שלושה מכרזים פורסמו וטרם נמצא מהנדס עיר חדש לחריש. העיר שמתגאה בתנופת בנייה אדירה מתנהלת כבר שנה ללא הסמכות המקצועית העליונה בתחום. מדוע לא גויס עדיין מהנדס חדש לתפקיד ומהן ההשלכות ארוכות הטווח?
בשבועות האחרונים פרסמה עיריית חריש ברשתות החברתיות בעיר מודעת דרושים לתפקיד מהנדס העיר חריש. כבר שנה בקירוב, שתפקיד חשוב זה, אינו מאויש. בנובמבר 2019, יובל ברק, מהנדס העיר עזב במפתיע את תפקידו לאחר שנת עבודה אחת בלבד. ברק, החליף את ישראל בן ישראל, מהנדס העיר הראשון של חריש. מאז סיים ברק את תפקידו פורסמו שלושה מכרזים למציאת מחליף, האחרון בהם, ייסגר בקרוב. כיצד מתנהלת חריש, עיר עם תנופת בנייה אדירה בממדיה, ללא מהנדס עיר ומהן ההשלכות העתידיות?
לתפישת העירייה, העניינים מתנהלים כשורה: "עיריית חריש הוציאה שלושה מכרזים לאיתור מועמד מתאים לתפקיד מהנדס לעיר שנמצאת בשלבי בנייה והקמה. העירייה לא מתפשרת על הסטנדרטים שהיא דורשת, ובשני המכרזים הראשונים לא נמצא מועמד מתאים. המכרז השלישי מתנהל בימים אלה. העירייה פועלת להשלמת ההליך, ובינתיים את אגף ההנדסה מנהל ממלא מקום מהנדס העיר (יניב מרכנתי) ומבצע את תפקידו נאמנה, ולראיה: רק לפני כחודשיים סיים אגף ההנדסה לנהל תהליכי בינוי מוסדות חינוך בהיקף אדיר, והקים שלושה בתי ספר ו-26 גנים חדשים לצד יתר משימותיו".
אבל יש מי שחושב שמצב זה אינו בריא. אבנר אקרמן, יו"ר איגוד מהנדסי ערים בחמש השנים האחרונות אשר שימש גם כמנכ"ל האיגוד במשך שנתיים: "אני לא מכיר רשות שמתפקדת בלי מהנדס עיר כל כך הרבה זמן. אני לא זוכר מקרה כזה, זה חורג לחלוטין מהנורמה". אקרמן, שכיהן במשך שנים כמהנדס העיר נתניה מוסיף ומדגיש: "אני מודע לעובדה שלא קל למצוא מהנדס עיר, אבל זה לא בריא לחיות בלי מהנדס עיר. רוב הרשויות מנסות לשמור על המהנדס בתפקידו ולא לשחרר אותו עד למציאת מחליף".
השכר אינו מפצה על העבודה הקשה
מהו בעצם תפקידו של מהנדס העיר, מה חשיבותו ומדוע מתקשות הרשויות לגייס מועמדים לתפקיד? מהנדס העיר אחראי על תכנון העיר בכל הבטיה הפיסיים, כבישים, מבנים ותשתיות. הוא גם אמון על פיקוח ורישוי בתחומי הבנייה והמבנים הציבוריים ועל עבודות הבנייה המבוצעות על ידי העירייה או מטעמה. המהנדס בוחן ומבקר תכניות יזמים ומטרתו לשמור על האינטרס הציבורי ולהתוות את מדיניות התכנון והפיתוח של הבנייה בעיר, בהתאם לחזון ראש העיר. מהנדס בערים עם גידול מואץ אחראי הן על תכניות המתאר העירוניות והן על ניהול מחלקת ההנדסה. מדובר בתפקיד סטטוטורי, חיוני וקריטי בכל עיר, קל וחומר בעיר עם תנופת בנייה אדירה.
מציאת מהנדס עיר אינה משימה קלה. למרות שמדובר בתפקיד משמעותי מאוד הוא אינו מאויש בקלות. אקרמן מסביר: "זהו תפקיד כפוי טובה שכרוך בהמון סיכונים מקצועיים. רבים לא רוצים לעסוק בתפקיד שמציע גמול כספי לא גדול, במיוחד בעיר כמו חריש, שהיא רשות קטנה, והשכר שמשולם בה לא משקף את היקף העבודה העצומה שנדרשת בה. יש אנומליה אדירה במקומות קטנים שעוברים היקפי פיתוח אדירים, כדוגמת חריש, מבחינת העבודה הנדרשת בה לעומת ערים עם התנהלות רגועה יותר".
על פי נתוני אגף השכר במשרד האוצר נכון ל-2018 מהנדס העיר של חריש מרוויח כ-42 אלף שקלים ברוטו. "מהנדס או אדריכל שעובד בשוק הפרטי לא יעזוב בשביל שכר של 20 אלף שקלים נטו לתפקיד הכולל סיכונים רבים, התמודדויות קשות ואחריות עצומה על הכתפיים", מסכם אקרמן ומתכוון לאחריות הפלילית שרובצת לפתחו של מהנדס העיר אם חלילה משהו משתבש: "אם מכונית נופלת לבור שנפער בכביש, אם מתמוטט קיר תומך מכל סיבה שהיא, גם אם מדובר בביצוע כושל של קבלן, האחריות היא של המהנדס".
