לתפישתה, הצלחה נקבעת על פי תחושת המוגנות והשייכות של התלמידים. בחודש הראשון היא מתכננת להתמקד בהכרות ומיפוי צרכים ואילו בטווח הארוך, חזון בית הספר עוסק בפיתוח מיומנויות בסיס וכישורי חיים. אורית ולדמן, המנהלת של בית הספר הממלכתי החדש, בראיון ראשון ובמסר ישיר לשותפים שלה: "אני קוראת להורים לבוא בלב פתוח"
מהלכים ותמורות רבות בוצעו לאחרונה במפת החינוך העירונית לקראת שנת הלימודים תשפ"א, אולם זרקור מיוחד מופנה לאירוע פתיחתו של בית הספר הממלכתי היסודי החדש בשכונת הפרחים.
לתפקיד מנהלת בית הספר נבחרה אורית ולדמן (49) תושבת הישוב בת חפר. ולדמן כיהנה בתפקידה האחרון כמנהלת בית הספר 'יגאל אלון' בקדימה-צורן במשך 4 שנים ואל מערכת החינוך בחריש היא מצטרפת לאחר שנת שבתון, במסגרתה, בניגוד לציפייה, לא היתה לה מנוחה. מלבד לימודי יעוץ ארגוני ולימודי הנחיית קבוצות, ולדמן הדריכה בתכנית 'מרום' של משרד החינוך והעבירה השתלמויות לבתי ספר בנושאי הוראה דיפרנציאלית ופדגוגיה מוטת עתיד.
מתייעצת עם הקולגות
החיבור למערכת החינוך בחריש לא היה מקרי. "חיפשתי רשות שלא רק מצהירה שהיא מעוניינת בפדגוגיה מוטת עתיד, אלא כזו שגם משקיעה משאבים לשם כך. יש בחריש עשיה חינוכית שהיא הרבה מעבר להצהרות, היא בהחלט באה לידי ביטוי במשאבים, בתפישה ובמוכנות לקבל גישות חדשות וזה מה שחיפשתי", היא מסבירה.
מאז קיבלה את הבשורה על בחירתה בסוף השבוע החולף, עסוקה ולדמן סביב השעון בהכנות לקראת פתיחת שנת הלימודים. את הצוות החינוכי, המחנכים והמורים המקצועיים בחרה לאחר ראיונות 'זום' מתוך מאגר מועמדים שעבר מיון ראשוני של הרשות המקומית ומשרד החינוך.
תובנות וטיפים רבים מוצאת ולדמן אצל מנהלי בית הספר בחריש שעברו חוויה דומה של פתיחת בית ספר חדש: "אני נמצאת בקשר חם ורציף עם יגאל אריכא, מנהל בית הספר 'רונה רמון' וענת אורגד, מנהלת בית הספר 'תלמי רון' שתורמים לי רבות מניסיונם, על האתגר שכרוך בהוצאה לפועל של מוסד חדש. גם המזכירה ואב הבית של בית הספר בפרחים עוברים חניכה על ידי הקולגות, כך שיש חשיבה יפה והתארגנות מראש. הגעתי למקום שרק חיכה לרגע שיגידו לי 'כן' ומשם זה קפץ מאפס למאה".
מוכנות: בישורת האחרונה
ולדמן שולחת מסר מרגיע להורים על מוכנות בית הספר לקראת הפתיחה: "ההתקדמות של הכנת בית הספר בשבוע שבו אני נמצאת היא אדירה. מגרש חול הפך למגרש ספורט מדהים. בכל הכיתות יש כבר חשמל, מזגנים ומסכים וכל הציוד כבר מותקן. אנו בשלבי ניקיונות ואישורים אחרונים ואני מקווה שבשבוע הבא נוכל כבר להזמין ילדים לבית הספר, לפגוש ולהכיר".
ולדמן משוכנעת שבית הספר כולו יפתח באחד בספטמבר ולא יישארו אגפים שבנייתם תתמשך ותיכנס לתקופת הלימודים. "אנחנו ממש בישורת האחרונה. כלל העוסקים במלאכה, עובדי אגף הרווחה, הבינוי, וכמובן אגף החינוך עושים מעל ומעבר ומנסים לעזור בכל דרך אפשרית".
