אי אפשר להפחית מחשיבותו של רובע 'חריש דרום', שעתיד להיות אחד ממנועי הצמיחה ומחולל הכנסות קריטי לחריש. עם זאת, אישור התכנית להפקדה שאמור להתבצע בקרוב, כולל הסדרי תנועה שישפיעו משמעותית על תושבי שכונות הפרחים, בצוותא ומעו"ף
ב-27 באוגוסט מתכננת 'הוועדה המיוחדת לתו"ב חריש' לאשר להפקדה את תכנית 'חריש דרום'. הרובע החדש שצפוי לכלול 1,650 יחידות דיור, 332 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה ו-130 אלף מ"ר שטחי שירות, הוא אחד ממנועי הצמיחה העתידיים החשובים של העיר חריש וישפיע דרמטית על הכנסות העירייה ועל רווחתם של תושבי העיר.
הרצון להפקיד ולאשר את התכנית גם הוא מובן. 'הוועדה המיוחדת לתו"ב- חריש', שמקדמת את 'חריש דרום' מאז 2018 אמורה לסיים את המנדט שקיבלה לפעילותה בנובמבר 2021. גם עיריית חריש מעוניינת לקדם את התכנית על מנת לזכות מהר ככל שניתן, בהכנסות מארנונה עסקית, שהיא משוועת להן.
מאז אישור הקמתו של רובע 'חריש דרום' לפני שנתיים, עברה תכנית הרובע מספר גלגולים. בתחילת דרכו הוא תוכנן כשכונת מגורים בלבד, אולם התעקשות העירייה גרמה להפיכתו לרובע שייעודו העיקרי תעסוקה ומסחר. בהמשך דרש המשרד להגנת הסביבה להכין תסקיר השפעה על הסביבה כתנאי לקידום התכנית. גם דו"ח בדיקת השלכות תחבורתיות הוכן לבקשת הוועדה. לאחר מכן היתה זו מגפת הקורונה שדחתה את הדיונים בדבר הפקדת התכנית ובדיון האחרון שהתקיים בתאריך 25 ביוני 2020 ביקש יצחק קשת, ראש העיר, לעכב את התכנית כמנוף לחץ על הממשלה. קשת הצהיר כי לא יאשר הקמת יחידות דיור חדשות בחריש אלא אם יתמלאו מספר תנאים, ביניהם: מתן סל הטבות ליזמים ולעסקים בעיר וייצור מקומות תעסוקה והכנסות, המשך תכנית הייצוב הממשלתית לעירייה וקידום פתרונות תחבורה משמעותיים לחריש.
"מבחינת תחבורה – אין כבישים מספקים. אנחנו מבקשים השהייה בנוגע להחלטה על התכנית, כדי שנוכל לפעול בכיוונים האלה. אני, בשם כל תושבי חריש, מבקש שתתנו לנו את הזמן לפעול", ציין קשת בדיון בוועדה לתו"ב על הפקדת תכנית 'חריש דרום'.
"הכביש הוסר מהתכנית"
פתרונות התחבורה הנדרשים לרובע חריש דרום אותם מציין קשת, קשורים קשר הדוק עם פריצת כביש 611, כביש הגישה הנוסף לעיר. לחלקו המערבי של כביש 611 שמיועד לחבר את חריש מדרום על כביש 574, כבר נמצאו מקורות התקציב לשלב התכנון, ולאחרונה נכנס הכביש לשלב התכנון המפורט. חלק זה יתחבר לכביש העובר בין שכונות הפרחים והחורש, שסלילתו נמצאת בשלבים מתקדמים, כביש H5 כפי שקרוי במפות התכנון.
לעומת זאת, חלקו המזרחי של 611, קטע כביש מהותי לא פחות, שתכליתו לנתב תנועה עוקפת מלב העיר ולהשלים כביש טבעתי מסביב לחריש, אמנם נכנס לתכנית הכבישים הארצית אך טרם תוכנן או תוקצב.
למרות זאת, מבקשת כעת 'הוועדה לתו"ב – חריש', שבישיבתה הקודמת דחתה בחודשיים את אישור ההפקדה בהתאם לבקשתו של קשת, לאשר את התכנית. המשמעות היא ש'חריש דרום' תאושר ללא תלות בכביש הגישה העתידי לרובע ולעיר ומבלי להתייחס לדוחות ההשפעה הסביבתית: "הכביש הוסר מהתוכנית, אז לא נדרש תסקיר", צוין בפרוטוקול הוועדה, בהתייחסות למקטע המזרחי של כביש 611.
התנועה ל'חריש דרום' תעבור דרך העיר
יעל לביא אפרת, חברת הרכב הוועדה המייצגת את הארגונים הסביבתיים, קיבלה בהפתעה הצהרה זו: "התכנית קודמה במקור עם חיבור לכביש הדרומי העובר בתוך שטחים הפתוחים, באתר טבע ומסדרון אקולוגי המתחבר ליציאה לכביש 444. המחלוקת היתה בעיקר על החלק המזרחי של התכנית. לכן המשרד להגנת הסביבה דרש תסקיר השפעה על הסביבה. בין היתר בעקבות השטחים הפתוחים והקרבה לנחל נרבתא הסמוך לתוואי שהוצע", היא מסבירה.
"תוך הימנעות מתסקיר הסביבתי, ובמטרה לקדם את 'חריש דרום', גזרו במשרד השיכון, את הכביש בצורה מלאכותית והמשרד מקדם כעת את התכנית בלי המקטע המזרחי. ניתן לראות את המקטע המערבי של הכביש מסתיים ללא חיבור".
