לתלמידים, לחצות בבטחה במעברי החצייה הסמוכים לבית הספר.
על פי הנחיות משרד התחבורה, הרשות המקומית נושאת באחריות להפעלת משמרות הזה"ב אשר כוללת בדיקה של תקינות מעברי החצייה והתמרורים לפני תחילת שנת הלימודים, מניעת חסימות בשדה הראייה של הנהגים בקרבת בית הספר, הסרת מפגעים ושיפור הנגישות. על הרשות המקומית גם לוודא שמעבר החצייה מאושר כחוק.
כעת מסתבר כי על פי תקנות משרד התחבורה הפעלת משמרות הזה"ב בחריש מחייבת שינוי בסימון מעברי החצייה בעיר. בהתאם, בישיבת הערכות שקיימה ועדת התמרור העירונית ב-4 במאי הוחלט על שינוי מעברי החצייה בעיר לצבעי שחור -לבן, כפי שמוכרים מערים אחרות בישראל. אלה, אינם קיימים בחריש שנבנתה בהתאם לתפישת מיתון תנועה. החלטת ועדת התמרור טרם קיבלה אישור סופי, אולם אם תאושר, המשמעות היא כי מעברי חצייה הנמצאים כיום בתצורה הסופית יפורקו וצבע המרצפות יוחלף.
על פי נתוני ועדת התמרור, בשתי השכונות ה'ותיקות' לבדן, אבני חן והחורש, ישנם 46 צמתים וכ-100 מקומות חצייה מוגבהים בקטעי דרך בהם הושלם שלב ג' (השלב הסופי) של בניית התשתיות בעיר. העלות המשוערת לתכנית טרם ידועה.
הנחיות סותרות של משרד התחבורה
סגן ראש העיר ויו"ר ועדת התמרור שלמה קליין מסביר על המהלך שיגרום לתושבי העיר לראות שוב בנייה ושיפוצים ברחבי העיר: "במשרד התחבורה יש שתי הנחיות שסותרות אחת את השנייה. מצד אחד, ישנה הנחיה שקובעת שבאזורי מיתון תנועה לא מסמנים מעברי חצייה. מצד שני, המשרד מבהיר כי באזורים בהם אין מעברי חצייה לא ניתן להפעיל משמרות זה"ב. במרווח הזה היינו צריכים לתמרן. הצורך לסמן את מעברי החצייה גובר במקרה הזה וכך התקבלה ההחלטה".
עוד מעדכן קליין כי בוועדה בחנו בתחילה לבצע סימון מחודש של מעברי חצייה בסביבת מוסדות החינוך בלבד, אך לבסוף הוחלט כי בשל ריבוי מוסדות החינוך בעיר ופריסתם הנרחבת יש לבצע את החלפות סימוני מעברי החצייה בכל העיר כדי להימנע משידור "שפה לא אחידה", שעלולה להעביר מסרים שונים ולהקשות על כלל משתמשי הדרך. חלופה אפשרית הכוללת צביעת אבני הכביש הצהובות במעברים במקום החלפתם המלאה, לא עומדת כלל על הפרק בשלב זה.
מצהוב לשחור-לבן
ראוי להזכיר כי התנועה בחריש מתוכננת על פי תפישת מיתון תנועה. ההנחיות באזורים אלה קובעות, בין היתר, כי יהיה מיעוט של שימוש בתימרור וסימונים על פני הכביש, לרבות סימון מעברי חצייה. בנוסף, חומרי הגמר, ובעיקרם המרצפות, מחליפים למעשה את הסימונים הישנים וצבעי העזר (שחור/ לבן) בהם נעשה במשך שנים רבות שימוש לסימון אזורי חניה וחצייה.
ואכן, בהתאם לתפישת והנחיות מיתון התנועה המונהגות בעיר, מעברי החצייה בעיר אינם מסומנים בפסים לבנים לסירוגין אלא בריצוף צהוב רציף, זהה לזה שעל המדרכות ובמפלס בקו אחיד בין הכביש למדרכה.
ההחלטה העדכנית של וועדת התמרור לסמן את מעברי החצייה בשחור לבן דורשת הכנת תכנית מותאמת לעיר ממותנת תנועה. בשלב זה טרם הוכנה תכנית וגם לא ברורה העלות של הפרויקט. קליין סיכם כי העלויות ייבחנו במועצה ובהתאם לזה תתקבל ההחלטה הסופית על יישומה.