בניית שלושה בתי ספר חדשים, ביניהם גם מבנה התיכון הממלכתי, לא תושלם עד לפתיחת שנת הלימודים הקרובה. היכן ילמדו מאות תלמידים שנותרו ללא מבנה בית ספר ייעודי לתשפ"ג וכיצד נערכת המועצה? מ"מ ראש העיר: "בעזרת ה' יהיה פתרון לכולם". ההורים: "הדרישה שלנו מהמועצה היא לדאוג לפתרון זמני ראוי"
המירוץ נגד השעון והמאמצים להשלמת בינוי מוסדות החינוך בעיר עד אחד בספטמבר, הנמשכים עד הדקה ה-90 ממש, מוכרים היטב לתושבי חריש בשנים האחרונות. בכל שנה ושנה נבנים בעיר בממוצע שלושה בתי ספר חדשים ולמעלה מ-20 גני ילדים, כדי לספק מענים לצמיחה המתמדת באוכלוסיית העיר ומספר הילדים הגבוה במיוחד בעיר. אתגרי הבינוי מביאים עימם, מדי שנה, גם חששות בנוגע לעמידה ביעדי המשימה. עד כה חששות אלו הופרכו בהצלחה, ומרבית מוסדות החינוך שנבנו בעיר בשנים האחרונות, נפתחו במועדם כמתוכנן.
הקפאת הבנייה: החברה נקלעה לקשיים כלכליים
נראה כי תנופת הבנייה ורצף ההישגים שרשמה העירייה בתחום בינוי מוסדות החינוך צפוי להסתיים בקרוב ובחריקת בלמים. שלושה בתי ספר ושני אשכולות גנים שבנייתם החלה, לא יושלמו ולא ייפתחו בשנת הלימודים תשפ"ג.
מדובר בתיכון הממלכתי בשכונת אבני חן, בית הספר הממלכתי-חרדי בשכונת החורש ובית הספר הממ"ד – תורני בשכונת הפרחים. אשכולות הגנים שבנייתם נעצרה ממוקמים בשכונות הפרחים והחורש.
כזכור, העבודות שמבצעת חברת 'מחאמיד תאופיק' עבור עיריית חריש, נעצרו בדצמבר האחרון, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים והודיעה על הקפאת הליכים. חברת הבנייה דיווחה על חובות של 370 מיליון שקלים וביקשה לעצור זמנית את כל הליכי הגבייה שהופעלו נגדה. חברת מחאמיד תאופיק היא קבלן מורשה של משכ"ל (החברה למשק וכלכלה – חברת בת של השלטון המקומי) והיא זכתה לקבל פרויקטים רבים מעיריית חריש בבינוי מוסדות ציבור.
העירייה בהליך גישור מול הקבלן
"כל הפרויקטים שבבנייה – תקועים. אף אחד ממוסדות החינוך הללו לא ייפתח כמתוכנן", כך מודה ממלא מקום ראש העיר והאחראי על תחום החינוך, שלמה קליין. "לאחר שהקבלן הודיע על עיכוב הליכים, פנינו לבית המשפט בבקשה לשחרר אותנו ממנו, כדי לאפשר לנו לסיים את הבינוי בדרכים אחרות. בית המשפט דחה את בקשתנו ושלח אותנו לגישור מול חברת הבנייה וכעת אנו נמצאים בהליך גישור מול מחאמיד תאופיק", מסביר קליין ומוסיף כי המפרק דרש מן העירייה לשלם לקבלן סכומים נוספים לטובת השלמת הבינוי: "המפרק טען כי התחשיבים והסיכומים הראשוניים שהושגו במקור, היו גרעוניים ולא יאפשרו לקבלן להשלים את הקמת מוסדות החינוך ודרש סכומים אסטרונומיים נוספים. דרישה זו נדחתה על ידי העירייה".
מאות תלמידים ללא פתרון
יש לציין כי הדחייה בפתיחת התיכון הממלכתי ברחוב שוהם/לשם היא שלישית במספר. מועד פתיחת המבנה גדול הממדים שנבנה בשכונת אבני חן (36 כיתות על שטח של 20 דונם), תוכנן במקורו לספטמבר 2020 אך נדחה פעם אחת לאחר חשיבה תכנונית מחודשת ופעם שנייה לאור "מכלול נסיבות של בינוי מורכב ויוצא דופן".
המוסד החינוכי פועל כיום באופן זמני בתחומו של בית הספר היסודי 'תלמי הדר' ולומדים בו למעלה מ-200 תלמידים. על פי הערכות העירייה צפוי מספר התלמידים בתיכון להכפיל עצמו לקראת שנת הלימודים הבאה, והיא מחפשת עבורם פתרון מהיר.
"בידינו מספר תוכניות מגירה כדי לפתוח בהצלחה את שנת הלימודים. נבחנות הרבה אופציות ויש לנו כיוון כדי לפתור את הבעיה ולתת מענה לכל בתי הספר שהם כרגע ללא מבנה. אנחנו עובדים על זה חזק מאוד ובעזרת ה' יהיה פתרון לכולם", הדגיש קליין אך סרב לפרט את החלופות העומדות על הפרק. עוד הוסיף קליין כי על אף שהעבודה בשני מתחמי גנים נעצרה והם לא יפתחו כמתוכנן ב-1 בספטמבר, בעירייה לא צופים מחסור בתחום הזה.
דרישת ההורים: פתרון זמני ראוי
דגנית אדוני, נציגת הנהגה בוועד ההורים של התיכון הממלכתי החדש, מסרה בתגובה ל'חריש 24: "כהורים, זה מאוד מתסכל שמגיעים ל-1 בספטמבר ושוב ושוב אין מבנה ראוי לילדים שלנו. עם זאת, אנו מבינים שיש דברים שאינם בשליטת המועצה וקשה להיערך לפשיטת רגל של קבלן. כך או כך התסכול קיים. החטיבה מונה השנה כ-250 תלמידים וצפויה, על פי הערכות, להכפיל את כמות התלמידים בשנה הבאה. כבר השנה זה לא היה מבנה ראוי, אז קל וחומר שהוא לא יתאים בשנה הבאה. אין בבית הספר הקיים מקום לקיים טקסים או התכנסויות ואין אפשרות לקיים שם פעילויות אחר הצוהרים", מציינת אדוני.
"כרגע ישנם כמה פתרונות על השולחן: הישארות במיקום הקיים תוך הוספת מבנים יבילים או החלפת מקום עם בית ספר אחר שמאוכלס באופן חלקי. בעינינו הרע במיעוטו הוא קבלת מבנה גדול יותר אחר במסגרת החלפה. מבנים יבילים הוא הפתרון הגרוע ביותר. הדרישה שלנו מהמועצה היא להילחם בזירה המשפטית ככל הניתן עבורנו ומאידך, לדאוג לפתרון זמני ראוי. אוסיף ואומר כי במיוחד לאור המיתוג העירוני החדש, המתהדר באיכות החינוך, חשוב שהחטיבה תפעל במבנה ראוי, שיוכל לאפשר לה את אותה פדגוגיה ייחודית".