חריש ממשיכה לגדול, עומסי התנועה הולכים ומתעצמים, והפתרונות שמציעה התשתית התעבורתית לא מדביקים את הפער. בדו"ח אתגרי התחבורה שהכינה המועצה עבור משרד הבינוי והשיכון, נכתב באופן מפורש את מה שלרוב לא נאמר בפרהסיה – חריש מצויה ב"כשל תחבורתי חריף שילך ויחריף ככל שיתקדם האכלוס". אז מה עושים?
"עיר שלמה המתנקזת לכיכר אחת; כשל תחבורתי חריף שיילך ויחריף ככל שיתקדם האכלוס". במילים אלו מבטאת מועצת חריש את מצבה התחבורתי המדאיג של העיר בדו"ח שהגישה לפני כשנה למשרד הבינוי והשיכון. הדו"ח עסק באתגרי התחבורה הנוכחיים איתם מתמודדת חריש ובאתגרים העתידיים בהתייחס לתחזית הצמיחה המסיבית של מספר התושבים. על פי הערכות המועצה, מערכת הכבישים של העיר תשרת בשנת 2025 לא פחות מ-60 אלף תושבים, אליהם יש להוסיף גם את משתמשי הדרך מיישובי צפון השומרון וחלק מישובי ואדי ערה.
עומסי התנועה יוכפלו
על פי תחזית המועצה, אורכי הפקקים ביציאה מחריש והזמן שיידרש כדי לצאת ממנה בשעות השיא, יכפילו את עצמם תוך פחות מארבע שנים. אם בשנת 2020 אורך הפקק עמד על כ- 1.9 ק"מ וגזל מזמנם של היוצאים מהעיר כ-20 דקות, צפויה ב-2025 הזחילה בתנועה להתפרש על מקטע של 4.5 ק"מ והזמן המוערך בפקק יעלה לכ- 40 דקות.
מדובר בנתונים דרמטיים, אך הם אינם מפתיעים את הנהגים היוצאים מדי יום מן העיר וכבר עתה חווים עומסי תנועה, המתחילים לעיתים כבר בכיכר הסמוכה לקניון MORE. על פי הערכת המועצה, עומסי התנועה בשעות השיא יחלו כבר בליבה של העיר.
נתון משמעותי נוסף המצוין בדו"ח מתייחס למחלף משמר הגבול שצפוי להיפתח לתנועה בראשית 2022. מחלף משמר הגבול המוקם בהשקעה תקציבית ניכרת, אמור להעניק לתושבי חריש גישה נוחה לכביש 65 ולכביש 6 מבלי להיעצר בצומת מג”ב. העבודות על המחלף החלו כבר לפני שלוש שנים, אך על פי דוח המועצה הוא אינו צפוי להפחית את העומס בצורה מהותית: "כבר היום צומת 6353 עם כביש 574, כיכר היציאה מן העיר, מצוי בכשל תחבורתי שילך ויתעצם גם לאחר רימזור", מציין הדו"ח העירוני.
קצב התקדמות בעייתי
גם קצב התקדמות סלילת כביש הגישה הדרומי לעיר מדאיג את המועצה. כיום מתנהלת חריש עם כניסה ויציאה אחת בלבד. פרויקט כביש הכניסה הנוסף לעיר צפוי לכלול על פי התכניות ארבעה נתיבים (שניים לכל כיוון) ושלושה גשרים והוא נמצא כעת בשלבי תכנון מפורט של חברת נתיבי ישראל. במידה ולא יתקל בעיכובים בתיקצוב שלב הביצוע, צפוי הכביש להיפתח, על פי הערכות הדו"ח, לכל המוקדם ב-2025. זהו "קצב ההתקדמות איטי" מצהירים במועצה, ומזהירים כי "העיר צפויה להיות בכשל הרבה לפני סיומו". בנוסף מתריעים במועצה כי התכנון הנוכחי עלול לייצר בעצמו כשל תחבורתי עתידי נוסף: "התנועה צפויה 'להישפך' לכביש 574, כביש חד מסלולי ללא קיבולת מתאימה וקיים צפי לכשל תחבורתי בחיבור הכבישים".
על שולחן השרטוטים צפוי כביש 611, לכלול שלושה מקטעים. המקטע הראשון, שכבר אושר, ינתב תנועה אל ומן חריש דרך ציר H5 היוצא דרומה מככר הזיתים. המקטע השני, המחבר את חריש דרום עם כביש הגישה והמקטע השלישי "עוקף חריש" – טרם אושרו.
