תפקוד משק המים לוקה בחסר, האכיפה העירונית לא מספקת, שיעור הגבייה נמוך והעירייה שילמה למעלה מ-550 אלף שקלים על הסעות לימודים שאינן מאושרות על ידי משרד החינוך
היום (ה') פורסם דו"ח מבקר המועצה של חריש לשנת 2019. ממצאי הדו"ח שאושרו בישיבת המליאה נסובים סביב שלושה נושאים עיקריים: מערך ההסעות בחינוך, גבייה ואכיפת הגבייה וחלוקת כרטיסי מופעים.
עוד עולה מהדו“ח, כי ליקויים רבים שצוינו בדו"ח הקודם תוקנו, וניכר כי בשנה האחרונה עשתה העירייה מאמצים כדי לקדם את הטיפול בליקויים שהתגלו בשנים האחרונות. עם זאת, נותר מספר לא מבוטל של ליקויים שתוקנו באופן חלקי או לא תוקנו כלל.
למבקר לא הובהר מי במועצה מאשר את ההסעות ולפי איזה קריטריונים
חינוך בתנועה: הסעות תלמידים בעלות של 550 אלף שקלים
אחד הנושאים המרכזיים אותם בחן מבקר העירייה מתייחס לנושא מערך הסעות התלמידים בהיבטים של אישורי משרד החינוך הנוגעים לזכאות להסעות ובשאלות התקציב.
מהדו"ח עולה כי המועצה מממנת באופן מלא הסעות בחינוך רגיל בהיקף שנתי של מעל 550 אלף שקלים, ללא קבלת כל החזר ו/או השתתפות ממשרד החינוך. על פי הדו"ח מדובר בהסעות שאינן מאושרות על ידי משרד החינוך (ועל כן אינן מתוקצבות על ידו) ולמבקר לא הובהר מי במועצה מאשר אותן ולפי איזה קריטריונים.
"לדעת הביקורת יש צורך בבדיקת אופן קבלת החלטות בעניין וקביעת נוהלים לפני מכרז ההסעות הבא שיקבע ועדה מקצועית שתדון ותאשר / לא תאשר כאשר הוועדה תהיה מוגבלת בסכום תקציבי שאין לחרוג ממנו", ציין המבקר.
מתגובת אגף חינוך עולה כי חלק מן ההסעות בוטלו בשנת הלימודים תשפ"א. עוד הוגש מיפוי שונה למשרד החינוך על מנת שיאשר חלק מן ההסעות וישתתף בעלותן. אגף החינוך ציין שחלק מן ההסעות הן הכרחיות גם בשנת הלימודים הנוכחית היות ולא נמצאו מסגרות חינוכיות אחרות מתאימות לתלמידים.
ברשויות אחרות מבצעים בדיקה מול בתי הספר וזאת על מנת לוודא שההסעה אכן בוצעה
חשבוניות שלא נבדקו בהיקף של 5 מיליון שקלים
נמצא כי חשבוניות המסיעים וחברות ההסעות מאושרות ומשולמות במלואן מבלי שיבדקו מעבר לעניין העמידה במחיר. מדובר בחשבוניות בהיקף של 5 מיליון שקלים שלא נבדקו בקפידה. המבקר ציין כי ברשויות אחרות מבצעים בדיקה מול בתי הספר וזאת על מנת לוודא שההסעה אכן בוצעה.
תגובת אגף החינוך: "במהלך שנת הלימודים החדשה החל תהליך של שימוש בתוכנה חדשה של משכ"ל. השימוש בתוכנה זו מחייב את חברת ההסעה להתחבר לאפליקציה שתאפשר מעקב יומיומי על ההסעות באמצעות דו"ח מסודר".
היבט אחר בתשלום ההסעות עוסק בעובדה שמחירי הספקים נקבעו במסגרת תוספת למכרז, ולא במסגרת מכרז חדש. המבקר ציין כי לדעת הביקורת שיטת תמחור זו פוגעת מאוד במחיר הן מבחינת עלויות ניהול של החברה למשק וכלכלה והן מבחינת תעריפי הנסיעה.
