המחלוקת בין תושבי הפרחים לעירייה סביב הכשרת שטח זמני כחניון לילה לנהגי אוטובוס מסרבת לדעוך. בין הסיבות המרכזיות: חוסר אמון בהבטחות העירייה
לפני שלושה שבועות התקיים מפגש זום בין תושבי שכונת הפרחים לנציגי העירייה. במפגש התבשרו התושבים על הקמת מסוף תחבורה זמני בדופן השכונה, שיעזור בהנגשת התחבורה הציבורית לשכונה. מאז פרסום הידיעה מתקיימים דיונים סוערים בקבוצות החברתיות של דיירי שכונת הפרחים. אלה חוששים מפגיעה באיכות חייהם.
בישיבת המליאה שהתקיימה ביום רביעי ה-27 במאי ומשכה אליה קבוצת מפגינים משכונת הפרחים, הבהיר יצחק קשת ראש העיר כי מדובר בהקמת חניון אוטובוסים בלבד. "לא מתוכנן לקום מסוף בשכונת הפרחים. שני מסופי התחבורה המתוכננים בעיר הם המסוף בכניסה לעיר, שבנייתו כבר אושרה, ומסוף נוסף עתידי בשכונת מעו"ף. אין רצון לפתוח מסוף במקום אחר". ציין קשת בניסיון להוריד את גובה הלהבות ולחדד את תכניות המועצה בנושא.
"הרעיון למקם בפרחים מסוף תחבורה זמני נולד כדי לספק מענה תחבורתי לתושבי השכונה. אנו מתאמצים מאוד למצוא פתרונות עבור התושבים בראייה ציבורית כללית", המשיך קשת ופירט: "מדובר באתר זמני. למעשה, לא עומדים להקים אף מבנה פיזית. אלא בסך הכל מכשירים את השטח לחניית אוטובוסים ומבנה שירותים לרווחת הנהגים ותו לא".
זה לא מסוף, זה חניון
קשת הוסיף וציין כי המרחק בין החניון לבנין הסמוך הוא כ-70 מטרים. "המיקום הנבחר לחניית האוטובוסים, הוא זה עם המרחק הגדול ביותר מסביבת מגורים מבין החלופות שנבחנו", סיכם.
"על מנת להרחיב את שירות התחבורה בעיר נדרשנו לתת להם תשתית בדמות מסוף תחבורה", הסביר בישיבה, יניב מרכנתי, ממלא מקום מהנדס העיר, כשהוא מתכוון לחברות האוטובוסים שפועלות בחריש. "מעבר למסוף המערבי שאושר ומסוף נוסף צפוי לקום במעו"ף בעתיד, רצינו להקים בחריש מסוף זמני על מנת להגדיל את השירות בעיר כבר כעת. פיתוח המסוף בשכונת מעו"ף באופן זמני, יעלה לנו המון כסף בגלל התנאים הטופוגרפיים, על כן בחרנו בפרחים", פירט מרכנתי. "מדובר במסוף תחבורה שישמש כחניון לילה וחניון תפעולי. הנהגים יגיעו לשם בשעות השפל יעצרו להתרעננות וישובו לפעילותם", הסביר ואף הדגיש כי הקצאתו הזמנית של השטח הנבחר לא תפגע ביכולת לפתח מבנים אחרים כדוגמת הבנייה המתוכננת של קאנטרי בשכונה.
"אין חיה כזאת 'זמני' בחריש"
ההבהרות שסיפקו קשת ומרכנתי לא סיפקו את המתנגדים. 260 תושבים חתמו עד כה על עצומה היוצאת נגד הקמת המסוף/חניון בשכונה. בנוסף, ועד פעולה ייעודי הוקם על מנת לפעול לעצירת התכנית.
