קיבוץ מצר מפחד לאבד את אופיו הכפרי, קבוצת 'נחלצים מהפקקים' מבקשת פתרונות מיידיים לתחבורה ציבורית ומשרד הבינוי והשיכון מבקש לצמצם את ההתניה לקבלת התרי בנייה בסלילת כביש גישה, רק לבנייני מגורים ולהתיר בניית מבני תעסוקה. ארבע התנגדויות הוגשו לתוכנית חריש דרום שעתידה להוסיף לעיר אלפי תושבים ומאות אלפי מ"ר של שטחי מסחר
ביום האחרון בשנת 2020 הופקדה בוועדה לתכנון ובנייה התב"ע של הרובע העתידי, "חריש דרום", בו מתוכננים לקום שטחי מסחר ותעסוקה גדולים. אלה צפויים לספק מקומות עבודה לתושבי העיר, ולהגדיל משמעותית את ההכנסות מארנונה עסקית לקופה העירונית.
הרובע החדש צפוי לכלול 1,650 יחידות דיור (כ-6,000 תושבים), 332 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה ו-130 אלף מ"ר שטחי שירות, והוא עתיד להפוך לאחד ממנועי הצמיחה העתידיים החשובים של העיר.
בדיון שהתקיים בשבוע שעבר דנה 'הוועדה לתכנון ובנייה – חריש' בארבע התנגדויות שהוגשו לתוכנית. המתנגדים הם: קבוצת 'נחלצים מהפקקים', קיבוץ מצר, אבראהים אבו עביד ומשרד הבינוי והשיכון, יוזם התוכנית.
תחב"צ בראש סדר העדיפויות
את קבוצת 'נחלצים מהפקקים' שהוקמה במסגרת המרכז לצדק חברתי חריש ייצגה מיכל אגמון. היא ציינה כי הקבוצה כוללת פעילים בנושא התחבורה הציבורית בעיר ומטרת ההתנגדות, לדבריה, היא להעלות את נושא התחב"צ לראש סדר העדיפויות.

"לרוב מדברים על כבישים שמיועדים לרכב פרטי, עוד יציאה מדרום לחריש. כתושבים, אנחנו מבינים שהגדלת נתיבים וכבישים יובילו לעוד פקקים. אנחנו סבורים שכל עוד לא תהיה תחב"צ ראויה הנושא לא ייפתר, ואנחנו רוצים שזה יהיה בראש סדר העדיפויות". חברי הוועדה ציינו כי חניון אוטובוסים קיים בתוכנית חריש דרום ותצורתה הסופית של פריסת האוטובוסים והקווים תיקבע בעת הביצוע בפועל. אגמון השיבה כי "ידוע לנו שיש תשתיות לתחב"צ. אני כן מבקשת לחשוב צעד אחד קדימה – אם חניון האוטובוסים ייבנה רק בעוד 15-10 שנים, זה ישפיע. פתרון התחבורה של חריש לא יכול להיות רק בכבישים לרכבים הפרטיים. אנחנו מבקשים לעמוד על המשמר שזה אכן יתקיים ויתבצע בפועל".
חברי הוועדה הוסיפו וציינו כי השדרה הראשית של רובע חריש דרום כוללת נת"צ (נתיב המיועד לתחבורה ציבורית בלבד) והוא יתבצע בפועל כשיהיו מספיק תושבים כדי שזה יתממש. עוד צוין כי מבחינה חוקית ישנה בעיה להכניס לתוכנית הוראות לביצוע תחבורה ציבורית, היות וזה תלוי במשרד התחבורה בלבד.
קיבוץ מצר: שמירה על השטחים החקלאיים
התנגדות נוספת לתוכנית חריש דרום הגיעה מקיבוץ מצר שיאלץ לוותר על חלק משטחי החקלאות המעובדים לטובת התוכנית, ויתור שיפגע בהכנסות הקיבוץ.