פחות מחברות ויותר אמנויות ויצירה
ובכל זאת, כיצד נערכים בחלון זמן קצר כל כך לפתיחה של שנת לימודים במוסד שעושה את צעדיו הראשונים? ולדמן משיבה בפסקנות: "בוחרים במה להתמקד. כרגע אנו לא עוסקים בבחירת ספרי הלימוד אלא בחשיבה על החודש הראשון. בחודש זה נעבוד בעיקר על ביסוס תחושת הביטחון של הילדים ותחושת השייכות שלהם. נשקיע מאמצים לקדם את ההיכרות של כולם עם כולם ונעשה זאת בדרך חווייתית. נלמד בדרך אחרת, פחות עם מחברות ויותר עם אמנויות ויצירה. המטרה העילאית היא כינון 'תחושה של בית'. כולם חדשים – גם המורים, גם הילדים, זה חודש של הסתגלות לכולם וננצל אותו לבצע מיפוי של הצרכים, רק לאחר מכן נשב ונחליט מה תהיה תכנית הלימודים שלנו".
"פחות מחברות, יותר אומנויות ויצירה". למצולמים אין קשר לכתבה
ולדמן מוסיפה ומדגישה כי לתפישתה, השנה הראשונה תיחשב לשנה מוצלחת אם התלמידים אכן יחושו בבית הספר בנוח, כמו בבית: "הצלחה בעיניי היא אם כל הילדים יחושו שייכים, מוגנים ובטוחים ויקבלו את המענה האישי, הרגשי והלימודי שהם זקוקים לו".
חינוך דרך פריזמת הקורונה
180 תלמידים בשכבות א'-ו' רשומים לבית הספר והצפי הוא שבית הספר יקלוט תלמידים נוספים גם לאורך השנה כולה. טרם נקבעו מפגשי הכרות עם התלמידים והוריהם. אלו יערכו בשל מגבלות הקורונה בצורה מדורגת ובקבוצות קטנות בתום חופשת הקיץ: "ההזמנות השמיות כתובות ומוכנות, כל שנותר הוא לוודא שניתן בטיחותית לזמן את ההורים והילדים לבית הספר", מסבירה ולדמן.
על השפעת מגבלות הקורונה על ההערכות היא משתפת: "כל רעיון חדש דורש בחינה גם דרך הפריזמה של חיים בצל הקורונה. משרד החינוך הוציא מתווה מסודר: כמות הילדים, החלוקה לקפסולות ודירוג ההפסקות ואנחנו נערכים לפיו". ולדמן מזהה גם יתרונות בבית ספר צומח בתקופת המגיפה: "היות ובית הספר לא מלא, ניתן לחלק בנוחות את הקבוצות. גם תכנון מבנה בית הספר והאפשרות לשנות את גדלי הכיתות והחללים בעזרת קירות ניידים מסייעת בכך".
כישורי חיים וקשרים עם ההורים
לצד העיסוק הדוחק בנושאים המינהליים והבירוקרטיים ולדמן אינה שוכחת לשרטט את חזון בית הספר, השם דגש על כישורי חיים ומיומנויות למידה: "בית ספר יסודי, כשמו, בונה את היסודות עבור הילדים. יסודות אלה אינם מסתכמים רק בהבנת לוח הכפל וידיעת קרוא וכתוב אלא גם ב'הכרת האני', הכרה בעוצמות ובחולשות שלי, זיהוי סגנון הלמידה שלי, טיפוח חשיבה, פיתוח גמישות מחשבתית ורגשית ועבודת צוות".
"הלימודים אינם מסתכמים רק בהבנת לוח הכפל וידיעת קרוא וכתוב"
ולדמן גם מאמינה בחשיבות הקשר עם ההורים לפיתוח ושגשוג בית הספר: "אני מאמינה שהקשר הוא היסוד למעשה החינוכי. אם נשכיל לבנות את הקשרים בינינו באמון ובפתיחות – כולם יזכו. אני קוראת להורים לבוא בלב פתוח עם המון רצון וסבלנות. נעשה כל מה שניתן כדי לקבל את הילדים בצורה מיטבית. לצוות החינוכי יש מוטיבציה אדירה לפתוח את השנה. אנו מחכים לכם מאוד מאוד".
ובין השאיפות, החלומות והמציאות תנסה ולדמן למצוא את שביל הזהב: "לצד האתגרים והקשיים יש המון התרגשות וסיפוק. תמיד קיים פער בין החלום למציאות וזה בסדר, אנחנו נמשיך לחלום, נהיה עם רגליים על הקרקע ונשאף להיות איפשהו באמצע".