דו"ח מבקר המועצה לשנת 2018 מצא ליקויים במערך גביית הארנונה, שמשמעותם איבוד הכנסות של מאות אלפי שקלים בשנה, זאת בנוסף לאיבוד מענק בשווי של מיליוני שקלים. חמור מכך: מתוך 60 ליקויים שצויינו בשנה קודם לכן, שניים בלבד תוקנו באופן מלא. מדוע? האם מדובר באוזלת יד או זלזול בדו"ח?
השבוע, באיחור ניכר, פורסם דו"ח מבקר המועצה לשנת 2018. הדו"ח שמפורסם זו השנה הרביעית מצביע על כשלים חוזרים של מועצת חריש שלא תוקנו או תוקנו חלקית ושם דגש על ליקויים בתפקוד הרשות בנושאי איגום תקציבים ומערך הגבייה בשנת 2018.
אחד הממצאים הבולטים עליהם מצביע מחבר הדו"ח, הוא הפסד של 6.5 מיליון שקלים שנבע מחילופי גזברים ברשות. ולמה הכוונה? משרד הפנים מספק מענקים ותמריצים לרשויות בהתאם למספר היתרי הבנייה שנתנו ברשות באותה שנה. גובה המענק מורכב משקלול מספר קריטריונים ביניהם רמת ההכנסות העצמאית של הרשות, אשכול חברתי כלכלי ועוד. במקרה שלנו מדובר על כ-9000 שקלים מענק על כל היתר בנייה. דרישת המענק שניתנת כתמרוץ לרשויות מקומיות להגדלת התרי בנייה לא הוגשה במועד הנדרש בשל חילוף פרסונלי בתפקיד הגזבר. היא הוגשה באיחור ולכן לא קיבלה את אישור משרד הפנים.
בשורה התחתונה: הפסד של 6.5 מיליון שקלים למועצת חריש. זה לא היה ההפסד היחיד. כספים נוספים לא הגיעו לקופת העירייה בשל ליקויים במערך גביית הארנונה.
עסקים שלא חוייבו בארנונה
מן הדוח עולה כי בבדיקה מדגמית שערך המבקר, נמצא כי עסק אחד בשדרת דרך ארץ ועוד שלושה במתחם עמית לא חויבו כלל בתשלומי ארנונה למועצה. כמו-כן, הדגיש המבקר כי על המועצה להגביר את האכיפה: "קיימים עסקים שלא משלמים ארנונה מאז פתיחתם", הוא ציין "דבר שהנו חמור ביותר. יש להכניס נורמות תשלום לכלל העסקים".
עוד נכתב בדו"ח, כי במשך תקופה לא מבוטלת פעלה מחלקת הגבייה ללא מנגנון של מודד או פקח שעומד לרשותה ושיכול להביא מידע על עסקים חדשים שנפתחים , שטחי העסקים ועוד.
המבקר מציין כי גם לא קיים מנגנון פיקוח לאיתור עסקים הטעונים רישוי שפועלים בדירות ברחבי העיר. עסקים אלה אינם פועלים בהתאם לרישיון עסק נדרש וגם לא משלמים ארנונה מותאמת בהתאם לחוק. המשמעות: הפסדת הכנסות למועצה והפקרת בטיחות הציבור.
"הפסד עצום למועצה"
גם בתחום ארנונה למגורים חשף הדו"ח כי מבדיקת חיובי שטחים משותפים נתגלה שבכל הבניינים של חברת דונה, 26 במספר וכ- 500 יחידות דיור, אשר נמסרו ואוכלסו, טרם חויבו התושבים עד היום (עת הכנת הדו"ח והגשתו ב31.1.2019) בשטחים המשותפים. על פי הערכת המבקר, המועצה איבדה הכנסות מיסים על כ- 7,500 מ"ר של שטחים משותפים. "מדובר בהפסד עצום למועצה" ציין המבקר ונקב גם בסכום של כ- 338,000 שקלים בשנה. עקב הממצאים המליץ מבקר המועצה למנות מודד מוסמך שיערוך חישוב מחדש של השטחים לחיוב כולל השטחים המשותפים והציע למועצה לדרוש מתושבי חריש בבניינים אלה חיוב רטרואקטיבי.
גזבר מועצת חריש השיב לטענה זו כי "בוצע מינוי מודד מוסמך לבדיקת הבניינים שלא חויבו בשטחים משותפים שחלקם שייכים לחברת דונה, ולחברת רייסדור. פרויקט המדידות התחיל מחודש אוגוסט 2018 ונמשך עד לימים אלו".
שאלה מרכזית עדיין נותרה פתוחה: האם בקרוב כל אותם בעלי הדירות שחויבו בחוסר, דיירים ברחובות תמר, תאנה, גפן ואתרוג ידרשו לשלם רטרואקטיבית את ההכנסות ש'פספסה' המועצה?
בסעיף אכיפת חובות התושבים נמצאו פערים משמעותיים בשנת 2018, שהם הלכה למעשה ויתור או אזלת יד בגבייה והכנסות המועצה. נמצא כי מתחילת 2018, בוצעו 40 עיקולים בהיקף של 98,000 שקלים בלבד, אחוז נמוך מאוד בהשוואה לחובות של כ- 4.5 מיליון שקלים. גם בנושא זה המליץ המבקר על הגברת האכיפה וזאת כדי להעלות את אחוזי הגבייה בהתאם.
לא מתקנים, מתקנים חלקית
אחד הממצאים החמורים ביותר עליהם הצביע מבקר הרשות הוא דווקא העובדה שהליקויים עליהם הצביע בשנה הקודמת – לא הגיעו כלל לדיון במועצה. "לצערי, בשנים שעברו ועדת הביקורת לא היתה פעילה ולא דנה בדו"ח שלי ו/או בכל דו"ח ביקורת חיצוני אחר", כותב המבקר. "בתאריך 27.9.2017 התקיימה ישיבת ועדת ביקורת שדנה בכל הדוחות עד וכולל 2016 אולם עד היום טרם נחתם הפרוטוקול ומליאת המועצה גם כן טרם דנה בדוחות".
בהתאם, עוקב המבקר אחר הליקויים עליהם הצביע בדוח השנה הקודמת ובוחן האם טופלו. מתוך 60 סעיפים הדורשים תיקון, שניים בלבד תוקנו. 32 סעיפי ביקורת לא תוקנו כלל ו-26 סעיפים תוקנו חלקית בלבד.
ממועצת חריש נמסר בתגובה לליקויים שציין המבקר:
עסקים שלא שילמו ארנונה: "כלל העסקים לגביהם צוין כי אינם מחויבים, כיום מחויבים באופן מלא".
עסקים בדירות מגורים: "בנוגע לעסקים הפועלים מבתים, אנו נבצע בדיקה ונתקן את הנדרש".
אכיפת גבייה: "אחוזי הגבייה בשנת 2018 עלו באופן משמעותי. את שנת 2018 סיימנו עם גבייה מעל 86%".