האם כביש הגישה הדרומי, כביש 611, יספק מענה תחבורתי לתושבי העיר או שאין הוא מהווה פתרון תעבורתי ראוי? יו"ר קיבוץ מענית יעקב בכר בטוח שמדובר בקטסטרופה, לא פחות: "מדובר בכביש שאין בו תרופה וסעד וכל תושבי חריש רואים ושותקים. עד מתי?"
באוגוסט 2021 שרת התחבורה מרב מיכאלי תקצבה ב-300 מיליון שקלים את הקמת כביש הכניסה והיציאה הדרומית לעיר, כחלק מכביש 611. ראש העיר יצחק קשת סיכם את המפגש עם שרת התחבורה במשפט: "זו בשורה ענקית שאנחנו מצפים לה זמן רב".
מי שפחות אהב את הבשורה הוא יעקב בכר, יו"ר האגודה השיתופית קיבוץ מענית. בכר, הוא ממתנגדיה הבולטים של התכנית התעבורתית לסלילת כביש כניסה דרומי שעובר בסמוך לשטחי הקיבוץ. במפגש עם אקטיביסטים המתנגדים לסלילת הכביש, ומנסים לשמור על יער הכלניות והרקפות היחידי באזור, המצוי תחת איום הריסה, צולם בכר כשהוא מכנה את תושבי חריש "לוויתנים שרצים אל החוף למוות תעבורתי". עוד הוא הוסיף: "אין להם באמת פתרון תחבורתי חוץ מלהרוס את כל הטבע סביבם".
צועדים לקראת קטסטרופה
למרות המילים הקשות, מעוז לואנץ, תושב חריש ופעיל סביבתי, מסכים עם בכר. "נחשפתי למידע מטריד ומדאיג לגבי כביש 611. הוא מתוכנן להיות בעל ארבעה נתיבים ורחב ידיים אך הוא מתנקז בסופו של דבר לכביש 574 שהוא צר וחד נתיבי. זה אותו כביש שכולנו עומדים בו כבר עכשיו בפקק ארוך ומיותר בכל בוקר. כשראיתי את התכניות וקבלתי את ההסברים זה היכה בי. אנחנו בכיוון מאוד לא טוב בהקשר של התחבורה בעיר, יש פה קטסטרופה ואנחנו הולכים אליה בעיוורון מוחלט".
בכר מקווה שהתכניות לסלילת כביש 611 ישתנו. הוא קורא לתושבי חריש לבחון שוב את התכניות ומפרט את ההתנגדות שלו בהרחבה:
"תושבי חריש עומדים כעת בפקקים איומים בכביש 574. על מנת להגיע לכביש 6 הצמוד לעיר כל תושב נאלץ לנסוע כשניים-שלושה קילומטרים ומבזבז כ-40 דקות נסיעה. הפיתרון ההגיוני ביותר הוא לחבר את תושבי חריש לכביש 6. אין עיר אחת בישראל שצמודה יותר לכביש שש מהעיר חריש. מדובר במאה מטרים בלבד. אבל במקום החיבור הטבעי, הצעת הגאונים היא למשוך אתכם בגשר אדיר ממדים מעל כביש 6 ומעל הוואדי, להוביל אתכם בדרך חתחתים מטורפת ולהחזיר אתכם לטירוף של כביש 574 שאתם עומדים בו היום בפקקים, רק בנקודה דרומית יותר. ובפעם הזו מצבכם יהיה גרוע פי אלף. כל הנהגים יתנקזו לשלושה צמתים במרחק של 200 מטרים האחד מן השני ויעמדו שם בפקקים".
הנהגת העיר מעוניינת בחיבור לכביש 6, אתה חושב שהחיבור תלוי בעיר חריש?
"בוודאי שהוא תלוי בחריש. אם ראש העיר מביא לפה את שר האוצר לסיור ומתרה בו לתקצב מהר מיליוני שקלים למימוש כביש 611 המשמעות היא שהנהגת העיר מובילה את תושבי העיר למציאות בלתי אפשרית".
לחבר את חריש לכביש 6
בניגוד לדבריו של בכר, סגן ראש העיר שלמה קליין ומי שפועל לקידום פתרונות התחבורה בעיר מסביר כי הנהגת העיר פועלת במרץ לחיבור חריש לכביש 6 וכי ההתנגדות לחיבור מגיעה ישירות ממשרד התחבורה. לדבריו, טענות משרד התחבורה הן כי מחלף לעיר חריש יפגע בזרימת התנועה בכביש 6 בשל הסמיכות הגבוהה שלו לשני המחלפים הקיימים (באקה ועין עירון).
"הטענה של משרד התחבורה היא שמחלפים מאטים את התנועה, ואם הם קרובים מדי, זה ייצר עומס נוסף על כביש 6". עם זאת, קליין מאמין כי יהיה קל יותר לשכנע את משרד התחבורה בנחיצות החיבור לכביש 6 לאחר הקמת הכביש המתוכנן. "אנחנו עובדים על זה עכשיו היות והתכניות לכביש 611 מתקדמות, אנחנו משקיעים אנרגיה בלנסות ללחוץ בכיוון הזה, לחבר את חריש לכביש 6". אנחנו מאמינים שברגע יהיה מעבר (גשר) מעל כביש 6 זה מאוד יזרז את החיבור של העיר לכביש 6. זו תהיה כבר החלטה מאוד פשוטה, ואז תושבי העיר יעמדו בפקקים בכביש 6", הוא מסכם ספק ברצינות ספק בהומור.
