שנה לאחר שהחל התכנון המחודש של שכונת העסקים והתעסוקה בעיר, הציגה עיריית חריש את התכניות החדשות לתושבי מעו"ף. אז מה השתנה? לא הרבה
כיצד תראה שכונת מעו"ף, אילו צעדים יכלול התכנון המחודש ומה עתידם של שטחי המסחר, התעסוקה ומבני הציבור בשכונה? תשובות לשאלות הללו ציפו לשמוע דיירי שכונת מעו"ף בפגישת עדכון תושבים שנערכה בראשית אפריל. שיחת ה'זום', היתה למעשה מפגש המשך, לשיתוף ציבור שערכו נציגי המועצה עם דייריה העתידיים של השכונה ביולי 2019.
שכונת מעו"ף, שעתידה לשמש כמרכז העירוני והעסקי של חריש, דורכת במקום מזה תקופה ארוכה. מלבד בנייני המגורים ומתחם חירום עירוני, שהקמתו תארך מספר שנים, מרבית שטחיה המסחריים עומדים ללא דורש. כזכור, חשיבה לתכנון מחודש והזמנה לשיתוף דיירים בתכנון, עוררה במהלך 2019, עניין רב בקרב תושביה העתידיים של השכונה, ששמחו על האפשרות לקחת חלק פעיל ולהיות מעורבים ומיודעים בקבלת ההחלטות הנוגעות לתכנון המחודש של השכונה.
דיונים שהתקיימו בשנה האחרונה, בישיבות ’הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש' ובפגישות פנימיות במועצה, עסקו, בין היתר, בסוגיית תמהיל המגורים ביחס למרכזי המסחר והתעסוקה, ופיצוח המתווה שימשוך, סוף סוף, יזמים בתחום המסחר לשכונה.
נדרשת חשיבה מחודשת
במפגש שנערך ביולי 2019, שמעו הדיירים מגורמי התכנון כי הרציונל לתכנון מחודש של השכונה הוא תוצר של מספר תובנות אשר ביניהן: כישלון שיווק הקרקעות למסחר, כניסתה של שכונת חריש דרום למשוואה וגדילתו של מרחב התכנון של העיר המשנה את תפקיד השכונה מאזור תעסוקה בדופן העיר למרכז עירוני בין שכונות.
התושבים שהציפו במפגש את חששותיהם הרבים, וביניהם: צפיפות השכונה, עומסי תנועה ומטרדי רעש וזיהום אויר, האמינו כי עלייתה המחודשת של מעו"ף על מפות התכנון, תביא עמה בשורה המיטיבה עם דיירי השכונה. הבטחתו של ראש המועצה, יצחק קשת, להוציא את מסוף התחבורה הציבורית מחוץ לשכונה והידיעה על חברת תכנון שנשכרה לעבוד על התכניות החדשות של השכונה, הגבירו את הציפייה.
שכרנו מתכנן ועשינו עבודה לעומק שבסופה הסתבר שאנו לא משנים הרבה
מדינת ישראל סיימה לתכנן את המע"ר
כאמור, לאחרונה קיימה עיריית חריש מפגש שיתוף ציבור עם נציגי דיירי מעו"ף והציגה בפניהם את התכניות החדשות. במפגש 'הזום' קיבלו תושבי השכונה הסברים על התכנון המחודש והבינו כי בפועל, למרות פרק הזמן הארוך שחלף בין שתי ההתכנסויות, בוצעו במעו"ף שינויים תכנוניים מינוריים בלבד: "שכרנו מתכנן ועשינו עבודה לעומק שבסופה הסתבר שאנו לא משנים הרבה", הסביר מנכ"ל המועצה יעקב נתניהו. "זאת התב"ע המקורית. לא שינינו כלום. מה שנקרא – 'לא נגענו'", הודה מ"מ מהנדס המועצה, יניב מרכנתי. בהתייחסו לתכנית בניין עיר חריש/1/ד' שפרטיה סוכמו כבר לפני כחמש שנים.
נתניהו המשיך והסביר את מכלול השיקולים: "אנחנו לא המחליטים היחידים, יש את מדינת ישראל, שיש לה את השיקולים שלה ורשות מקרקעי ישראל שיודעת מה לעשות בקרקעות שלה. גם מבחינה תקציבית, מדינת ישראל סיימה לתכנן את המע"ר".