תהליכים שקוצרים את הפירות שלהם רק לאחר שנים
"מהנדסים הם בראש וראשונה אנשי מקצוע. התפקיד שלהם הוא לנתב את חזון ראש העיר למסלולים המקצועיים הנדרשים והוא כפוף ישירות לראש העיר, לא למנכ"ל ולא לשום מנהל אגף אחר". מציין אקרמן. "אחת החוזקות של מהנדסי ערים היא בתכלול מהלכים. תהליכי בנייה בערים הם מאוד מורכבים ודברים לעולם לא פשוטים כפי שהם נראים", הוא פוסק.
מי שעסק בפועל בבניית הגנים ובתי הספר שנפתחו בשנת הלימודים הנוכחית הסתמך על תכניות שבוצעו הרבה קודם לכן
גם בהתייחס לעובדה שחריש בנתה לקראת שנת הלימודים החדשה שלושה בתי ספר ועשרות גנים, יש לאקרמן מה לומר: "לכאורה זה נראה בסדר, סללנו כביש, פתחנו בית ספר – אבל אלו תהליכים שהתרחשו בגלל שמישהו טיפל בהם לפני שנתיים-שלוש שנים. מי שעסק בפועל בבניית הגנים ובתי הספר שנפתחו בשנת הלימודים הנוכחית הסתמך על תכניות שבוצעו הרבה קודם לכן. חשוב שתשאלו את עצמכם כיצד יראו בתי הספר וגני הילדים שמתכננים אותם כעת ויבנו בעוד שנתיים-שלוש שנים?
"יתכן וביומיום, יימצאו האנשים שיתכננו ויבצעו פרויקטים אבל אין רבים שמסוגלים בהכשרה שלהם לשלב ראייה מתכללת: היכן למקם את החצר, לאן יפנה בית הספר כדי לחסוך אנרגיה, היכן ניתן להוריד את הילדים בבטחה לפני גן הילדים? רבים מהנושאים שמטפלים בהם מהנדסי ערים, בין אם פרויקטים שנבנים ובין אם תהליכים – קורים הרבה שנים אחרי, תהליכים שקוצרים את הפירות שלהם רק לאחר שנים ארוכות.
"אין ספק שבטווח הקצר העיר מתנהלת וניתן למצוא פתרונות, אולם בטווח הארוך תהליכי עומק ואורך מתעכבים ועיכוב בפרויקטים בשנה החולפת יכול להיות מוכפל בשנתיים או שלוש שנים לפחות. מעבר לזה, כל טעות תכנונית כעת תעלה כספים רבים לרשות ועלולה להשפיע משמעותית על העיר בשנים הבאות".
אקרמן מדגיש נקודה נוספת: "מהנדס עיר ער לצרכים של התושבים בעיר. בהתנהלות מול גורמי חוץ כמו משרד התחבורה, נת"י (נתיבי ישראל) או רכבת ישראל – אם לא יהיה מהנדס עיר בתמונה, הפרויקטים יקבלו אופי של מי שמקדם אותם מבחוץ ולא בהכרח רואה את ההיבטים הפנימיים של תושבי העיר".
ניהול התרי בנייה
למרות הקושי בגיוס מהנדס עיר אקרמן מאמין שזה אפשרי: "אני מניח שבעקבות הצטברות נתוני בסיס כמו גודל ישוב, שכר והקף עבודה נדרש יהיה קשה למצוא מהנדס. עם זאת, אני בטוח שיהיו אנשים שירצו את התפקיד כקרש קפיצה למקומות אחרים".
לדבריו, הוא עזר בעבר למספר רשויות למצוא את האדם המתאים להן לתפקיד. לשאלה, אם גם מועצת חריש ביקשה את עזרתו באיתור מועמד מתאים הוא משיב: "מועצת חריש לא פנתה אלי לקבל סיוע באיתור מועמד מתאים. מתוקף תפקידי אם אני מקבל פנייה מרשות מסוימת, ועשיתי זאת המון פעמים, אני משתדל לעזור. אולי נוח להם במצב זה, אני לא יודע, אבל בעיני זה מצב מאוד לא בריא".
כך או אחרת, אקרמן, שמודע לסיום המנדט של הוועדה המיוחדת לתו"ב חריש בנובמבר 2021 , מציין כי לא תוכל לקום ועדה מקומית בלי מהנדס עיר מכהן בתפקיד: "הציפיה היא שמחלקת ההנדסה במועצת חריש תיקח על עצמה את כל האחריות ותנהל את מתן התרי הבנייה ליזמים. זו אחריות גדולה לנהל היתרים ואסור שיהיו כשלים במערכת. המשמעות היא שוועדה מקומית בחריש לא תוכל לקום בלי מהנדס עיר מכהן ולכן זה תאריך שעד אליו חייב להיות מהנדס שיאייש את התפקיד. אני כמובן מאחל לחריש ולתושביה למצוא מועמד מתאים הרבה קודם לכן".