קליין גם מתייחס לטענות שמעלים בכר ולואנץ על הבחירה לחבר את כביש 611 לכביש 574 שתוביל לדעתם לקטסטרופה תחבורתית. לדבריו, כביש 574 אמור להפוך לכביש 444 בעל ארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון, רחב דיו לקליטת נפח התנועה. "אנחנו מקווים שהכל יעמוד בלוח הזמנים וכביש 444 שמצוי בתכנון יכנס לביצוע. חלקים מהכביש כבר בעבודה כפי שניתן לראות בשטח, שלבים אחרים תלויים גם בהחלטה על תוואי הרכבת, הכל תלוי בהכל".
"מייסר לא רצו"
"נכון, כביש 574 מתוכנן בעתיד להפוך להיות כביש 444 דו מסלולי אבל אין אפילו צפי מתי זה יקרה וזה יכול להיות גם עוד 10 שנים", מתייחס לואנץ לדברי קליין ומוסיף: "בינתיים אנחנו נמשיך לעמוד בפקקים, הפרנסה שלנו תיפגע, היכולת שלנו להתנייד אל ומחוץ לעיר תיפגע גם כן פגיעה קשה. שואלים מה הפתרונות, אז יש פתרונות אבל לפני זה חשוב לא לדלג על שלב חשוב: להבין את הקטסטרופה ולהקים כל צעקה גדולה בפני מקבלי ההחלטות ואנשי המקצוע שאישרו תכנית תחבורתית גרועה".
עוד הוא מוסיף כי "מי שאחראי להביא פתרונות הם אנשי המקצוע ובעלי התפקידים – התושבים לא אמורים להחליף אותם אלא לשקף להם את המצב ולהראות את חוסר שביעות הרצון מהתכנון הלקוי".
אז מהן האלטרנטיבות? מעבר לחיבור המיידי לכביש 6 מציע בכר שתי חלופות נוספות: האחת, חלופה מזרחית שיוצאת ממזרח לחריש ועוברת בין מצר לבאקה והשנייה, חיבור כביש 611 ישירות לצומת כלניות. קליין מתייחס לחלופה הראשונה ומסביר כי חריש דווקא היתה מעוניינת בה אולם מייסר התנגדו: "אנחנו היינו שמחים שהכביש יעבור בסמוך למייסר, מהצד השני של תל זאבים אבל מייסר לא רצו". עוד הוא מציין כי בנקודת זמן זו, דיון בהצעת אחרות הוא כבר לא רלוונטי. לעומתו, בכר מאמין שעדיין קיים מרחב לתמרון: "הכביש עדיין לא תוקצב לביצוע וניתן בהחלט לעצור אותו".
תושבי מענית משלמים מחיר יקר
בדו"ח אתגרי התחבורה שחיברה עיריית חריש עבור משרד הבינוי והשיכון היא ציינה בעצמה את הכשלים אשר מונים בכר ולואנץ. בדו"י נכתב כי פרויקט כביש הכניסה הנוסף לעיר צפוי לכלול על פי התכניות ארבעה נתיבים (שניים לכל כיוון) ושלושה גשרים והוא נמצא כעת בשלבי תכנון מפורט של חברת נתיבי ישראל. במידה ולא יתקל בעיכובים בתיקצוב שלב הביצוע, צפוי הכביש להיפתח, על פי הערכות הדו"ח, לכל המוקדם ב-2025. עוד הזהירה המועצה כי התכנון הנוכחי עלול לייצר בעצמו כשל תחבורתי עתידי נוסף: "התנועה צפויה 'להישפך' לכביש 574, כביש חד מסלולי ללא קיבולת מתאימה וקיים צפי לכשל תחבורתי בחיבור הכבישים".
כך או אחרת, נראה כי מרבית הנהגים יאלצו להמשיך ולהתמודד עם עומס בלתי נסבל בכבישים וכי פיתרון אחד אינו בנמצא. הרחבת מערך התחבורה הציבורית היעילה, סלילת קווי רכבת והקמת תחנה קרובה כמו גם הקמת אזורתעשייה שיספק עבודות לתושבי העיר – יפחיתו, בתקווה, את הגודש בכבישים.
בכר, בקריאה אחרונה, מנסה לגייס את אהדת תושבי חריש למצב הבלתי נסבל אליו נקלעו תושבי מענית: "תחילה, הרגו לנו את היער כשהפקיעו את הקרקעות לטובת כביש 6. החיבור של חריש לכביש 65 הרג לנו את הכרם וכעת עם כביש 611 אתם הורגים לנו את הוואדי ואת ענף השלחין והרפת. האם קיבוץ אחד של 150 משפחות צריך לשאת על גבו את כל פתרונות התעבורה של העיר החדשה בישראל? כמה אפשר לדרוס אותנו ולא להתחשב בצרכים שלנו? הקיבוץ היה פה לפניכם והוא חוגג השנה 80 להיווסדו. כמה אפשר לרמוס את הקהילה הזאת עבור הקמת העיר? מילא, אם הפתרון היה אמתי, אבל מדובר בכביש שאין בו תרופה וסעד וכל תושבי חריש רואים ושותקים. עד מתי"?
לקריאה נוספת: דו"ח אתגרי התחבורה קובע: חריש מצויה ב"כשל תחבורתי חריף"
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שפשוט חייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!