פזית בן דור, המנהלת החדשה של בית הספר העל יסודי לחינוך מיוחד 'פסגת אמיר', מספרת על הרכב התלמידים בבית הספר, התפישה החינוכית, הקשר העמוק עם משפחתו של סא"ל אמיר מי-טל ז"ל והקשר החדש שנרקם עם העיר חריש
בשבוע שעבר חנכה העירייה בטקס חגיגי את בית הספר העל יסודי 'פסגת אמיר' לחינוך מיוחד. בית הספר החדש בחריש החל לפעול בתחילת שנת הלימודים תש"ף והוא מנוהל על ידי פזית בן דור.
בן דור (42) המתגוררת בישוב שקד צמחה במערכת החינוך של הישוב קציר. היא סימנה במסלולה המקצועי את התחנות המתבקשות ושימשה כמורה וסגנית מנהלת. כעת, לראשונה היא משמשת כמנהלת התיכון העל איזורי לחינוך מיוחד. "בבית הספר בחריש לומדים כ- 60 תלמידים בכיתות ז"-יב', שישה מתוכם, בסך הכל, הם תלמידים המתגוררים בחריש", מפרטת בן דור. "תלמידים מגיעים אלינו מנתניה, חיפה ועפולה במערך הסעות יומיומי".
מותאם לנוער בסיכון
"בית הספר מוגדר כמוסד חינוכי המיועד לילדים ונערים בעלי הפרעות התנהגות על רקע רגשי. ההגדרה הפחות רשמית היא 'נוער בסיכון', ילדים שחוו בחייהם מורכבות כזו או אחרת, שהובילה אותם למקום שבו הם נמצאים היום. למעלה מ- 70% מתלמידי פסגת אמיר הם תלמידי פנימיות, שחוזרים בסוף יום הלימודים לפנימייה".
למי מותאם בית הספר?
"לכל אלו המוגדרים כבעלי 'אינטיליגנציה תקינה', דהיינו; לא לבעלי אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, או הפרעות נפשיות. לכל אלו בית הספר שלנו לא מתאים".
מהן מטרות בית הספר?
"רבים מהתלמידים מגיעים אלינו לאחר היעדרויות ממושכות ממסגרת החינוך הקודמת או לאחר מעבר תכוף בין מסגרות שונות, לכן כמובן המטרה היא לצמצם פערים לימודיים בקרב התלמידים, אך מעל מכל, להצליח לחבר את הילדים למסגרת המשמעותית הבאה: צבא, מכינה, שירות לאומי או משלח יד נורמטיבי, כל מסלול שבו יתפקדו כאזרחים מועילים ולא כנטל".
איך משיגים את המטרות הללו?
"אנו שמים דגש על התנדבות בתוך הקהילה, עבודה מול חיילים בודדים, אריזת מוצרי מזון או קטיף כל פעולה שמצליחה להוכיח להם שגם הם מסוגלים לתרום לאחר. בנוסף, תכנית הלימודים עושה שימוש נרחב בשטח ככלי חינוכי טיפולי ואנחנו משלבים במהלך השנה טיולים, גיחות ואף מסעות בני מספר ימים, הכוללים לינה בשטח, תחת כפית השמיים".
בית הספר קרוי על שמו של סא"ל אמיר מי-טל, מפקד סיירת גולני שנהרג ב-1988 בדרום לבנון, במהלך פשיטה על מחבלים. בן דור משתפת על הקשר המיוחד שנרקם בין צוות בית הספר להוריו ומשפחתו של מי טל ז"ל שתורם גם הוא לתלמידים: "משפחתו מעורבת מאוד בעשייה הבית ספרית ומדי שנה מספרים לתלמידים בבית הספר על פועלו. חלק נכבד מהנעשה בבית הספר מושתת על הערכים ותפישת העולם של אמיר ז"ל. בנוסף, בית הספר מקיים שיתוף פעולה הדוק עם חטיבת גולני במסגרתו נרקמה מסורת לפיה תלמידים מבקרים בבסיס האימונים החטיבתי של גולני, חיילים מבקרים בבית הספר ואף עורכים טיולים משותפים לתלמידים ולחיילים".
"לא מובן מאליו שעיר פותחת את שעריה"
מעבר בית הספר לחריש לאחר שנים של פעילות בקציר לא היה מהלך פשוט. בשנה הקרובה עתיד גם בית הספר היסודי לחינוך מיוחד שממשיך לפעול השנה בקציר, לעבור חריש ולהצטרף לעל יסודי בעיר. כך יוכלו תלמידי חריש מהחינוך המיוחד לקבל מענה שלם מכיתה א' ועד יב' בתחומי העיר. "זה לא מובן מאליו שעיר פותחת את שעריה ומאפשרת קיום בית ספר על אזורי בתחומה. חריש קיבלה אותנו בזרועות פתוחות ומכאן הערכתי הרבה", מציינת בן דור.
לתחושתה של בן דור נמצא גיבוי בדברים שאמר ראש העיר יצחק קשת, בטקס ההשקה: "חברה ערכית היא חברה שלא מוותרת על אף אחד. בית ספר פסגת אמיר יקבל מעיריית חריש את כל הכלים הנדרשים, ונעשה הכל כדי שבית הספר יצליח".
ומה מספרים ההורים?
הילה שגב, תושבת חריש חולקת לצוות החינוכי מחמאות רבות: "ההיכרות עם המורים והצוות היא אמנם קצרה אך אני כבר יכולה לומר שהם ממש הפכו למשפחה עבורנו. הלוואי וכל תושבי חריש יזכו בצוות חינוכי שכזה, אני ממש מאוהבת בהם".
להילה שבעה ילדים, ארבעה מתוכם מתחנכים במסגרות חינוך מיוחד, שניים מהם בפסגת אמיר ובן נוסף המתחנך כעת בקציר וצפוי ללמוד בחריש בשנת הלימודים הבאה, עת יתאחד העל יסודי בחריש יחד עם מקבילו היסודי מקציר. על אף מערך הסעות רחב המביא הנה יום יום תלמידים מעפולה נתניה וחיפה, מסתבר שדווקא לילדיה של הילה אין הסעה לבית הספר, מה שמקשה עליה מאוד: "אני גרה בכניסה לחריש ואני לא ניידת כך שילדיי צריכים לחצות את חריש מדי יום. אני יודע שצוות בית הספר מנסה לפתור את נושא ההסעה הפנימית ואני מקווה שאכן כך יקרה בקרוב".