לפני שבעה חודשים קפצה חריש בדירוג החברתי-כלכלי מאשכול 3 לאשכול 5. את המחיר משלמים כעת ההורים. עלות הצהרונים הוכפלה ואף שולשה. אם יחידנית: "העיר הוקמה על גב אנשים שהגיעו הנה בגלל המחיר הזול". הלשכה לסטטיסטיקה: "הרמה החברתית-כלכלית של אוכלוסיית חריש עלתה מאוד"
ישראלה אורחבסקי, בדומה להורים רבים אחרים, תשלם בשנת הלימודים הקרובה פי 2.5 עבור מסגרת הצהרונים לשני ילדיה. ההוצאה החודשית תטפס מ-550 שקלים השנה לכ-1250 שקלים. אורחבסקי היא אם יחידנית המשתכרת שכר מינימום, וכל שקל שנוסף להוצאה המשפחתית מקשה עליה 'לגמור את החודש'.
ההתייקרות המשמעותית במחיר הצהרונים נובעת מהמדד החברתי-כלכלי החדש של חריש שנקבע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לפני שבעה חודשים. חריש קפצה מדירוג 3 לדירוג 5. בהתאם, שיעור השתתפות הממשלה בעלות הצהרונים בחריש נחתך ב-50 אחוזים ועלות השתתפות ההורים קפצה בהתאמה.
נראה כי חלק מההורים בעיר לא מתכוונים להשלים עם רוע הגזירה, ומתכוונים לצאת במחאה במטרה להביא להחרגתה של חריש משאר הרשויות בישראל, כדי להפחית את השתתפות ההורים בתשלום לצהרונים.
"המטרה של משפחות רבות עם המעבר לחריש היתה להוזיל עלויות. חריש מלאה במשפחות צעירות וכמות ילדים עצומה שלא קיימת כמעט באף עיר אחרת, אפשר לראות זאת לפי כמות הגנים החדשים שנפתחים כאן מדי שנה. אין מקורות תעסוקה ולכן מרבית ההורים עובדים מחוץ לעיר ואנשים לא יכולים לשלם את הסכומים הללו", מספרת עדי רובין שבת, שהקימה לאחרונה קבוצת וואטספ של הורים הקוראים להורדת מחירי הצהרונים בחריש. שבת מציינת גם את שנת הקורונה, כשנה שפגעה משמעותית בהכנסות של משפחות בעיר.
"אנו מתכוונים לצאת למחאה חוקית ואנחנו אופטימיים בסיכויים שלנו לשנות. אני מלאת אמונה. הכוח הוא של האזרחים. יושבים בכנסת ובמועצה אנשים עם לב, רגשות והבנה והם הורים בעצמם. אני מאמינה שראש העיר יצטרף לקריאה שלנו כי הוא רוצה בטובת התושבים שלו". על העצומה שהתפרסמה וקוראת להוזלת הצהרונים בחריש חתמו עד כה כ-850 אנשים.
הדירוג החדש נקבע על פי 3,582 תושבים
האתגר החדש שמביא איתו הדירוג החברתי-כלכלי העדכני של חריש נשען על מסד נתונים בעייתי בלשון המעטה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעלתה את דירוגה של חריש התבססה על מידע שליקטה בשנת 2017 עת מנתה אוכלוסיית העיר 3,582 תושבים בלבד. מאז גדלה חריש באופן חסר תקדים לכ-26,000 תושבים, מה שמעמיד בספק רב את התאמתן של אבני הבוחן שלוקטו לשנת 2021.
הלשכה לסטטיסטיקה: "הרמה החברתית-כלכלית של אוכלוסיית חריש עלתה מאוד. אחוז המשפחות עם 4 ילדים ויותר ירד משמעותית, רמת ההשכלה עלתה ונתוני ההכנסה הכספית השתפרו מאוד
"תמיד קיים פער בין חישוב ופרסום המדד לבין השנה שאליה מתייחסים הנתונים, בשל איחור בקבלת חלק מהנתונים. מטבע הדברים, מתרחשים שינויים מסוגים שונים בכל רשות ורשות לאחר חישוב המדד, והגופים הממשלתיים שעושים שימוש במדד, מודעים לכך היטב", הסבירו בלשכה לסטטיסטיקה בתגובה לפניית 'חריש 24' אך בחרו שלא להתייחס למצבה הייחודי של חריש שמצריך, לכאורה, ניטור הדוק יותר.
בנוגע לטיפוס במעלה המדד ציינו בלמ"ס: "הרמה החברתית-כלכלית של אוכלוסיית חריש עלתה מאוד גם במונחים אבסולוטיים. ניתן לראות זאת בערכי המשתנים בהשוואה בין 2017 ל-2015, וגם בהשוואה לממוצע כלל ארצי. אחוז המשפחות עם 4 ילדים ויותר ירד משמעותית, רמת ההשכלה עלתה ונתוני ההכנסה הכספית השתפרו מאוד".
