המבנים שבבעלותה של עיריית חריש הושכרו לעמותות שמפעילות בתי ספר, בתי כנסת ומעונות אך העירייה לא גבתה מכולן דמי שכירות בהתאם לחוזה. מספר עמותות לא חויבו כלל בתשלומי מים וארנונה. מדו"ח המבקר עולה כי למעלה ממיליון שקלים עלולים היו לרדת לטימיון בשל ניהול לקוי. ביקורת חריפה במיוחד הפנה המבקר להתקשרות מול עמותת 'חזון שמעון' המפעילה מוסדות חינוך חרדיים: "העמותה משתלטת על שני בתי ספר בנים ובנות"
אתמול (ה') פורסם דו"ח מבקר המועצה של חריש רו"ח עבד אלחלים בקלה, לשנת 2020. ממצאי הדו"ח עוסקים בשני נושאים עיקריים: האחד, ניהול בעייתי של נכסי המועצה, חוסר מעקב אחר ביצוע חוזי שכירות וגביית תשלומים לוקה בחסר עבור שימוש במבני בתי ספר, מעונות ילדים ובתי כנסת בסכום של למעלה ממיליון שקלים. האחר, אי מיצוי הכנסות המועצה ממשרד הרווחה בפער שמסתכם בכ-650 אלף שקלים; המבקר גם בוחן את השימוש של עובדי העירייה בכלי רכב השייכים לרשות.
ניהול לקוי של נכסי העירייה
"לעיריית חריש נכסים רבים בתחומיה", כותב המבקר ומציין כי על פי בדיקה שערך, חלק מהנכסים מושכרים ואחרים משמשים את המועצה ומוסדותיה. על פי המבקר לרשות המועצה עומדים 110 נכסים ביניהם: 20 גני ילדים של המועצה, 10 בתי ספר, 11 מעונות יום, 12 בתי כנסת, 21 נכסים כגון מתנ"ס המשמשים את המועצה ו-49 חדרי טרפו אשר מוחכרים לחברת החשמל. ברור מאליו, כי השכרת נכסים אלה מהווה מקור הכנסה משמעותי לתקציב המועצה.
במספר נכסים דמי השכירות לא שולמו עבור השנים שנבדקו ובאחרים נוצר חוב במשך מספר שנים
עם זאת, נמצא כי "ספר הנכסים" (רשימת הנכסים) אינו מעודכן, ואינו כולל פרטים חיוניים. כך לדוגמה: ספר הנכסים אינו כולל מידע על כל השכרות המועצה למיניהן בעיקר השכרות של בתי כנסת בחדרים של בתי ספר. אין נתון של מספר המטרים הבנויים בכל נכס, נתון הנדרש לצורך חיובי ארנונה. אין סימון של הנכסים המושכרים או המוקצים למטרות ציבור ואין פרטים חיוניים על ההשכרה: למי מושכר, ממתי, מהו תוקף החוזה או גובה דמי השכירות. בנוסף, הביקורת מצאה, שרוב הנכסים המושכרים לא עומדים בתנאי התשלום למרות שהדבר נוגד את הוראות החוזה. נמצא, כי במספר נכסים דמי השכירות לא שולמו עבור השנים שנבדקו ובאחרים נוצר חוב במשך מספר שנים.
חזון שמעון: "העמותה משתלטת על שני בתי ספר בנים ובנות"
כך לדוגמה, עמותת חזון שמעון שמפעילה בית ספר יסודי חרדי בזרם המוכר שאינו רשמי התקשרה עם העירייה בנובמבר 2019 בהסכם שכירות למבנים היבילים ששימשו בעבר את עובדי המועצה. מדו"ח המבקר עולה כי רק ביוני 2020 חודשיים לפני תום החוזה, חויבה העמותה לראשונה בדמי שכירות ושילמה סכום חלקי בלבד.
"העמותה לא עמדה בתנאי חוזה השכירות ושילמה על חשבון דמי השכירות רק לאחרונה בשיק ע"ס של 30,000 שקלים לתאריך פירעון של 04.06.2020. לאחר פירעון השיק העמותה נשארה חייבת עבור דמי שכירות שאינו מוסדר בניגוד להוראות החוזה" כותב המבקר ומוסיף כי העמותה לא חויבה בגין ארנונה, מים או חשמל וכי הערבות הבנקאית שסיפקה העמותה הוקטנה ל-20 אלף שקלים, בניגוד להוראות החוזה החתום בו הוסכם על ערבות בסכום של 50 אלף שקלים. שינוי גובה הערבות בוצע ללא אישור.
