שמונה מתושבי העיר הקימו אגודה שיתופית והם משיקים את המיזם הראשון שלה: "שאטלי" – שירות הסעות עירוני בהתאמה אישית, המופעל באמצעות אפליקציה. השירות מתאים להסעות תלמידים, בני נוער, מבוגרים ותושבים ללא רכב פרטי. "זוהי מערכת שאוספת נתונים, לומדת את הביקושים ומשתפרת. המיזם קם כדי לאפשר לנו, חברי הקהילה, לפתור לעצמנו בעיות ולענות על הצרכים שלנו"
ביום ראשון הקרוב יתחיל לפעול בחריש מיזם פרטי לתחבורה ציבורית. המיזם "שאטלי", מערך הסעות המותאם לדרישות העירוניות, מציע לתושבי העיר להזמין נסיעה ברחבי העיר בעזרת אפליקציה, להזין את היעד ואת שעת ההגעה הרצויה, ולקבל תוך דקות ספורות, את התחנה בה ניתן להמתין ואת השעה בה תגיע ההסעה.
מאחורי פיילוט השאטלים, שיפעל באמצעות מיניבוסים, עומדים שמונה מתושבי העיר: משה אבישר, טל לוי, משה מוסיוב, שרית גהסי, אייל גהסי, נתן בן יוסף, אלון רוזנברג וניצן אביבי.
השמונה הקימו אגודה שיתופית (קואופרטיב) הנושאת את השם "אני לי" ומתכננת בהמשך להשיק מיזמים נוספים כדוגמת דלקנים או קנייה משותפת מוזלת. "אני לי" קמה כדי לאפשר לנו, חברי הקהילה, לפתור לעצמנו בעיות ולענות על הצרכים שלנו", מסבירים חברי הקבוצה.
חיבור בין צרכים, טכנולוגיות ואנשים
אייל גהסי, הכוח המניע מאחורי הרעיון הראשון של הקואופרטיב שיוצא לאור, מיזם שאטלי, מספר על התהליך: "הרעיון נולד לאחר שעיריית חריש ביטלה את מערך ההסעות לבתי הספר יומיים לפני תחילת הלימודים. הרגשתי שזה שומט את הקרקע מתחת רגלי. אנחנו אזרחים טובים, משלמים ארנונה והשאירו אותנו תלויים באוויר בלי פתרון מתאים. התחבורה הציבורית בעיר לא נתנה מענה לתלמידים. דיברתי עם חברים שהרגישו כמוני וחיפשנו יחד פתרון כולל יותר לבעיה.
"בעיית התחבורה בחריש לא מצטמצמת רק להסעות בוקר לתלמידים אלא היא בעיה גם של אנשים מבוגרים ללא רכב פרטי, בני נוער ויוממים. רצינו פתרון שיאפשר לנו ולילדינו להגיע ממקום למקום בבטיחות, בנוחות ובמהירות, במחיר סביר ובלי להניע את האוטו. אט-אט התגבש פתרון כזה שמחבר בין צרכים, טכנולוגיות ואנשים", הוא מסביר.
השירות של שאטלי מתאים למי שרוצה להגיע ממקום למקום בקלות בתוך העיר, ובהמשך גם מחוץ לעיר. השירות מותאם למגוון שימושים, החל מנסיעות לבתי הספר וחזור, חוגים, משפחה וחברים, עבודה קניות ובילויים, לשם כך יש עשרות תחנות ברחבי העיר. מיקום התחנות נקבע על פי השימוש והצורך ועל פי התגובות והבקשות של תושבי העיר.
גהסי, מהנדס תוכנה בהכשרתו, מכיר היטב את העולם בו פועלת האפליקציה הייחודית: "יש הרבה טכנולוגיות בשלות שבחיבורים פשוטים יחסית יכולות לשפר את החיים שלנו. אני עוסק בזה הרבה במסגרת העבודה שלי ולכן נראה לי טבעי לפתח אפליקציה ייעודית לפתרון בעיית התחבורה בעיר".