במועצה קובעים, כי כביש הגישה הדרומי במתכונתו המאושרת הנוכחית, לא ישפר את המצב באופן משמעותי, אלא אם כן תאושר סלילתו המלאה של הכביש ממזרח למערב, על כל שלושת מקטעיו. כביש המקיף את חריש במלואו מדרום "יביא לשיפור משמעותי" בכך שיאפשר הסטה מלאה של התנועה הבינעירונית מצפון השומרון דרומית מחריש אל כביש 444 העתידי. יתרה מכך, סלילת הכביש במקטעו היחיד שאושר רק יגביר את הפקקים בתוך חריש. "יציאה דרומית נוספת לעיר (ללא עוקף חריש, ל.ש) תמשוך עוד תנועה מישובי וואדי ערה שתתנקז לתוך העיר", כך על פי הדו"ח. העובדה שמקטע 1 אושר אך טרם תוקצב לביצוע וששני המקטעים האחרים טרם תוכננו ואין עבורם צפי מדאיגה את המועצה.
רכבת בחריש: עוד עשור לפחות
דו"ח התחבורה סוקר גם את החלופות לסלילת מסילות רכבת שנבחנו בשנים האחרונות. על פי הדו"ח החלופה האידיאלית עבור חריש שכוללת תחנה צמודת דופן לעיר נפסלה בשל הקושי לחבר אותה עם דרך 65 חדרה-עפולה, המתוכננת להפוך בעתיד למערכת תחבורה עתירת נוסעים.
כיום נותרו שתי חלופות מרכזיות לסלילת המסילה:
חלופה אחת מציעה מסילה מערבית המקבילה לכביש 444 העתידי ותחנת רכבת בסמוך לאזור התעסוקה עירון העתידי. החיסרון בחלופה זו הוא מיקום התחנה, שרחוקה מהעיר ודורשת קישור תחבורתי (שאטלים ורכב פרטי) שעלול להגביר את העומס על כביש הגישה הצפוני של חריש.
החלופה השנייה מציעה הקמת שתי תחנות רכבת בחריש. אחת, בצפון העיר והשנייה בדרומה. בחריש מצדדים בחלופה זו אשר, לדברי המועצה, "מקרבת את הרכבת ליישובי ואדי ערה ולחריש ובכך מנגישה אותה לאוכלוסיה רבה יותר ומהווה פוטנציאל לתחנה בתוך העיר".
עם זאת, חלופה זו דורשת מינהור תת קרקעי החוצה את העיר והיא כרוכה במורכבות הנדסית גדולה ועלויות תקציביות גבוהות. כאמור, טרם התקבלה החלטה אך כך או כך, הצפי לתחנת רכבת פעילה בחריש הוא "לא לפני 2030", לשון הדו״ח.
בסיכום הדו"ח קוראת המועצה למשרד הבינוי והשיכון לקדם את תקצוב הביצוע למקטע המאושר של כביש 611 ולדאוג להקצאת תקציבים לתכנון מיידי של המקטע השני של הכביש כדי לאפשר את מימוש תכנית חריש דרום. בנוסף, דורשים במועצה ממשב"ש לסייע מול משרד הממשלה השונים בקידום מיזם תחבורה ציבורית מקדמת אכלוס לאחר שיאושר תקציב המדינה, ולפעול מול כלל הגורמים על מנת לקדם תחנת רכבת בתוך חריש.
התפתחויות בשנה האחרונה
שלמה קליין, חבר המועצה שעוסק בתחום התחבורה, ציין כי בשנה האחרונה משרד התחבורה נתן לחריש קדימות על פני פרוייקטים אחרים והכניס את העיר לתוכניות העבודה ולביצוע. עוד ציין קליין ביחס לכביש 611, כביש הכניסה הדרומית לחריש עם אופציה לחיבור לכביש 6 כי "כל הדברים האלה בעבודה ובשנים הקרובות אנחנו נראה תוצאות".
גם הבטחות פוליטיות קיבלה חריש לרוב, האחרונה בהן, של בנימין נתניהו שביקר בחריש בטקס השקת שכונת בצוותא והבטיח מחלף לכביש 6.
צו השעה: הרחבת התחבורה הציבורית
הדרך היחידה בה יכולה חריש להקל מיידית על עומסי התנועה מבלי להיות תלויה בתשתיות שבנייתן אורכת שנים – היא הרחבת והשבחת מערך התחבורה הציבורית בעיר. ביולי 2020 חוברו שכונות המעו"ף והפרחים לתחבורה הציבורית והקווים לבנימינה וחדרה תוגברו. בנוסף, שני מסופי תחבורה ציבורית מתוכננים לקום בעיר, האחד בשכונת מעו"ף והאחר בכניסה לעיר בסמוך לקניון MORE.
למרות עיבוי מערך התחבורה בעיר היא עדיין לוקה בחסר. הרחבה משמעותית של מערך הקווים, העלאת תדירות הנסיעות, תיאום בין זמני האוטובוסים לזמני הרכבות והשקת קווים ישירים למרכזי תעסוקה מרכזיים באזור, יפחיתו מהעומס הצפוי.
למצער, הרחבת מערך התחבורה הציבורית היא גם פועל יוצא של ממשלה מכהנת עם סדרי עדיפויות ברורים ועם תקציב שנתי. עד לכינונה של ממשלה מתפקדת, לא נותר לתושבי חריש הנוכחיים והעתידיים אלא לעמוד בפקקים.