בפועל המצב כיום שהעמותה משתלטת על שני בתי ספר בנים ובנות וזאת ללא הקצאה וללא חוזה שכירות
מדו"ח המבקר עולה כי הכשלים בהתנהלות מול עמותת חזון שמעון המשיכו גם בשנת הלימודים העוקבת. על פי דו"ח המבקר ב-1 בספטמבר 2020 בית הספר פוצל לשני מוסדות: בית ספר בנות שפעל במתחם הקרוואנים ובית ספר בנים ברחוב אורן 60. גם במעבר הזה מערכת הגביה לא עודכנה בכלל ועל כן לא בוצע שום חיוב עבור תקופת השכירות ולא חויבו תשלומי חשמל, מים וארנונה. "המועצה הוציאה מכתבי דרישה לעמותה וביקשה שיכבדו את החוזה ואת התשלומים אולם העמותה בינתיים מסרבת וטוענת שהיא לא אמורה לשלם דמי שכירות הואיל ולטענתם הם זכאים להקצאה".
"בפועל", מסכם המבקר, "המצב כיום שהעמותה משתלטת על שני בתי ספר בנים ובנות וזאת ללא הקצאה וללא חוזה שכירות, המועצה הוציאה מכתבי התראה, ונחתם חוזה חדש בתחילת 2021". המבקר מסיים בהמלצה: "כדי להסדיר את העניין הנ"ל יש צורך בביצוע הליך הקצאה חוקי ותקין או לערוך חוזה חדש ולכבד את כל התשלומים של העבר ושל העתיד".
בית כנסת משכן דניאל: "ניגוד עניינים מובהק"
המבקר מביא דוגמאות נוסף לניהול לקוי של נכסי העירייה. על פי הדו"ח מועצת חריש התקשרה בהסכמי שכירות עם עמותות שונות להן היא משכירה 10 מבני מעונות ו-11 מבני בתי כנסת. מבדיקה שערך המבקר בחמישה בתי כנסת עולה כי לחלק מן הערבויות הבנקאיות שניתנו למועצה פג התוקף והן לא חודשו. עוד נמצא כי העירייה אינה מנהלת כראוי את נושא הביטוח: "רוב השוכרים לא המציאו למועצה אישור ביטוח וממילא, אין כל דרך לדעת האם בוצע בכלל ביטוח….בכך העמידה עצמה המועצה בסיכונים לא מבוטלים".
חמור מכך, הביקורת מצאה שהגביה בפועל אינה תואמת את ההסכם החתום. המועצה לא ביצעה מעקב גביה של דמי שכירות חודשיים ולא גבתה תשלום עבור חשבונות מים. המבקר כותב כי בחלק מן המקרים המועצה גבתה דמי שכירות עבור שנה ראשונה אולם לא דאגה לגבות את המשך דמי שכירות עבור השנה השנייה. "רק בעקבות הביקורת נגבו חלק מדמי השכירות". הוא מסכם: "הביקורת מצאה, כי אין מעקב על חוזי השכירות של בתי הכנסת אין מעקב על חיובים, אין מעקב על גביה, אין מעקב על ערבויות ואין מעקב על ביטוחים".
בנוסף, התריע המבקר כי במקרה אחד, עמותת משכן דניאל, נמצא ניגוד עניינים מובהק בין מנהלת מחלקת הנכסים לבעלה, העומד בראש העמותה השוכרת את מבנה בית כנסת. "ניגוד העניינים הנ"ל לא דווח על ידי העובדת ולא תוקן על ידי המועצה", כותב המבקר ומציע להעביר את הטיפול בעמותה זו לידי עובד אחר ולחדד את נוהלי ניגוד העניינים בקרב כלל עובדי העירייה.
מעונות יום: דמי שכירות חסרים של כמיליון שקלים
על פי הדו"ח כשלים זהים (אי תשלום שכירות במועד, ביטוחים, ערבויות בנקאיות, חיוב תשלומי מים וארנונה) נמצאו בהליכי הגבייה של המועצה מול עמותות ששוכרות מעונות יום, כדוגמת נטעי חריש, אמילי, צלילי החינוך, חזון עמוס, אהלייך יעקב ושלהבית עילאי. הביקורת מצאה, כי המועצה איננה מקפידה על חיוב וגביה בהתאם לתנאי החוזה דהיינו, כל שישה חודשים מראש. חלק מהשוכרים אינם משלמים ועומדים ביתרות חובה גבוהות ועל אף הנ"ל לא ננקטו נגדם הליכי גביה משפטיים והם ממשיכים להחזיק במושכר.
למעשה, מציין המבקר כי רוב השוכרים לא עומדים בתנאי התשלום בחוזה. רק בעקבות הביקורת שעלתה בדו"ח המבקר חויבו העמותות המפעילות את מעונות היום בדמי שכירות של מיליון ו-127 אלף שקלים מתוכם הצליחה המועצה לגבות מיליון ו-50 אלף שקלים בלבד.
מחלקת הרווחה: הפסד של 650 אלף שקלים
מועצת חריש משלמת שכר לעובדי המחלקה לשירותים חברתיים ובהתאם לנוהל, משרד הרווחה והשירותים החברתיים מעביר לרשות המקומית את השתתפותו בגובה 75% מתשלומי השכר של העובדים. מדו"ח המבקר עולה כי בשנת 2020 ההשתתפות בפועל של משרד הרווחה הממשלתי בתשלומי השכר של עובדי הרווחה במועצת חריש עמדה על 43% בלבד (במקום 75%) דהיינו: לעיריית חריש נגרם הפסד של כ-654 אלף שקלים.