עיריית חריש: "ההחלטה התקבלה מכיוון שלא היה מספיק כח אדם שטיפל בהסעות, מס' ההסעות ואפשרות שילוב בין ההסעות. לקראת שנה"ל תשפ"א, בעקבות גידול במספר ההסעות, אנחנו יוצאים למכרז על חלק מהסעות שיש להם מכרז והסעות חדשות".
נמצא שהפקחים מבטלים דוחות קנסות ללא מעקב ו/או אישור של המנהל שלהם
גביה נמוכה במיוחד, מערך הרתעה חלש
דו"ח המבקר התייחס בהרחבה גם לנושא חלוקת דו"חות ידניים על ידי הפקחים ואי הסדרים שנוצרים כתוצאה מכך. בדבריו התייחס המבקר גם לנוהל ביטול דוחות וציין כי ביטול דוח צריך להתבצע רק לאחר מערך מוסדר של נהלים ואישורים. "נמצא שהפקחים מבטלים דוחות קנסות ללא מעקב ו/או אישור של המנהל שלהם וללא ביצוע שום תרשומת לעניין ביטול הדוח הידני. על ידי הפקחים נטען שהמדובר בדוחות לא נכונים אשר טעו בהפקתן ו/או טעו ברישום ו/או טעו בשם…".
ראוי לציין כי רוב הביקורת של המבקר על חלוקת הדוחות הידניים ואי הסדרים שעולים בעקבות כך, כבר אינה רלוונטית וזאת בשל כניסתה לשימוש של מערכת דוחות ממוחשבת המטפלת הן באי הסדרים שהיו קיימים בהפקת הדו"חות והן בביטולי דו"חות.
לעומת ההתקדמות הראויה לציון בנושא הפקת הדו"חות, נראה כי עיריית חריש עדיין צריכה להשתפר משמעותית בנושא אכיפת הגבייה.
463 דוחות בהיקף של 512,269 שקלים, מתוכם נגבו 191,995 שקלים בלבד, שהם 37% בלבד מהסכום הכולל.
בשנה החולפת עברו במערכת הגביה 463 דוחות בהיקף של 512,269 שקלים, מתוכם נגבו 191,995 שקלים בלבד, שהם 37% בלבד מהסכום הכולל. לדברי המבקר "שיעור נמוך זה שומט את הקרקע מתחת לאכיפה ואינו יוצר מערך הרתעה“. בנוסף, במערכת הגבייה אין חיובים ותוספות על פיגורים בתשלום, מה שמוריד אף יותר את המוטיבציה של התושבים לשלם את הקנסות. לאור ממצאים אלה, ממליץ המבקר על הגברת האכיפה על ידי חיוב חברת הגבייה לנקוט בכל האמצעים הנדרשים לכך.
חלוקת כרטיסי הזמנה
פתיחת המתנ"ס העירוני בשנה שעברה מוזכרת בדו"ח המבקר בהקשר של נוהל מסודר לחלוקת כרטיסי מופעים והצגות. המבקר מציין כי למועצה אין נוהל מסודר לחלוקת כרטיסים. בנוסף, בכל הקשור להקצאת וחלוקת כרטיסים, המועצה לא פעלה בהתאם לחוזר המנכ"ל בנושא ולא הקימה ועדה מקצועית בהתאם לנוהל. כך למשל, נמצא שבמופע של ישראל קטורזה חילקה המועצה חמישה כרטיסים בניגוד להוראות. בעניין זה ממליץ המבקר לאמץ את הוראות חוזר המנכ"ל ולהקים ועדה מקצועית.
ממנהלת אגף פנאי וקהילה נמסר כי "על הפרק עומדת הקמת ועדה מקצועית בנושא חלוקת כרטיסים, והיא זו שתסדיר את הנושא, לרבות חלוקת כרטיסים על פי נושאים ותחומים".
מה שתוקן ומה שלא
התמונה העולה מתוך המעקב אחר הטיפול בליקויים שצוינו בדו"ח של השנה שעברה, מעודדת. נראה כי המועצה התייחסה בכובד ראש לליקויים שהתגלו, הפיקה לקחים ויישמה רבות מההמלצות. רובם המוחלט של הליקויים שהעלה המבקר, תוקנו במהלך השנה החולפת. 15 תוקנו חלקית ו-5 לא תוקנו כלל ודורשים המשך התייחסות גם השנה.