לראשונה בעיר בישראל
25 נקודות איסוף והורדה מוקמו בשלב זה ברחבי העיר וכאמור, ביום ראשון תתחיל ההשקה הרכה של המיזם. שעות הפעילות בשלב זה הן 10:00-7:00 , 14:30-13:00, .20:00-16:30.
כדי להירשם למיזם נדרשת הרשמה מוקדמת באתר הקואפרטיב, טלפון חכם וקישור לאפליקציה הייעודית, שנולדה בשיתוף פעולה עם חברת RYDE. בעזרת האפליקציה (יש גירסה לאנדרויד ולאייפון) מסמנים לאן רוצים להגיע ואת שעת ההגעה הרצויה. מסמנים את התחנה הקרובה והמערכת מוצאת את המסלול הכי מתאים עבור הנוסע ומודיעה לו באיזה שעה השאטל יגיע לאסוף אותו.
"זהו מודל שעובד בארגונים בינוניים-גדולים, שתומכים בעובדים שלהם ומארגנים עבורם מערך הסעות", מסביר גהסי. "אנחנו התאמנו את המערכת לדרישות עירוניות. זו פעם ראשונה שמערכת כזו תפעל בעיר בישראל", הוא מוסיף בגאווה.
דמי מנוי אישי חודשי לנסיעה ב"שאטלי" יעלו 349 שקלים, מעט יותר יקר ממנוי חודשי לרב קו. בני משפחה יקבלו הנחה של 15%. "ככל שיהיו יותר בני משפחה שישתמשו בשירות, המחיר יפחת. אנחנו מקווים שרבים מתושבי חריש יצטרפו ונוכל להוזיל את המחיר. האפליקציה שלנו יקרה מעט יותר אבל יעילה ושימושית הרבה יותר".
הסעה לבריכות בקיץ
בשלב זה המיזם יפעל רק ברחבי העיר חריש אך חברי הקואפרטיב מקווים להרחיב את השירות גם לתחנות נוספות, שייקבעו בהתאם לביקוש ולדרישה של הנוסעים, כדוגמת צומת מג"ב, רכבת פרדס חנה ואור עקיבא.
"בחודשי הקיץ, יולי אוגוסט, יהיו הסעות לבריכות בגן שומרון, תלמי אלעזר וגן שמואל בהתאם לביקוש. המערכת שפיתחנו היא מערכת שאוספת נתונים, לומדת ומייעלת את עצמה כל הזמן. בשעות הפעילות יהיה גם מוקד אנושי שניתן לדבר איתו ולהיעזר בו", מוסיף גהסי ומציין כי חברי הקואופרטיב, מקווים שהמיזם יכסה את עצמו בשלב ראשוני.
"בעתיד, אם יהיו רווחים, חברי הקואופרטיב יקבלו רווחים בעזרת מנגנון תגמול פנימי. אנחנו מזמינים כבר כעת את תושבי חריש להצטרף כחברי קואופרטיב, לשלם דמי מנוי חודשי, 80 שקלים, וליזום פרויקטים חדשים שיטיבו עם תושבי העיר".
האם רק חברי קואופרטיב יכולים להשתמש במיזם ההסעות שאטלי?
"לא, אנחנו לא מתנים את השימוש בהסעות בחברות באגודה. כל אחד יכול להירשם לשירות. האגודה השיתופית היא בסיס לאזרחים בעיר שרוצים להקים מיזמים ברוח דומה. אנחנו מתמקדים ברעיונות כלכלים שמקימים את עצמם בלי תלות של תרומות או תקציבים חיצונים. כל המטרה היא להסתמך על עצמנו ואולי גם להרוויח מזה בעתיד".
גהסי מבקש בסיום השיחה להפנות מסר ישיר לתושבי העיר: "אנחנו מחכים לפידבק של התושבים שישתמשו בשירות. בנינו מערכת חכמה שלומדת ומשתפרת מתוך מטרה לעזור לעצמנו ולפתור בעיה חשובה ואקוטית בעיר. אני רק מבקש שלא תשפטו את המיזם עכשיו. בעוד חצי שנה תדברו. המסר המרכזי כעת הוא מסר של עשייה. תבואו, תצטרפו. זה יקרה לטובת כולם".