עוד נמסר מהלמ"ס כי בימים אלו החלה העבודה לקביעת מעמדה של חריש בדירוג הבא. ניכר כי בשיטת העבודה הנוכחית ללמ"ס יהיה קשה מאוד לבטא נאמנה את הרמה הסוציו-אקונומית העדכנית של חריש בשנים הקרובות וזאת לאור הצמיחה הבלתי פוסקת והשינויים בהרכב האוכלוסיה בעיר. לשם המחשה, המדד הבא שיעודכן שוב רק בעוד כשנה יתבסס על נתוני שנת 2019.
המחיר הסופי נקבע על ידי ועדת היגוי רשותית
רבים ידעו ונערכו מראש לזינוק הצפוי במחירי הצהרונים, אולם היו גם תושבים שהופתעו. אלה שפנו למרכז השירות לתושב כדי להבין את מהות הפער, קיבלו תשובה זהה. זו כללה התייחסות לשינוי הדירוג הסוציו-אקונומי של חריש אך בנוסף צויין, כי קביעת המחיר הסופי של הצהרונים גובשה בהחלטה פנים-רשותית. "לפני קביעת המחירים התקיימה ועדת היגוי רשותית בהשתתפות נציגי הורים. הוועדה אישרה את עלויות הצהרונים שמתבססות על התעריף שקבע משרד החינוך לרשויות בדירוג סוציו אקונומי 5 בתוספת תוספות הכרחיות כמו פעילות צהרונים, עשרה ימי חופשה בחנוכה ופסח ואיש צוות שלישי במסגרות בגני הילדים", השיבו במרכז השירות לתושב.
כך לדוגמה, עלות צהרונים בחריש לילדי כיתות א'-ב' מסתכמת ב-555 שקלים לחודש ואילו הסכום הבסיסי לצהרונים ברשויות בדירוג זהה, נקבע ל-300 שקלים בלבד. את הפער מסבירים ברשות בתוספות ההכרחיות שפורטו מעלה.
נופלים בין הכסאות
"למה אין תכנית צהרונים לאמהות עובדות כמו בערים אחרות? מדוע המועצה לא מסבסדת צהרונים לפי יכולת?" מתרעמת אורחבסקי. "העיר הוקמה על גב אנשים שהגיעו הנה בגלל המחיר הזול וכעת הורים ׳עשירים׳ מרוויחים על גב ׳הנזקקים׳". אורחבסקי מתייחסת בדבריה למסגרות סיוע כלכלי שמעניקה המדינה להורים עצמאיים – יחידניים ומחושבות בהתאם למבחני הכנסה.
לדאבונה של אורחבסקי, תכניות אלה למימון צהרונים לילדי שהוריהם עובדים או לומדים חלות רק באשכולות סוציו-אקונומיים 6 ומעלה. לדברי אורחבסקי היא והורים רבים במצבה 'נופלים בין הכסאות' בגלל הדירוג הנוכחי של חריש במדד החברתי-כלכלי: "אם העיר היתה בדרגה 6 הכל היה מסתדר! הייתי משלמת רק 300 לילד. היה אמנם פחות סבסוד ל"עשירים" אך יותר סבסוד לנצרכים, על פי מבחני ההכנסה של משרד העבודה והרווחה".
אורחובסקי ורבים כמותה, יאלצו לחכות לדירוג הבא של חריש בתקווה שהוא יהיה ידידותי יותר לנזקקים. ואילו הורים אחרים קראו לראש העיר לפעול להורדת הדירוג חברתי-כלכלי בחריש לטובת קבלת הטבות לתושבים, כפי שכבר נעשה פה בעבר.
בין השנים 2016 ל-2020 הסיווג של חריש נקבע לאשכול 3 בעקבות מאבק שניהל יצחק קשת. ראש העיר הצליח להוריד את הדירוג של חריש מדירוג 7 ל-3 במטרה לאפשר לעיר לקבל יותר משאבים ותקציבים על מנת לשדרג את איכות החיים בעיר ואת המוכנות שלה לקליטת תושבים חדשים. קביעה זו היתה בתוקף עד לסיווג החדש של הלשכה לסטטיסטיקה בשנת 2020.
מעיריית חריש נמסר להורים כי "הזינוק מאשכול 3 לאשכול 5 הוא עדות מצוינת לכך שחריש צומחת היטב בתחומים כמו רמת חיים, תעסוקה, השכלה, חינוך ועוד. עם זאת, לדירוג החדש יש השלכות כלכליות: חריש תזכה לפחות תקציבים ממשלתיים, ובכלל זאת גם סבסוד נמוך יותר לצהרונים. זו בדיוק הסיבה לכך שמחירי הצהרונים השנה גבוהים יותר ממחירי הצהרונים בשנה שעברה".