בעצומה הנושאת את הכותרת "כן תחבורה ציבורית – לא למסוף אוטובוסים בשכונה", מציינים מחברי העצומה מספר טיעונים ביניהם: פגיעה במיתוג השכונה, חשש ממפגעי זיהום אוויר ורעש ותחושת משבר אמון בין התושבים למועצה: "בעקבות שינויי החלטות רבות של העירייה בכל הנוגע להקצאת שטחי ציבור, קשה להאמין שהמסוף יהיה זמני כפי שנטען", כתבו יוזמי העצומה. "אין חיה כזאת 'זמני' בחריש, ברגע שעולים לשטח זה יהיה למשך שנים ארוכות", ציין בתגובה אחד מתושבי הפרחים ואילו אחר הוסיף: "גם אם המסוף יועבר לאחר שנתיים, הנזק כבר ייגרם לשכונה".
זמני בלבד: עד להשלמת מסוף קבוע בכניסה לעיר
תושבים מודאגים פנו וביקשו הסברים בנושא מנציגי הציבור הנבחרים. בהודעת הבהרה ששלחו חברי סיעת הליברלים לתושבת השכונה, חזרו והדגישו נציגי הציבור את המסרים שהציגה העירייה:
"'המסוף' בשכונת הפרחים הוא לא מסוף. מדובר במגרש חניה, שבקצהו אנחנו מעמידים קראוון מנוחה עבור הנהגים. זה פשוט מקום בו הנהגים יכולים לקחת הפסקה בין הנסיעות, ללכת לשירותים ולשתות קפה". עוד התייחסו הליברלים להתנגדויות שהעלו התושבים: "אנחנו יודעים שתושבים חוששים שהזמני יהפוך להיות קבוע, אז מבקשים להבהיר: אין לנו שום כוונה לפתח שם מסוף קבוע. מיד עם השלמת בניית המסוף בכניסה לעיר, האוטובוסים והנהגים "יעברו דירה" והשטח יישאר פנוי עבור מבנה ציבורי".
כאמור, על אף ההבהרות וההתייחסות שקיבלו מגורמי תכנון ונבחרי הציבור, ניכר כי תושבי הפרחים לא משתכנעים. החששות והקריאה לפעולה נגד הקמת חניון אוטובוסים בשכונה נמשכות.
ראוי לציין כי המאבק סביב הקמת המסוף הוא מאבק נוסף בסדרת מאבקים שניהלו ומנהלים תושבי השכונה הנוכחיים והעתידיים ביניהם: המאבק להסדרת כביש גישה לשכונות הוותיקות בחריש, המאבק נגד הקמת תורן אנטנה סלולרית בפארק המרכזי בעיר והמאבק להזזת הר העפר ברחוב יקינטון.
"חסם להתפתחות התחבורה הציבורית"
יש מי שמאמין שהקמת המסוף הזמני תתרום לתושבי העיר כמו גם להתפתחות התחבורה הציבורית הנדרשת. מדוברות חברת קווים הפועלת בעיר נמסר בתגובה לפניית 'חריש 24': "בעיר חריש מתוכננים שני מסופי אוטובוסים עתידיים, לאחר שנכון לעכשיו אין בעיר פתרון למתחם תפעולי לתחבורה ציבורית. העדר פתרון זה מהווה כבר היום חסם להתפתחות התחבורה הציבורית שכן לא ניתן לאשר נסיעות נוספות (הן בתחום העירוני והן בתחום הבין עירוני) המחייבות תוספת של אוטובוסים.
חברת קווים בשיתוף משרד התחבורה ועיריית חריש מחפשים מזה זמן רב פתרון למסוף תחבורתי שיאפשר לגשר על התקופה שנותרה עד להקמת המסופים. ככל והקמת המסוף תחל בהקדם ניתן יהיה להתחיל במתן שירות עירוני, ולבחון יעדים נוספים גם לשירות הבין עירוני. הניסיון בערים אחרות מלמד כי הקמת מסוף אוטובוסים לצד מתן העדפה לתחבורה ציבורית מעלה את איכות החיים של התושבים וכמובן משפרת את תנאי הנהגים שזקוקים להתרעננות בין הנסיעות. אנו מקווים כי הקמת המסוף תחל בהקדם לרווחת תושבי חריש ונהגי קווים".