האם חריש בטיחותית יותר להולכי רגל ונהגים בהשוואה לערים אחרות? מה דעתם של מנהלי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על מהירות הנסיעה וחניית האלכסון בדרך ארץ ומה להערכתם דורש בחינה תעבורתית מחודשת?
בראשית חודש מאי ערכו שניר זיידל מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), רונית גלזר-דביר, מנהלת בטיחות אזור השרון בחטיבת המבצעים של הרלב"ד וטופז פלד-שטרנברג מנהלת יחידת ההנדסה ברשות, סיור בעיר חריש. מהם הממצאים שגילו אנשי הרלב"ד לגבי בטיחות העיר מבחינת תכנון ומבחינת ביצוע בשטח במהלך הביקור והסיור בחריש?
מה שקורה בחריש כיום מבחינת התכנון התעבורתי יקרה בתל אביב בעוד הרבה שנים
"חריש תוכננה בצורה מוקפדת מאוד. מה שקורה בחריש כיום מבחינת התכנון התעבורתי יקרה בתל אביב בעוד הרבה שנים, זה תהליך שיארך שנים רבות כשבחריש הוא כבר קורה. התושבים צריכים לברך על כך. חריש היא עיר חדשה שנבנתה על פי הסטנדרטים החדשים ויש לה את כל היתרונות של עיר חדשה", ציינו גלזר-דביר ופלד-שטרנברג. השתיים הוסיפו גם כי "הסדרי התנועה לרוב מבוצעים בצורה מוקפדת ונראה כי מתוך חשיבה יסודית ועקבית. מובן כי חלקים רבים בעיר עדיין בבנייה ולכן התמונה אינה מלאה".
דרושה התערבות עירייה
עובדי הרלב"ד התייחסו גם לתלונות שמשמיעים תושבי העיר, ביניהן העובדה שבחריש יש כבישים צרים מדי שאינם מאפשרים מעבר על שתי מכוניות בכיוונים מנוגדים, במיוחד אם חונות משאיות באותו רחוב.
"אחת הדרכים לשמירה על הבטיחות היא יצירת תשתית שתביא להפחתת מהירות הנסיעה בעיר. המהירות המותרת בעיר באזורים בהם מתקיימות פעילויות הולכי רגל או רוכבי אופניים צריכה להיות 30 קמ"ש לכל היותר (זה גם תואם את תוכנית הלאומית של הרלב"ד לעשור הקרוב).
ידוע כי נתיבים רחבים מעודדים נסיעה מהירה בין אם בכוונת תחילה ובין אם לא
במהירות כזו הסיכון לתאונה מצטמצם משמעותית וכן יורדת חומרת התאונות. לתמרור בלבד אין מספיק השפעה – ולכן מתווספים אליו אלמנטים נוספים כמו הסדרת רוחב נתיבים שיהיה צר. ידוע כי נתיבים רחבים מעודדים נסיעה מהירה בין אם בכוונת תחילה ובין אם לא", הסבירה גלזר-דביר והוסיפה: "נושא המשאיות ראוי לבחינה מחודשת ואם ימצא הנושא כנכון, קיימת אפשרות שהעירייה תאסור חניית משאיות ברחובות ספציפיים".
השתיים גם התייחסו לשאלה אם העובדה שחריש אינה מרומזרת ולכיכרות יש יתרון בטיחותי תפעל כראוי גם באיכלוס מלא של העיר. פלד-שטרנברג: "השאיפה היא לתפעול צמתים באמצעות מעגלי תנועה ככל הניתן. יש לעודד הליכה ברגל למשל באמצעות בטיחות בדרך, נסיעה איטית של רכב, מדרכות רחבות צל ברחובות וכיוב'".
השתיים גם השיבו בנוגע למצוקת החנייה בעיר במיוחד לאורך שדרת דרך ארץ ולתופעת החנייה באלכסון שמממשיכה באין מפריע בעיר ואין אכיפה או פיקוח, זאת למרות שהובהר על ידי הרשות שמדובר בתופעה פסולה: "מומלץ לבחון מול העירייה את הנסיבות ובמידה והוחלט על חנייה כזו, לוודא כי קיימים כל הסדרי הבטיחות כגון הרחקה ממעבר חציה למניעת סיכון בזמן תמרון אחורה", השיבו השתיים.
לגבי מהירות הנסיעה הגבוהה בשדרה המרכזית עליה מתלוננים לא אחת תושבי העיר, השיבו מומחיות הרלב"ד: "יש מקום להוריד בו את מהירות הנסיעה ולהסדיר דרכים להאט בדגש על קירבה לאזורי החציה".
קושי להשוות את חריש לערים אחרות
בפגישה עם תושבים שקיים ראש העיר יצחק קשת לפני כחודש הוא ציין כי חריש היא אחת הערים עם הכי פחות תאונות דרכים בישראל. מנתונים שהציגה הרלב"ד לחברי המועצה בין השנים 2017- 2020 אירעו בחריש 13 תאונות דרכים עם נפגעים.
בניגוד לדברי ראש המועצה שהגדיר את רשימת התאונות "רובן קלות וכולן בלי נפגעים בנפש" מחדדים ברלב"ד כי תאונות ללא נפגעים בגוף, כאלה שתוצאותיהן נזק לרכוש בלבד, כלל לא מדווחות או נכנסות למסד הנתונים שלהם.
עם זאת, ברלב"ד מציינים כי אכן מדובר בנתונים נמוכים לטובה, אך מדגישים כי קיים קושי רב להשוות את חריש לישובים אחרים מפאת אופייה הייחודי ומכך להסיק על מיצובה ביחס לערים אחרות.
"מספר התאונות בחריש זניח וטוב שכך. כדי לבצע השוואה מדוייקת יש להשוות את חריש לעיר שהיא במתכונת מדוייקת וזהה לשלה, דהיינו מבחינת היקף האוכלוסיה, פילוח האוכלוסיה לגילאים, שטח טופוגרפי, גאוגרפי וכו'. חייבים גם לזכור שחריש היא עיר חדשה וצעירה שנבנית כמעט מ"אפס למאה" וככזו היא ייחודית באיזור ובכלל. אין בנמצא עיר שכזו. נוסיף לכך את העובדה שנתוני הלמ"ס שבידינו אינם מעודכנים לשנת 2021. לפיכך, מה שנותר לעשות הוא ללמוד מהנתונים שבידנו".
"אם מחר תתחיל להיבנות עיר חדשה בישראל היא תתוכנן בצורה שבה חריש מתוכננת היום
עוד ציינו עובדי הרלב"ד כי "חריש מאופיינת כישוב שאין בו כמעט מקומות עבודה, כך שאין כמעט תנועה אליה במהלך היום של נהגים שנכנסים לעבוד בעיר. במהלך יום העבודה היא עיר די ריקה, זה קושי נוסף בניסיון להשוותה לערים אחרות".
בשורה התחתונה, האם חריש בטוחה יותר מערים אחרות להולכי רגל ולנהגים?
"אם מחר תתחיל להיבנות עיר חדשה בישראל היא תתוכנן בצורה שבה חריש מתוכננת היום. תכנון שמביא לזה שהתנועה איטית והולכי הרגל מאוד בטוחים בעיר. כל התפישה של כבישים צרים הם מתוך תפישת בטיחות ולא חלילה מתוך רצון להרע לחיי התושבים". סיכמו ברלב"ד.