ענת אלבז, מנהלת מערך הגנים בחריש, שהתמנתה לתפקיד לפני שבועיים, מאמינה בהעצמת הצוות החינוכי ובשיתוף ההורים בהחלטות החינוכיות החשובות. ראיון בלעדי
"נפלה בחלקי הזכות, לנהל את מערכת גני הילדים בעיר חריש ולהיות חלק מעיר חדשה, הנמצאת בהתהוות", משתפת ענת אלבז, המנהלת החדשה של יחידת קדם יסודי (גני הילדים) בחריש.
אלבז (47) בעלת תואר B.A בשרותי אנוש ובעלת תעודת הוראה שימשה בעשר השנים האחרונות כמנהלת מערך גני הילדים בעפולה, שם היתה אחראית על 110 גני ילדים.
לפני שבועיים היא נחתה בחריש בה פועלים כיום 43 גנים ובשנת הלימודים הבאה עתידים לפעול בה 25 גנים נוספים.
"היקף הפעילות בחריש הוא כשליש מגודל המערכת בה טיפלתי, אבל חריש מתוכננת לגדול ולהתפתח בקצב מסחרר".
"חריש מספקת לי אתגר עצום. זו עיר בה מערכת הגיל הרך היא משמעותית ובעלת ייחודיות בעקבות זוגות צעירים אשר החליטו לבנות ולהקים את משפחתם בעיר"
מהי מהות התפקיד שלך?
"אחריות כוללת בכל מה שקשור לסייעות, תפקוד הגן, שיבוצים, רישומים לגנים, ציוד לגנים, ילדים מאתגרים ונושאים פדגוגיים".
האם את גם הכתובת לתלונות הורים?
"בהחלט כן, אם יש להורים תלונות על גנים בחריש – אני הכתובת".
מהו האתגר שעומד בפתחך?
"חריש מספקת לי אתגר עצום. זו עיר בה מערכת הגיל הרך היא משמעותית ובעלת ייחודיות בעקבות זוגות צעירים אשר החליטו לבנות ולהקים את משפחתם בעיר".
"נדרש מאיתנו, כרשות בכלל וכמערכת הגיל הרך בפרט, לחשוב צעד אחד קדימה ברמת התכנון והקליטה של תושבים רבים, כשהמטרה העיקרית לבנות תוכנית מתעדכנת ולממשה באופן מיטבי, תוך שימוש יעיל במשאבי העירייה".
מהו החזון שלך?
"אני מאמינה שתפקיד מנהלת יחידת קדם יסודי – גני הילדים, הוא תפקיד הטומן בחובו שלל מרכיבים והעיקרי בניהם הוא האמונה ביכולותיו האישיות של כל ילד באשר הוא".
"אני לוקחת על עצמי להוות דוגמא אישית כדרך להנחלת ערכים, אחריות ומחויבות, תחושת שייכות ו'גאוות יחידה', אקלים חינוכי מיטבי, מודעות לרב תרבותיות, דיאלוג כדרך חיים והחשוב מכל אהבת האדם ושמירה על כבודו".
"הגיל הרך מסמל עבורי את הרוך, הטוהר והתמימות, לכן העבודה במערכת הגיל הרך היא משותפת של הילדים, הוריהם וצוותי החינוך. ההתייחסות לשכבת גיל זו דורשת התאמת מענים, מיומנויות וכישורים מיוחדים".
מהם הדגשים החשובים לך בתפקיד?
"אני יכולה לציין שני דגשים מרכזיים, האחד, העצמת ההון האנושי של מערך צוותי החינוך בגנים, באמצעות חינוך ל'מנהיגות מעצבת', תוך התייחסות לשונות הילד בגן הילדים, לטיפוח ההישגים הלימודיים, להקניית ערכים ולשאיפה מתמדת למצוינות אישית וחברתית. האחר הוא שיח מכבד עם ההורים, מקצועיות, שקיפות ואמינות".
מהם ההישגים המשמעותיים שאת גאה בהם בתקופת עבודתך בעפולה?
"ההישג המרכזי – הטמעת הרפורמה של סייעת שנייה לגן. המערכת עברה מפעילות של גננת וסייעת לעבודה של גננת ושתי סייעות. המשמעות המעשית היא הצורך של הגננת לנהל את הצוות. זו לא הכשרה שהיא חלק מתכנית הלימודים של גננות שמתמקדות יותר בתכנים פדגוגיים אבל יש לו השלכה משמעותית על הצלחת הגן".
"הישג משמעותי נוסף שמהווה כלי עבודה משמעותי ומחייב טיפול ראשוני לפני הכל הוא העצמה של הצוותים החינוכיים בעיר. בעפולה, כמעט מחצית מהסייעות עברו תהליך של שינוי, התמקצעו וזכו להעשרה. כתוצאה מזה הילדים זכו בצוותים חינוכיים טובים הרבה יותר".
"הישג נוסף הוא יצירת פלטפורמה לשיתוף פעולה בין משרד החינוך, הגננות בעיר וההורים".
"יש צימאון לאדם שינהל ויתכלל את הפעילות בתחום. הגעתי לחריש עם ניסיון, ידע וסל עשיר בתובנות ואני מאמינה שבעזרת עבודה נחושה ועקבית נגיע ליעד המצוינות אליו אנו רוצים להגיע"
מהי ההתרשמות הראשונית שלך ממערכת הגנים בחריש?
"נכנסתי למערכת של אנשים איכפתיים עם רמת מעורבות גבוהה וזה מקל מאוד על ההתאקלמות שלי בתפקיד. אני יודעת שתולים בי הרבה תקוות. יש צימאון לאדם שינהל ויתכלל את הפעילות בתחום. הגעתי לחריש עם ניסיון, ידע וסל עשיר בתובנות ואני מאמינה שבעזרת עבודה נחושה ועקבית נגיע ליעד המצוינות אליו אנו רוצים להגיע".
מהו המסר שלך להורי ילדי הגנים בחריש?
"אני דוגלת ומאמינה אך ורק בשותפות, אני מאמינה בחכמת ההמונים ובפתרונות לבעיות שמגיעים מכולם יחד, בעבודה משותפת. שיתוף פעולה הוא מתכון להצלחה יחד עם שקיפות ואמינות".
"חשוב לי לומר שאני גם מאמינה שאם דברים לא מתנהלים בצורה תקינה בגן, הדבר הנכון לומר הוא: "צודקים, טעינו". אני לא מאמינה שצריך להסתיר את האמת מההורים. ככל שאומרים את האמת לתושבים, הם מכבדים אותך יותר".