" מלבד זה שזו פרנסת הקיבוץ, יש גם ערך בחקלאות. הריאה הירוקה גם היא לטובת חריש. מדובר על אינטרס ציבורי מובהק ולא רק של תושבי מצר", אמר נציג הקיבוץ. "בעינינו, עדיף שהבנייה בחריש תהיה צפופה יותר מאשר שתשתלט על השטחים הפתוחים. אנו מעוניינים שהתכנון ישלב את הצרכים של הקיבוץ. אנו גם רוצים לוודא שאין קונפליקט עם החקלאות", ציין נציג הקיבוץ והוסיף: "אנחנו לא מעוניינים שהקיבוץ יהיה בסוף מעין שכונה בתוך העיר חריש ושלא יישמר אופיו הכפרי".

ההתנגדות שהעלה קיבוץ מצר התייחסה גם לסלילת כביש 611 שיהרוס לטענתם את שטחי החקלאות. "נושא הכביש הוא מהותי. אנחנו מבקשים שיהיה לו מקום בתוכנית. אנחנו יודעים שברגע שלא יודעים איפה הוא יהיה – זה יהיה על השטחים שלנו", הדגיש נציג הקיבוץ. עוד צוין כי כבר כיום נדרשים פתרונות לנושא הניקוז ומי הנגר שבעקבות הבינוי בחריש פוגעים בשטחים החקלאיים וגורמים להצפות. "צריך לפתור את זה כראוי. עלולים לגלוש חומרים מסוכנים לגידולים, ואנחנו לא נוכל למכור את התוצרת", התריע נציג הקיבוץ והוסיף כי הקרבה לשטחים החקלאיים עלולה להיות מסוכנת גם לתושבי רובע דרום, שעלולים להיפגע מריסוס או מציוד חקלאי כבד.
אין סיבה להגביל את התעסוקה
נציגו של אבראהים אבו עביד צמצם את ההתנגדות שהגיש בעקבות הסכמה בינו לבין משרד הבינוי והשיכון שהסדירה את חלוקת המגרשים ביניהם, לשביעות רצון שני הצדדים.
התנגדות רביעית במספר, הגיעה דווקא מיזם התוכנית, משרד הבינוי והשיכון. אילן טייכמן, נציג המשרד ציין כי "במסגרת התוכנית שהופקדה, הוועדה קבעה התניות לפיתוח – כביש בין H5 ל-574 לכביש 611. ההתנייה היתה שעד שלא יתחילו לעבוד על שני הכבישים האלה לא יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה".

"אנחנו מציעים שההתניה תחול רק על היתרי בנייה למגורים, לדעתנו אין שום סיבה להגביל את התעסוקה, כי זו נסיעה בכוון הנגדי או כזו שמפחיתה יציאה – אנשים שמגיעים מחוץ לחריש או תושבי חריש שנשארים לעבוד בתוך העיר", הסביר טייכמן והוסיף כי הגישה לאזור התעסוקה, תהיה מתוך העיר בשלב ראשון.
ההצעה: חניון האוטובוסים יעבור דרומה
התנגדות נוספת שהגיש משרד הבינוי והשיכון התייחסה לשינוי מיקום חניון האוטובוסים המתוכנן ברובע. משרד הבינוי ביקש למקם את החניון דרומה יותר, על מנת להרחיקו ממבני המגורים בשכונת הפרחים. העברת חניון האוטובוסים דרומה, משמעה שהעסקים המתוכננים לקום כדוגמת אולמות אירועים ומרלו"ג שתוכננו בחלקו הדרומי של מגרשי חריש דרום, יעברו למגרשים צפוניים יותר ויהיו קרובים יותר לבנייני המגורים בשכונת הפרחים.
חשוב לציין כי הדיון בהתנגדויות טרם הסתיים. בדיון הבא תקבל הוועדה המיוחדת לתו"ב חריש את הכרעותיה בנושא.