אנו רואים את החיבור הישיר מהעיר אל הרובע כמקור הראשי לתנועה
"אפשר לראות בבירור שהכביש העתידי, זה המיועד לחבר את השכונה ישירות למערכת הכבישים, מתחיל בשום מקום ונגמר בשום מקום, עם חלקים רחבים וצרים. מדובר ב'עבודה בעיניים'. בעצם, השכונה המתוכננת לא מחוברת בשום צורה לכביש הגישה העתידי של חריש". מסבירה לביא אפרת.
ואכן, גם אדריכלית משרד השיכון, ורד סולומון-ממן, ציינה בפרוטוקול הישיבה, כי "ביטול הדרך מזרחה הגיע על סמך החלטת המועצה הארצית בתמ"א 42. אנו רואים את החיבור הישיר מהעיר אל הרובע כמקור הראשי לתנועה“.
המסקנה העולה מן הדברים, היא כי קידום התכנית במתכונת הנוכחית קובעת, הלכה למעשה, כי הגישה לשכונת 'חריש דרום' תהיה בהכרח דרך העיר. ציר אחד צפוי לעבור דרך שדרת האחווה, שתנקז במקביל רבים מכלי הרכב של תושבי שכונות הפרחים ובצוותא. ציר שני אפשרי הוא דרך רחוב יקינטון הפרוורי, בחלקה הדרומי של שכונת הפרחים. כך או כך, ללא חיבור ישיר של השכונה לכביש היציאה, העומס התחבורתי בסביבת השכונות בצוותא, הפרחים ומעו“ף צפוי להיות בלתי נסבל. בוודאי אם נצרף לכך את העובדה שתנועת כלי הרכב מאזור השומרון תמשיך לחצות את חריש בחלקה המזרחי של שדרת דרך ארץ.
מתי יקודם חלקו המזרחי של 611?
הפתרון המרכזי שעשוי להקל על העומס, הוא כמובן חיבור ישיר של חלקו המערבי של כביש 611 לשכונת 'חריש דרום', אך בשלב ראשון חיבור כזה אינו מתוכנן. כפי שמסתמן, סלילתו של חיבור כזה צפויה רק במסגרת השלמת חלקו המזרחי של כביש 611, החלק שכאמור, בשלב זה הוסר מן התוכנית.
מתי אם כן, צפויה התקדמות בתכנון או ביצוע המקטע המזרחי של כביש 611? לאחרונה, נפגש קשת עם מירי רגב, שרת התחבורה, אך התקדמות בנושא קידום כביש הגישה העתידי לעיר, אם היתה כזו, לא פורסמה לציבור.
שלמה קליין, חבר המועצה ונציג העיר ב'וועדה המיוחדת לתו"ב – חריש' מסכים כי קידום רובע 'חריש דרום' ללא פיתוח של כביש הגישה הנוסף אינו בא בחשבון: "הכביש הוא אמנם לא חלק מתכנית 'חריש דרום', אך אנחנו כרשות מקומית, מתכוונים להתנות את שיווק השכונה בתחילת ביצוע העבודות על כביש. לכולם יש אינטרס שהתכנית תאושר בפרק הזמן הקרוב של 'חיי הוועדה', בעיקר בגלל הצורך בשטחי המסחר", מסביר קליין.
עם זאת, ההתניה עליה מצביע קליין מתייחסת לקטע הכביש המחבר את לב העיר עם היציאה דרומה, קרי, חלקו המערבי של 611, אך היא אינה כוללת חיבור ישיר לשכונת 'חריש דרום'.
קליין אופטימי כי גם השלב השני של הכביש יקודם ויאושר בהמשך הדרך: "הקטע המזרחי כבר נכנס לתכנית הארצית. על הביצוע עוד צריך לעבוד מול משרד התחבורה כי הכביש איננו נמצא בתכנית העבודה. הוחלפו שרים לאחרונה ואני מקווה שיבינו במשרד התחבורה את הצורך בקידום הכביש במלואו עבור העיר חריש. נקודת הציון הבאה תהיה כניסת הכביש לתכנית החומש של משרד התחבורה", מציין קליין אך אינו יודע להשיב כמה זמן יארך התהליך.
תחבורה ציבורית כתחליף לסלילת כבישים
לביא-אפרת שהביעה את חששה מהפקדת תכנית 'חריש דרום' ללא תלות בכביש גישה נוסף, מציינת כי במידה ודרישות המועצה אכן יוכנסו כתנאים לקידום התכנית, היא לא תציב סייגים נוספים בנושא הזה: "אם הפתרון של חיבור השכונה דרך 5H (כלומר דרך העיר, ל.ש) מקובל על המועצה, הוא מקובל גם עליי. אין לי עניין בכבישים נוספים בשטחי טבע ויער", פוסקת לביא אפרת.
עם זאת היא מדגישה את הצורך בפתרונות תחבורה ציבורית: "אני רוצה לראות גם פתרונות תחב"צ לשכונה. אם המועצה המקומית בדקה את הסוגיה וחיבור דרומי מביא לתיקון הרצוי גם אני אתמוך בכך", היא אומרת.
"אי אפשר לתכנן היום את 'עיר העתיד' מבלי לאפשר חלופה הולמת לנסועה הפרטית", היא מוסיפה. "כשיש תחבורה ציבורית נאותה, אין צורך לסלול כבישים חדשים בשטח הפתוח ולהרוס את הטבע. בנוסף, להיקף התחבורה יש כמובן השפעה על איכות האוויר ואיכות החיים".
מ'הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש' נמסר: "בהתאם להחלטת ועדת התשתיות במינהל התכנון הארצי, המשך סלילת הכביש בכניסה הדרומית לחריש יידון בפורומים אחרים לצורך קידום סלילתו. הוועדה המיוחדת יחד עם המועצה המקומית ומשרד הבינוי והשיכון מרכזים מאמצים משותפים לקידום ביצוע סלילת הכביש".