עשרות תושבים ממועצה איזורית מנשה, באקה אל גרביה, חריש והסביבה הפגינו היום נגד התוכנית לסלילת כביש 611. המפגינים דורשים משרת התחבורה לחבר את חריש לכביש 6 ולהימנע מפגיעה בטבע. עוד הם קראו לתושבי חריש להצטרף למאבק: "מרדימים את תושבי חריש בהבטחות שווא. הכביש שהם חושבים שיהווה פתרון, לא יפתור את הבעיה"
עשרות מתושבי מועצה אזורית מנשה, באקה אל גרביה, חריש והסביבה הפגינו היום (רביעי) בצומת שער מנשה וקראו לממשלה לחבר את חריש לכביש 6 ולבטל את התוכנית הקיימת לסלילת כביש 611 וחיבורו לכביש 574 הפקוק כבר כעת. לדבריהם תוכנית זו תוביל את חריש והאזור כולו לאסון תחבורתי.
בימים אלו מקודמת תת"ל (תוכנית לתשתיות לאומיות) 84 להקמת כביש 611 כיציאה נוספת מהעיר חריש. על פי התכנון, כביש 611 מתוכנן לצאת מדרום מערב חריש, לחתוך את שלוחת יער חריש ויער מענית ולהתחבר לכביש 574 בין צומת כלניות לצומת שער מנשה. תוכנית זו תוקצבה בנובמבר 2021 וצפויה לצאת לדרך במהלך שנת 2022.
תושבי המועצה האזורית מנשה, הנהגת המועצה האזורית ונציגי העיר חריש שארגנו את ההפגנה, הביעו חשש ודאגה מהאסון התחבורתי והאקולוגי אשר ייגרם מקידום תוכנית זו.
שירה לאון זכות, תושבת מענית וממשתתפות ההפגנה: "היום, עם 30 אלף תושבים, בחריש עומדים בפקק. מה יהיה כשהישוב יגדל עוד יותר? בנוסף, אנחנו מודאגים יותר ויותר שלא יהיה לנו טבע שנוכל ליהנות ממנו, לצאת החוצה לנשום. עם סלילת הכביש החדש הולך עוד משאב טבע להיעלם. אנחנו מאמינים שניתן למצוא פתרון אחר ושהממשלה הזו יכולה להוביל את השינוי".
הפתרון: חיבור ישיר לכביש 6
המפגינים נשאו שלטים שקראו לביטול התוכנית וחיבור ישיר של העיר חריש לכביש 6. לדבריהם, חריש אשר צומחת במהירות רבה, מחייבת פתרון תחבורתי מהיר ומקיים. לדבריהם, כבר כיום תושבי העיר מתמודדים עם מציאות תחבורתית בלתי נסבלת, אשר הפכה את האזור כולו לכזה אשר העומסים התחבורתיים שבו בלתי אפשריים והפכו כל תנועה תחבורתית על הצירים 574 ו- 581 קשים מנשוא. הסיבה לדבריהם נובעת מהעובדה כי חריש תוכננה ללא התייחסות של ממש לאתגרים התחבורתיים אשר נובעים מצמיחתה של עיר אשר מתוכננת להכיל כ-100,000 תושבים.
השלכות ארוכות טווח
המפגינים הצביעו על שני כשלים עיקריים בתוכנית הקיימת, כאמור, הראשון בהם הוא סלילת כביש מהיר לתוך פקק קיים. והאחר, פגיעה במסדרון האקולוגי הארצי. לדבריהם, התוכנית מתעלמת לחלוטין מהפגיעה האקולוגית הקשה שתחסל סופית את המרחב הירוק האחרון שנותר בין העיר חריש, מייסר, מענית ויישובי האזור.
"במקום למשוך כביש לאורך ואדי ורכס שהם חורש טבעי, אנו מציעים שכביש 611 יתחבר ישירות לכביש 6 ולא ימשיך שני קילומטרים מיותרים על חשבון היער ובחיבור לכביש צר שלא יכול להכיל את נפח התנועה כבר כיום", מסבירה שירה. המפגינים קראו לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולממשלת ישראל לחבר את חריש לכביש 6 במקום כביש 611 וליצור תכנון מרחבי הוליסטי שיפתור את מצוקת התחבורה וימנע את הרס הסביבה.
"היתה הפגנה מלאת אנרגיה מאוד מעודדת. אנחנו מצפים למסות גדולות יותר מתושבי חריש להצטרף אלינו. אני חושבת שמרדימים את תושבי חריש בהבטחות שווא. הכביש שהם חושבים שיהווה פתרון, לא יפתור את הבעיה", ציינה שירה ואמרה עוד: "אנו מקווים ששרת התחבורה תשמע אותנו ותעשה את הצעד האמיץ והנכון לטובת כל תושבי האזור, תושבי חריש, מנשה ובאקה כדי שנוכל לחיות כאן חיים טובים ושפויים. תת"ל 84 קודמה בממשלה הקודמת אבל רק הממשלה הנוכחית יכולה לעצור את האסון הזה. עד אשר לא נגדע העץ או הבולדוזר לא עלה על הקרקע, יש לאפשר שיח ציבורי פתוח אשר בוחן בנפש חפצה חלופות אשר יאפשרו הקטנת הפגיעה הסביבתית, וקידום תכנון בר קיימא. אנו קוראים לשרת התחבורה לעשות זאת גם במקרה של כביש 611", היא סיכמה.