האגודה השיתופית "שבוס", שמפעילה מערך הסעות בסופי שבוע בערים ברחבי הארץ, תחל לפעול בקרוב גם בחריש. בתכנון: קווי הסעה לחוף הים בחדרה ונמל קיסריה. עידית ינטוב, המשנה לראש העיר ויוזמת המהלך: "תושביה החילונים של חריש צריכים לקבל מענה בסופי שבוע"
"האוכלוסייה החילונית בחריש מבקשת לקבל מענה לצרכיה התרבותיים והתחבורתיים. צורך חשוב ומשמעותי ביותר הוא תחבורה ציבורית בכלל ובסופי שבוע בפרט". במילים אלה פותחת עידית ינטוב המשנה לראש העיר את הריאיון בו היא מספרת על קידום מיזם שבוס בחריש.

שבוס הוא מיזם של הסעה שיתופית שהחל לפעול בסופי שבוע בירושלים בשנת 2015 ועזר לירושלמים להגיע למוקדי בילוי בשבתות ובחגים בהם לא פועלת תחבורה ציבורית.
מיזם שבוס התרחב בשש השנים האחרונות והוא פועל גם בערים נוספות כמו חולון, ראש העין, אשדוד, ראשון לציון, כפ"ס והוד השרון. כעת מסתבר שהוא מגיע בקרוב גם לחריש.
"לא רק לבעלי אמצעים"

"על פי חוק אסור להפעיל תחבורה כלשהי בסופי שבוע בלי אישור משרד התחבורה", מסביר אלכס פנוב חבר הנהלת שבוס ולשעבר מנכ"ל שבוס. "עם זאת, מצאנו פרצה בחוק שמאפשרת לנו להפעיל אגודה שיתופית שמארגנת הסעות לחברים באגודה. כך יכולים החברים להשתמש בתחבורה ציבורית בימי שישי ושבת". פנוב מוסיף ומציין כי האגודה פועלת כמיזם ללא רווח. "אנחנו רוצים לשנות את המצב הנוכחי שבו רק בעלי אמצעים יכולים ליהנות מניידות חופשית בסוף השבוע".
לדברי פנוב, חברי האגודה משלמים כ-20 שקלים לשנה ורשאים להשתמש בקווים שפועלים בעיר. סכום סמלי זה אינו מספיק כדי לכסות את עלויות ההסעה ולכן המיזם נסמך על שיתופי פעולה עם עסקים שמממנים את ההסעות ובתמורה זוכים לקהל "שבוי" שמגיע אליהם בסופי שבוע ומעלה את הפדיון.
"אנחנו מפעילים את התחבורה במקומות בהם יש עסקים עם יכולת סבסוד מסוימת היות והתשלום של חברי האגודה לא מספיק לממן את הפעילות. ישנן ערים בהן העירייה מסבסדת את התחבורה כך שאין צורך אפילו לשלם גם את דמי החברות וכל אחד רשאי לנסוע בהסעות שבוס", הוא מסביר.
מענה לתושבים החילונים בעיר

ינטוב, הכוח המניע מאחורי הגעת שבוס לעיר, מאשרת שהיא פועלת כבר תקופה ארוכה לגייס עסקים בסביבה הקרובה שיסבסדו את המיזם. "מודה באשמה", היא אומרת. "אני פועלת להביא את שבוס לעיר כי אני מאמינה שתושביה החילונים של חריש צריכים לקבל מענה בסופי שבוע. ונסיעה מחוץ לחריש, שאינה מספקת בשלב זה מרכזי בילוי ופנאי, לא יכולה להיות נחלתם של בעלי רכב בלבד. שבוס הוא פתרון הנותן מענה הן בהיבט התחבורתי והן בהיבט הציבורי והתקשורתי", היא מדגישה ומפרטת: "האוכלוסייה שהגיע לחריש הינה מגוונת ופלורליסטית ומתוכה על פי ההערכות ישנם כ -55% תושבים חילונים. לצערנו ישנה מגמה, בתקשורת החרדית בעיקר, לצייר את חריש כעיר חרדית – דבר הפוגע ברקמת החיים שנבנתה בעיר שמכילה תושבים מכלל רבדי האוכלוסייה בארץ וגורם לתושבים החילונים לחוש שקופים ומקופחים. מיזם שבוס יפעל לשנות זאת".
ינטוב מציינת שעיריית חריש תתקשה לתמוך במהלך ולסבסד את ההסעות כפי שקורה בערים אחרות: "בהעדר החלטת ממשלה חדשה, המצב של עיריית חריש אינו מאפשר את הסבסוד גם אם היינו מגיעים להסכמה בעניין התחבורה בחריש". עם זאת, היא מאשרת שהמהלך מבשיל לכדי מימוש גם בלי תקציב העירייה, בעזרת עסקים בסביבה שהתגייסו למהלך. היא קוראת לתושבי חריש להצטרף לאגודה השיתופית המקומית שתושק בקרוב, על מנת לתמוך בקווי שבוס בחריש.
להערכתה של ינטוב יחלו קווי שבוס לפעול החל מסוף אוגוסט ובשלב זה מסתמן כי מסלול הנסיעה יפעל מחריש לכיוון חוף הים חדרה ונמל קיסריה עם מספר תחנות עצירה. התדירות המתוכננת לנסיעות בימי שבת היא שלוש נסיעות הלוך בשעות הבוקר ושלוש נסיעות חזרה לעיר. בשלב זה לא מתוכננת הסעה בשישי בערב.