הליקויים שלא טופלו כלל
חובות עובדי מועצה – דו"ח 2018 חשף כי נבחר מועצה אחד ו-49 עובדי מועצה סוחבים חובות בגין חשמל, ארנונה, מים וביוב בהיקף כולל של 168 אלף שקלים. הנושא טרם זכה לטיפול.
אין הפרדת תפקידים – המועצה טרם מינתה קופאי שיעסוק בגבייה ותפקיד זה מוטל, עדיין, על עובדי חברת הגביה. מצב בו עובדת אחת אחראית על מכלול הפעולות – חיוב התושב, גביה בפועל, הפקדה בבנק ומתן הנחות – הוא מנוגד לחוק. מעבר לבעיה החוקית, אי הפרדת התפקידים פוגעת ביכולת הבקרה הפנימית.
כשלים בניהול משק המים – תפעול משק המים והביוב מתנהל באופן שאינו מקצועי דיו; הדו"ח הקודם ציין את היעדרה של תכנית תחזוקה, כאשר המאמצים מתמקדים בתחזוקת שבר. כמו כן, פחת המים אינו יציב ומשתנה משנה לשנה, אין חשבון בנק נפרד, אין ניהול משק סגור, אחוז הגבייה נמוך מאוד ועוד.
טיפול לקוי בהקצאת מקרקעין – הדוח חשף ליקויים כגון אי הקמת ועדת הקצאות, היעדרה של תכנית לשטחי ציבור, היעדר ספר הקצאות, אי קיום הליך לאישור הקצאות, היעדר חוזה הקצאה ואי פיקוח על המקרקעין שהוקצו.
פיקוח על עסקים טעוני רישוי בדירות – נמצא שאין במועצה מנגנון פיקוח על עסקים טעוני רישוי אשר נפתחים ופועלים בחלקן מדירות פרטיות , כמובן העסקים הנ"ל לא מקבלים רישוי ובנוסף לא משלמים ארנונה לעסקים.
בין הליקויים שתוקנו חלקית:
תאגיד המים – הרשות טרם התאגדה בתאגיד מים וביוב וטרם קיבלה אישור לפטור אותה מחובת התאגוד בהתאם לחוק. מצב ביניים זה מונע מהמועצה לחייב היטלי ביוב בגין שטחים פרטים (שטחי משפחת כבהא, חברת החשמל) וגורר הפסדים של מיליוני שקלים.
ראוי להזכיר כי המועצה נמצאת בהליך התאגדות עם מי חדרה אולם קיים פיגור בלוח הזמנים עליו הכריזה העירייה וכעת מסתבר שהעיכוב בהצטרפות לתאגיד נושא משמעות כספית רחבה.
תיקון בתעריפי המים – תוקנו טעויות בתעריפים לצרכנים ביתיים ולקבלנים, אולם עדיין קיימות טעויות בחיוב. בהתאם להמלצת המבקר המועצה פנתה לכל התושבים באמצעות מחלקת הגבייה וביקשה לעדכן את מספר הנפשות בהתאם לספח תעודת הזהות לצורך תיקון רטרואקטיבי בחשבונות. הדיווחים הללו נועדו להסדיר את מכסת המים של חריש ולהקטין את התשלומים הגבוהים בגין צריכה מעל המכסה המאושרת. גם ליקוי זה תוקן באופן חלקי בלבד.
מערכת מים בעלות של אלפי שקלים שאינה מנוצלת – עוד מציין המבקר כי המועצה שילמה מאות אלפי שקלים בכדי לקבל מערכת מים מהחדישות בתחום כולל קריאה מרחוק של מדי המים ויכולת לקבל התראות שונות על מצב המערכת וליקויים בה. אולם, בבדיקה שנערכה מתברר שהקריאה מרחוק מתבצעת רק בכדי לבצע חיוב לצרכנים, ואילו המעקב אחרי כלל ההתראות של המערכת, גם אם מדובר על התראה של גניבת מים, מבוצע רק באופן חלקי.