ב-1 באוגוסט יתקיים בבית המשפט בחיפה דיון שיכריע אם סניף הדואר בדרך ארץ ייפתח. בעתירה שהגישה חברת י.א אלון, בעלת הנכס שהושכר לחברת דואר ישראל, היא דורשת כי העירייה תאשר הפעלת החנייה התפעולית הצמודה לסניף, בהתאם לאישור שהתקבל מהוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה בשנת 2017. עיריית חריש: "דוחה את טענות העתירה ותשיב עליה בבית המשפט"
חברת י.א אלון בנייה בע"מ, הבעלים של הנכס המסחרי בדרך ארץ 26, הגישה עתירה מינהלית נגד עיריית חריש. החברה חתמה על חוזה עם חברת דואר ישראל להקמת סניף הדואר הראשון בעיר חריש. כתנאי להקמה והפעלה של הסניף, דרשה חברת הדואר כי יתאפשר לה לפרוק ולטעון סחורה בצמוד לכניסה התפעולית של הנכס.
בעתירה המינהלית שהגישה י.א אלון נגד עיריית חריש מצוין כי בנובמבר 2017 פנתה חברת י.א אלון ל'וועדה המיוחדת לתו"ב – חריש' וקיבלה אישור לפיו חברת הדואר רשאית לפרוק ולטעון סחורה ברחבה הצמודה לכניסה לנכס. בהסתמך על אישור זה חתמה י.א אלון בחודש יוני 2019 עם חברת דואר ישראל על הסכם שכירות ארוך טווח והקימה לדבריה, בהשקעה של כמיליון וחצי שקלים, את הסניף בדרך ארץ. בדצמבר 2020 קיבל הסניף טופס 4.
ועדת התמרור סירבה לאשר
נראה היה שסניף הדואר שתושבי העיר חיכו לו כל כך, עומד להיחנך ברוב תרועה, אך אז התחילה התסבוכת.
חברת י.א אלון ביקשה להציב בחנייה התפעולית שמיועדת לפריקת סחורה, תמרור איסור כניסה פרט לרכב הדואר ותמרור ייעודי של הפסקת והתחלת שביל האופניים הסמוך. אולם, ועדת התמרור של עיריית חריש דחתה את הבקשה. הסיבה: חשש בטיחותי לשלומם של הולכי הרגל בזמן נסיעת משאית הדואר לאחור וחוסר יכולת לאכוף ולפקח על השימוש במכוון (אדם שיכוון את כלי הרכב, בעת הנסיעה לאחור אל תוך הרחבה בזמן חציית נתיב האופניים ומדרכת הולכי הרגל).
בראש ועדת התמרור עומד סגן ראש העיר שלמה קליין. עוד חברים בוועדה יניב מרכנתי, מנהל אגף הנדסה בעירייה, ראפת עזאם, מפקד נקודת המשטרה בחריש, אייל מזרחי, ראש מחלקת תנועה במשטרת עירון ונציגים נוספים ממחלקת הנדסה ותנועה בעירייה.
הנזק המשוער: 7.5 מיליון שקלים
חברת י.א אלון ערערה על החלטת ועדת התמרור והציעה חלופות שונות שגובשו ע״י יועץ תנועה מטעמה, במטרה לפתור את החשש הבטיחותי שהעלו חברי ועדת התמרור, אולם לטענתה, גם חלופות אלה נדחו.
בשל העדר אפשרות לפרוק ולטעון סחורה בנכס לא נמסר הנכס לדואר ישראל ולא הופעל הסניף. חברת הדואר מצידה, הודיעה לבעלי הנכס כי הסכם השכירות יבוטל החל מיום ה-15 באוגוסט 2021 ככל שלא יהיה ניתן לפרוק ולטעון סחורה בנכס.
ביטול ההסכם, כך טוענת חברת י.א אלון, יגרום לה נזק כספי גדול. החברה מציינת בעתירה כי בנוסף לאובדן ההשקעה בהקמת סניף דואר בעלות של כמיליון וחצי שקלים היא תינזק גם עקב ביטולו של הסכם השכירות ל-20 שנה עבור תמורה משוערכת בסך למעלה מ-6 מיליון שקלים. תוצאה מיידית נוספת של ביטול ההסכם היא כמובן דחייה למועד לא ידוע של פתיחת סניף דואר בעיר.
עיריית חריש: חתימת עובד הוועדה המיוחדת נעדרת סמכות
אז מה בדיוק קרה שם? מדוע רגע לפני פתיחת דלתות הסניף צצו קשיים בלתי ניתנים לגישור? המחלוקת בין עיריית חריש ליזם הציבה בלב הדיון את תקפות האישור שהתקבל להפעלת החנייה התפעולית. לטענת חברת י.א אלון, האישור לחנייה ופריקה ניתן להם על ידי מנהל מחלקת הרישוי והפיקוח בוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש, שפרש לגמלאות.
עיריית חריש טענה בתשובתה לחברה כי: "החותמת המוטבעת על מסמך מיום ה-30 בנובמבר 2017 בוצעה בידי עובד לשעבר של הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה ובכל מקרה, חתימתו נעדרת סמכות לאשר העמדה או נסיעה של רכבים על המדרכה. משכך אין כל תוקף לחתימה זו".