גם הרעיון לפיו יבוצעו חילופי שטחים בין שכונת מעו"ף ושכונת חריש דרום העתידית, וזאת לטובת העלאת איכות החיים של תושבי שכונת מעו"ף, לא יצא לפועל. נתניהו הסביר: "שכונת המעו"ף היא שכונת החמצן של חריש. הרעיון של המרת שטחים עם חריש דרום לא צלח. בלי קשר לחריש דרום, שכרגע מוקמת, העיר זקוקה לכל מ"ר של תעסוקה".
בפעימה הראשונה היה קשה לשווק את הקרקעות, הפעם אנחנו נחושים לעשות זאת כי העיר חייבת חמצן כלכלי
"מה הם עשו בכל החודשים האלה?"
ומה בנוגע לכישלון בשיווק שטחי המסחר והתעסוקה? "בפעימה הראשונה היה קשה לשווק את הקרקעות, הפעם אנחנו נחושים לעשות זאת כי העיר חייבת חמצן כלכלי", השיב המנכ"ל.
"נכון, בחמש השנים הקרובות התושבים יראו בשכונה שטחי בור, וצפי הבנייה עשוי להתפרש על פני לפחות עשר שנים של מגורים באתר בנייה. אך האמינו לנו, כי אנחנו עושים כמיטב יכולתנו ואני מבטיח מאה אחוז מאמץ, ביחד איתכם, לטובת חוויית מגורים מקסימלית אך יש לזכור כי יש מקומות שזה לא בשליטתנו", סיכם נתניהו.
"נותרתי ספיצ'לס – לא עשו כלום"; "אני באמת לא מבינה מה הם עשו בכל החודשים האלה"; "המצב נשאר זהה, רק שהזמן חלף"; "זרקו את כל מה שהעלינו בפגישות הקודמות לפח, ושוב מתחילים איתנו מההתחלה. בנקודת הזמן הזו כבר בלתי אפשרי לשנות", אלו חלק מן הטענות שהשמיעו הדיירים בתגובה לתכנית.
גם מכתב העצומה המבקש מן המועצה להחריג ולהוזיל את תעריף הארנונה בשכונה הלא-בנויה עליו חתמו למעלה מ- 300 דיירים, הוזכר במפגש. תושבי השכונה לא זכו כלל למענה ומנכ"ל המועצה הודה בשיחה כי כלל לא הכיר אותו.
החידוש: מפרצי חנייה באלכסון
אז מה בכל זאת כוללת התכנית החדשה? החידוש הבולט הוא תכנון מפרצי חנייה באלכסון שעשויים, לדברי מ"מ מהנדס המועצה, להגדיל את קיבולת החנייה ולהגדיל את תקן החניה ביחס לשכונות האחרות, זאת, כדי להעניק תמיכה לעסקים שיפעלו בשכונה בעתיד. מסוף תחבורה ציבורית יוקם בחלקה המזרחי של השכונה.
הריאה הירוקה המרכזית של השכונה, שצ"פ בגודל 15 דונם בחלקה הצפוני, נמצאת בשלב זה 'על הנייר' בלבד ולא אוזכרו לוחות זמנים לפיתוחה. בשטחים ה'חומים', אותם מגרשים בבעלות המועצה המיועדים למבני ציבור, מתוכננים להיבנות בעתיד מוסדות חינוך, שיתנו מענה ברמה עירונית.
"עיריית חריש פספסה בגדול את ההזדמנות לשתף את הציבור. הם אולי יידעו את הדיירים בתכניות, אבל לא באמת התייחסו לנקודות החשובות שהעלו התושבים", סיכם תושב מעו"ף ואילו אחר ציין את התהייה החשובה ביותר: "לא ברור לי כיצד הם יצליחו לשווק הפעם את הקרקעות המסחריות ליזמים אם שום דבר משמעותי לא השתנה בתכניות. אם מעו"ף לא תתרומם כשכונה של תעסוקה ומסחר, כל התכניות אינן ישימות".
גילוי נאות: הכותב הוא תושב עתידי של שכונת מעו"ף