הממשלה שהזרימה לעיר 600 מיליון שקלים הציבה להנהגת העיר תנאי: "העלאת התעריפים בחריש". שיעור התייקרות הארנונה טרם נקבע סופית, אולם הוא צפוי להיות גבוה יותר מ-1.37%, שיעור העדכון שפרסם השבוע משרד הפנים. סגן ראש העיר: "אנו עושים את כל המאמצים להקטין את עליית הארנונה הצפויה ואת האחוז בה היא תתייקר"
השבוע פרסם משרד הפנים את שיעור העדכון השנתי בארנונה לשנת 2023 והודיע על העלאת תעריף הארנונה ב-1.37%. עוד ציינו במשרד הפנים כי שיעור העדכון הנוכחי נמוך משיעור העדכון האחרון לשנת 2022 שעמד על 1.9%.
בדומה למרבית הרשויות המקומיות בישראל גם בחריש צפוי להתייקר בינואר 2023 תעריף הארנונה, שעומד כיום על 49.62 שקלים למ"ר לשנה. אך האם העלייה תסתכם ב-1.37% בלבד או שמא צפויה בחריש העלאה משמעותית יותר?
בחריש: העלאה אוטומטית מדי שנה
תעריף הארנונה הארצי מתעדכן מדי שנה בחודש מאי והוא מושפע ממדד המחירים לצרכן ומדד השכר הציבורי. שיעור עדכון הארנונה קבוע בחוק ההסדרים ואינו נתון לשיקול דעת של שרת הפנים. עם זאת, לרשויות המקומיות ניתנת האפשרות להגיש בקשה לאישור חריג משיעור העדכון שנקבע, בקשה שתועבר לבחינתם ושיקול דעתם של שרי הפנים והאוצר.
כך לדוגמה, בתחילת השבוע הודיע רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, שהוא מתנגד להעלאה הצפויה. הוא שלח מכתב ביקורתי לשרת הפנים איילת שקד ולשר האוצר אביגדור ליברמן: "נוכח גל ההתייקרויות במשק, במזון ובנדל"ן, ההתייקרות הצפויה במחירי הארנונה היא גזירה אחת יותר מדי ממה שהאזרחים במדינה צריכים ויכולים לספוג", כתב ודרש מהממשלה להקפיא את ההעלאה.
בחריש, המצב שונה מהותית. עד היום עיריית חריש העלתה את מיסי הארנונה מדי שנה בשיעור שקבע משרד הפנים ללא יכולת להתנגד. ראש העיר יצחק קשת ציין מספר פעמים בעבר כי התייקרות תעריף הארנונה היא אוטומטית ואינה תלויה באישורו או באישור מועצת העיר. השנה, כך נראה, ההתייקרות בארנונה תהיה גבוהה אף יותר מהשיעור שנקבע במשרד הפנים.
החלטת הממשלה: "מיצוי גביית הארנונה והעלאת התעריפים בחריש"
בתחילת חודש אפריל אישרה הממשלה החלטה מיוחדת לחריש, שתכליתה המשך קידום פרויקט הקמת העיר החדשה בהשקעה כוללת של כ-600 מיליון שקלים במגוון תחומים, ובהם כבישים, תחבורה ציבורית, קידום תעסוקה, וגם תוכנית רב שנתית לייצוב העירייה. יעדיה של התוכנית הרב שנתית הם לחזק את הרשות המקומית ולהביאה לעצמאות כלכלית דרך צעדים לייעול כלכלי ופיננסי של הרשות המקומית.
הבשורה על הזרמת כספים מאסיבית לקופת העיר, עוררה בקרב תושבים את ציפייה כי המהלך יכין את הקרקע גם לאפשרות להוזלת תעריף הארנונה המקומית אך מעיון בסעיפי החלטת הממשלה עולה תמונה שונה לחלוטין.
סעיף התוכנית הרב שנתית מציין באופן מפורש כי "הקצאת התקציב תותנה בעמידה באבני דרך שיוגדרו במסגרת התוכנית, לרבות בעניין מיצוי גביית הארנונה והעלאת התעריפים בחריש".
קשת הזים את הציפיה: "חשוב לומר: אין סיכוי שהמדינה תאשר לחריש להוריד מיסים, לאחר שהשקיעה כאן סכום כסף כזה", הדגיש קשת בראיון לחריש סיטי שהתפרסם בחודש מרץ.
עליית הארנונה ככורח המציאות
גורמים המעורים בפרטים ציינו כי ייקור תעריף הארנונה הן למגורים והן לעסקים בעיר הוא כורח המציאות, זאת לאור ההבנות שהושגו מול משרדי הממשלה והחלטת הממשלה לתקצוב העיר.
עם זאת, שיעור ההתייקרות במיסי הארנונה המקומית טרם נקבע והנושא נמצא בדיונים בין הנהגת העיר מול משרדי הממשלה. סעיף נוסף שנמצא בדיונים בין הרשות למשרדי הממשלה הוא אופן העלאת המיסים. טרם הוחלט אם העלייה תהיה גבוהה במיוחד השנה או תהיה מדורגת, ותעלה בחמש השנים הקרובות, בשיעור גבוה יותר מהשיעור הארצי.
"היינו רוצים כמה שפחות להעלות את הארנונה למגורים, היא ממילא גבוהה", השיב סגן ראש העיר, שלמה קליין, בתשובה לפניית 'חריש 24'. "המדינה מחייבת אותנו להעלות את הארנונה כתוצאה מהחלטת הממשלה החדשה וייצוב חריש. אנו עושים את כל המאמצים להקטין את עליית הארנונה הצפוייה ואת האחוז בה היא תתייקר".
פיתוח בר קיימא
נתונים שעשויים להסביר את יכולת התמרון המוגבלת של עיריית חריש ניתן למצוא גם בדו"ח דיור מואץ וחוסן מוניציפאלי, שפירסם משרד הפנים בספטמבר 2020. הדו"ח ציין כי בחריש, אחוז התשלומים המתקבלים מארנונה למגורים ביחס לסך הארנונה שגובה הרשות עומדת על 93% ורק ל-14 רשויות מקומיות בישראל אחוז ארנונה למגורים גבוה יותר, רובן המוחלט הינן רשויות מקומיות מהמגזר הערבי. המשמעות הכלכלית של האחוז הנמוך של תשלומי הארנונה העסקית, ללא תמיכה ממשלתית, היא ירידה ברמת השירותים שניתן לספק לתושבים. נתון זה, המתווסף לגידול המואץ והייחודי בחריש, מחזק את הצורך במתן מענים שיסייעו בהמשך פיתוח בר קיימא של הרשות המקומית, זאת גם בראיה צופה פני עתיד של המשך גידולה המואץ של העיר.
מעיריית חריש לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.