אפילו אם ההחלטה של מנהל מחלקת הרישוי והפיקוח על הבנייה של הוועדה המיוחדת אינה מתאימה לרוחם של נושאי המשרה בעיריית חריש או בוועדה כיום, אין בכך כדי לשחרר אותם מתוקפה
דניאל יצחק, סמנכ"ל חברת י.א אלון בנייה מתייחס לטענה: "אפילו אם ההחלטה של מנהל מחלקת הרישוי והפיקוח על הבנייה של הוועדה המיוחדת אינה מתאימה לרוחם של נושאי המשרה בעיריית חריש או בוועדה כיום, אין בכך כדי לשחרר אותם מתוקפה. בנוסף, אם תתקבל העמדה של עיריית חריש בדבר סמכותה המוגבלת של הוועדה המיוחדת לתו"ב יהיו לכך השלכות רוחב אדירות, זאת כיוון שהחלטות רבות שהוועדה המיוחדת קיבלה בשנים האחרונות, יוטלו בספק".
הוועדה המיוחדת: "הסכמת המפקח היתה זמנית"
עם זאת, עמדתה הנוכחית של הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש תומכת בעמדת עיריית חריש. במכתב ששיגרה יבגניה מלכין, מהנדסת הוועדה המיוחדת, לחברת י.א אלון היא כותבת ב-30 ביוני: "בכל הקשור לוועדה המיוחדת עלי להבהיר שהסכמתו של המפקח היתה זמנית, וחבל שלא המשכתם את הטיפול בהגשת הבקשה להיתר כדין עד להוצאת היתר בנייה, בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון והמועצה המקומית".
יצחק תמה גם על תשובה זו: "החלטת הוועדה המיוחדת לא היתה זמנית ולמצער לא נחזתה להיות זמנית. בנוסף, ההחלטה אינה חתומה על ידי "המפקח" אלא על ידי מנהל מחלקת הרישוי והפיקוח על הבנייה של הוועדה. ההחלטה אינה בתנאים וכן לא נדרשנו להמשך טיפול או להגיש כל בקשה נוספת. ברור שאם היינו נדרשים לפעולה נוספת היינו פועלים ומסדירים את הנדרש".
הסיבה: בטיחות והפרעה למרחב הציבורי
יצחק מוסיף ומציין כי "כאשר ועדת התמרור קבעה כי יהיה בפריקה וטעינה משום "הפרעה למרחב הציבורי" עולה כי הסיבה האמתית להתנגדותה הוא רצונה לבטל את ההחלטה שפוגעת לתפישתה במרחב הציבורי.
"אני מבין את החשש מפני פריקה של משאיות ספקים ברחבי העיר שעלולה לסכן את התושבים אבל אי אפשר להשוות משאית דואר למשאית פיצה. שירות דואר הוא חיוני ושעות הפריקה מתבצעות בשעות בהן אין כמעט תנועה על המדרכה, בשש בבוקר. חבל מאוד שעיריית חריש לא רואה לנגד עיניה את טובת התושבים שזקוקים לשירות חיוני זה".
סגן ראש העיר ויו"ר ועדת תמרור שלמה קליין מסר בתגובה: "אין סיבה לעלות על המדרכה ברחוב הראשי של העיר. הצענו להם לחנות בחניות הקבועות בשעות מוגדרות ולהציב שם תמרורים אבל הם מתעקשים לעלות על המדרכה והפתרונות שהם הציעו לא סיפקו אותנו. אם הם רוצים הם יכולים לפתוח כבר עכשיו את הסניף בתנאים שהצענו".
מעיריית חריש נמסר בתגובה: "העירייה פועלת כבר זמן רב במטרה לקדם הקמת סניף דואר בחריש, אך לא תתפשר בשום אופן על שיקולי בטיחות ולא תאפשר נסיעה ברוורס של משאית תוך חציית המדרכה, שביל האופניים והיציאה לנתיבי הנסיעה בשדרת דרך ארץ. אישור בקשה כזו היה מביא למצב של סכנה להולכי הרגל, ובפרט מאחר שסניף דואר הוא גורם מושך משמעותי של הולכי רגל. יו"ר וועדת התמרור של העירייה, שלמה קליין, משטרת ישראל ומהנדסת התנועה התנגדו לחצייה של מדרכה להולכי רגל ושל שביל אופניים בנסיעה לאחור עקב חוסר היכולת לאכוף ולפקח על כך באמצעות מכוון, ואלה הן הסיבות שבגינן הם דחו את התכנית כפי שהוצגה. בהמשך הביא היזם לדיון שתי חלופות לתכנון החניה התפעולית שנדחו על ידי הוועדה מטעמים של בטיחות והפרעה למרחב הציבורי.
העירייה דורשת מחברת דואר ישראל לתת מענה ראוי לתושבי חריש, כפי שמצופה מחברה ממשלתית
"בשבוע שעבר העלה ראש העיר יצחק קשת לדיון את העיכוב בהקמת סניף דואר בחריש בפגישתו עם שר התקשורת, יועז הנדל. במהלך הישיבה הנחה השר את הדרג המקצועי במשרדו לקדם פתרון בהקדם לבעיה. העירייה דורשת מחברת דואר ישראל לתת מענה ראוי לתושבי חריש, כפי שמצופה מחברה ממשלתית. לגופו של העניין, העירייה דוחה את טענות העתירה ותשיב עליה בבית המשפט".
מחברת י.א אלון נמסר: "חברת י.א. אלון הציעה, באמצעות יועץ תנועה מטעמה, שלל פתרונות פריקה וטעינה בטיחותיים. החברה הייתה מוכנה לנקוט במאמצים רבים כדי להגיע להסכמה עם העירייה. אלא, שכל מאמציה נדחו ע"י העירייה מטעמים שאינם בטיחותיים. חשוב להדגיש, כי סיכול הקמת סניף הדואר יגרום נזק אדיר לא רק לחברה, אלא גם לתושבי חריש, וזאת בשל כך שעד היום אין סניף דואר בחריש."