ישראל שלו ומנהלי בית ספר 'אתגרי העתיד' חתמו על עצומה הקוראת לשנות את מדיניות הבידוד בבתי הספר כך שעל כל ילד וילדה יחולו הנחיות זהות במידה שאינם מאומתים לקורונה. אנשי החינוך מזהירים מפני שבר במרקם החברתי וההשלכות הנפשיות הקשות על בני הנוער. השירות הפסיכולוגי: עליה של כ- 43 אחוזים בטיפולים של תלמידים המצויים בסיכון לאובדנות
מדינת ישראל חווה בימים אלו את שיאו של הגל החמישי – גל האומיקרון. מספר הבידודים הפעילים הארצי נושק ל-200 אלף ורוב המבודדים הם ילדים ונערים. כך הופכים הלימודים הפרונטליים לנחלתם של מעטים.
בחריש, בדומה לישובים רבים אחרים, אחוז ההתחסנות בקרב בני 11-5 אינו גבוה. ממידע שהתפרסם בסוף דצמבר 2021 עולה כי כ-8 אחוזים בלבד מבני 11-5 בחריש חוסנו במנה אחת (בהשוואה ל-12 אחוזים בממוצע הארצי). היקף הבידודים הרחב ניכר בעיר ומשפיע על אופי והיקף תפקוד מערכת החינוך העירונית.
הדרישה: הנחיות זהות לילדים לא מאומתים
על פי הנחיות משרד הבריאות, במקרה של איתור מאומת בגן או בכיתה רשאים מחלימים או מחוסנים בלבד לשוב למסגרת הלימודית לאחר ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית שתוצאתה שלילית. תלמידים שאינם בעלי תו ירוק נאלצים להציג שתי בדיקות אנטיגן מפוקחות – שליליות ולשוב ללימודים לאחר שהייה בבידוד של שבעה ימים. בפועל, הורים רבים אינם שולחים את ילדיהם למסגרות החינוכיות וקיים מיעוט תלמידים בפעילויות החינוכיות.
ההבחנה בין ילדים מחוסנים ולא מחוסנים במערכת החינוך גרמה למנהלי חינוך מרחבי הארץ לחתום על מכתב מחאה שנשלח ביום שישי האחרון לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. המורים והמנהלים דורשים במכתבם להשאיר את מערכת החינוך פתוחה ועובדת על אף המורכבות הקיימת ולהשוות בין התלמידים המחוסנים לאלו שאינם: "על כל ילד וילדה יחולו הנחיות זהות במידה שאינם מאומתים לקורונה – והם יוכלו להמשיך ללמוד בבתי הספר".
האומיקרון: קו שבר במערכת החינוך
על הקריאה החתומה בידי למעלה מ-260 מנהלי גנים, בתי ספר מחלקות חינוך עירוניות ורכזי חינוך – חתומים גם מנהל אגף החינוך בחריש ישראל שלו, ומנהלי תיכון 'אתגרי העתיד' טלי הולן וליאור לויתן.
"מזה שנתיים שילדי ישראל עוברים תקופה קשה מנשוא. החל מסגרים חוזרים ונשנים, תקופות של חזרה מהירה ופתאומית למסגרת וסגירתה מחדש ללא הכנה מראש, ישיבה מנותקת בבתים מול מסכים לאורך חודשים ארוכים וקטיעה של כל תהליכי ההתבגרות, ההתפתחות והחברות הנורמליים לילדים בגילאים השונים", מציינים המנהלים במכתבם. "את התוצאות של התקופה הארוכה הזו, שטרם הסתיימה, כולנו מכירים מקרוב ועושים ימים ולילות לטפל, לתמוך, ליצור מענים, לגייס משאבים, וליצור איים של שפיות ויציבות עבור ילדינו כולם" .
המנהלים מציינים את הגל הנוכחי והנחיותיו, כנקודת שבר ביחס של מערכת החינוך לתלמידיה ומגדירים את ההבחנה המתבצעת בין ילדים מחוסנים ושאינם מחוסנים כבעייתית, לא מוצדקת ולא צודקת.
"מדובר בהצלת נפשות – לא פחות"
"מאז שהחל גל האומיקרון המצב במערכת החינוך השתנה מהקצה לקצה. בכל יום מחדש אנחנו מוצאים פתרונות יצירתיים להגיע לכל הילדים, אלה שבביה"ס ואלה שבידוד, על מנת להשאיר אותם מחוברים ולשמר עד כמה שניתן את ניצני הנורמליות שאנחנו עמלים עליהם חודשים רבים – כיוון שמדובר בהצלת נפשות – לא פחות", מציינים אנשי החינוך במכתבם. "עם זאת, ההנחיות המבחינות בין ילדים מחוסנים ללא מחוסנים בעת הזו – הינן קשות ופוגעניות ומערערות את יסודות הקהילות שבתוכן אנחנו פועלים.
"ישנה התנגשות כואבת מאוד בין הזכות לחינוך ובריאות נפשית, לבין הרצון להפעיל לחץ על הציבור לחסן את ילדיו", מסבירים מנהלי החינוך במכתב ומוסיפים: "איננו רופאים ואיננו נוקטים עמדה רפואית. אך אנחנו מנהיגי חינוך, ועדים למחיר הנפשי שהילדים משלמים על הבידודים האינסופיים, ימי הלימוד שנקטעים באחת וחלק מהילדים נשלחים מביה"ס לבדיקות ובידוד, בעוד שחבריהם המחוסנים יעשו בדיקה ביתית ויחזרו מיידית לספסל הלימודים ועל קריעת המרקם החברתי לשניים דרך נושא החיסונים".
החרפת המצוקה הנפשית של תלמידים
חיזוק לעמדתם של רשימת אנשי החינוך שיצאו נגד המדיניות הקיימת, ניתן למצוא היום (שני) במידע שחושף משרד החינוך המציג עליה מדאיגה במצב הרגשי הפגיע של תלמידי ישראל.
מסיכום הנתונים של השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך שנערך בחודשי החורף, משתקפת תמונה מדאיגה ביחס למצבם הנפשי והחרפת עוצמת המצוקה של תלמידי בתי הספר. מהנתונים עולה כי חלה עליה של כ-43 אחוזים בטיפולים של תלמידים המצויים בסיכון לאובדנות, אשר נערכים בשירותים הפסיכולוגיים חינוכיים. עליה מ- 829 טיפולים בשנת 2020 ל- 1,184 טיפולים בשנת 2021.
נתקלתם באירוע יוצא דופן? גיליתם משהו שחייב להתפרסם בחריש 24? כתבו לנו למייל האדום!