את הפער מסביר המבקר בעובדה שהמועצה משלמת לעובדים רכיבים ותוספות שכר מעבר לכללי הזכאות של משרד הרווחה, משלמת שעות נוספות לעובדי מנהלה שמשרד הרווחה אינו מתקצב אותם כלל, ומעסיקה על חשבונה תקנים נוספים בהיקף שנתי של 279 אלף שקלים. המבקר ציין כי לדעתו "יש לשקול החלטות אלו ובמיוחד בתקופה זו שהמועצה נמצאת בתקציב גירעוני".
העירייה משלמת על מטופלים שעזבו את העיר
פער נוסף איתר המבקר בניהול תיקי תושבים המטופלים במחלקת הרווחה. מבדיקת המבקר עולה כי במקרים בהם עזב מטופל במחלקת הרווחה לעיר אחרת, העובדים הסוציאליים אינם מדווחים על כך כיאות ואינם סוגרים את התיק בהתאם לנוהל. התוצאה היא שעיריית חריש, שרשאית על פי חוק לקבל החזר כספי מערים אליהן עברו המטופלים, אינה גובה את הכספים המגיעים לה ובפועל, משלמת עבור המטופל על אף שאינו תושב העיר. "הנושא הנ"ל הינו נושא חשוב ובמיוחד במועצת חריש שמאופיינת בקליטת תושבים גבוהה מצד אחד ומצד שני מאופיינת בהרבה שוכרים עם מצב סוציו-אקונומי נמוך שמתחלפים ועוזבים את העיר", כותב המבקר.
שימוש ברכבי העירייה: "כפל תשלום לעובד"
על פי דו"ח המבקר, נקבע בהסכם בין מועצת חריש לבין הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה-חריש שהוועדה תעביר למועצת חריש חמישה רכבי סובארו בשווי של 212,440 אלף שקלים. המבקר מצא ליקויים הן בהליך רכישת הרכבים שבוצע ללא אישור מליאת המועצה ואישור משרד הפנים והן בנחיצות כלי הרכב: "לא נערך מסמך או פרוטוקול או תחשיב כלכלי שדן בסוגיית כדאיות רכישת חמשת הרכבים. האם נבדקה הנחיצות של כמות כזאת של רכבים?" תוהה המבקר.
ארבעה עובדים השתמשו ברכבי האיגום ובו בזמן קיבלו החזרי הוצאות רכב והחזר קילומטראז'
בדיקה נוספת בחנה את השימוש ברכבי האיגום (מכוניות שאינן מוצמדות לעובד אחד אלא משמשות את כלל העובדים או האגפים בעירייה) ומצאה כי אחד העובדים השתמש ברכב איגום כברכב צמוד. עובד אחר מאגף הנדסה שיש לו רכב צמוד מהמועצה השתמש ברכב טנדר בנוסף וזאת בטענה שברכב הצמוד הוא אינו יכול להיכנס לשטח. בנוסף, ארבעה עובדים השתמשו ברכבי האיגום ובו בזמן קיבלו החזרי הוצאות רכב והחזר קילומטראז'. "מדובר בכפל תשלום לעובד", כותב המבקר. הוא מוסיף ומציין כי בוצעה החלפה בין אגף הנדסה לאגף ת"ל בין רכבי הסובארו לטנדר והחלפה זו מעידה "עד כמה לקוי עניין ההחלטה לרכוש 5 רכבי סובארו ועד כמה לקויה הייתה ההחלטה להזמין רכב טנדר לאגף הנדסה כאשר אין לו שום נחיצות לרכב בעלות כזאת גבוהה למחלקה".
הליקויים שטרם תוקנו עלו לקופה הציבורית מאות אלפי שקלים
בדו"ח שהתפרסם מציין המבקר כי מתוך 26 ליקוי עבר שפורסמו בדו"ח של שנת 2019, 10 תוקנו, 9 תוקנו חלקית ו-7 לא תוקנו. אחד הליקויים שלא תוקן בשנת 2020 הוא מימון הסעות חינוך רגיל בהיקף שנתי של מעל 550 אלף שקלים וזאת ללא קבלת שום החזר ו/או השתתפות ממשרד החינוך. "לא הצלחנו לקבל הסבר מי קבע ואיך נקבע שהקווים אשר לא מאושרים על ידי משרד החינוך יבוצעו וישולמו על ידי המועצה", כתב המבקר. ראוי לציין כי בשנת 2021 המועצה ביטלה את מערך ההסעות לתלמידים.
ראש העיר יצחק קשת בהתייחסות ראשונה לדו"ח המבקר אמר כי "על פי הדוח, רוב הליקויים כבר תוקנו. הנחיתי את הדרג המקצועי בעירייה לתקן בהקדם את הליקויים שעדיין לא תוקנו". קשת הוסיף וציין כי "בעקבות הביקורת המקצועית של העירייה הצלחנו לתקן ליקויים ולקבל הכנסות של כ-1.48 מיליון שקל לקופה הציבורית".
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שפשוט חייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!